AXS AXS skrev:
Vet inte vad som gäller vid brandskydd och ljuddämpning, men du sparar mycket tid med färdiga skivor till taket. Typ HUNTONIT.

Drygt 200:-/m2.

Skulle inte vilja ha själv men är det hyres kanske det är okej?
I andra huset så blev det dubbelgips och typ Huntonit.
Nu tror jag att det blir målade tak, svärsonen har lovat spruta både väggar och tak, tror även att han får tag på färg för bra pris

• Gilla
AXS
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Apropå dubbelgips i taket för ljudisolering så hittade jag den här tråden, där skrev någon om att även limma skivorna, vet inte vilken skillnad det gör?
[länk]

Edit: Såg nu att du @nino hade skrivit i den tråden så du har kanske koll på det?
Där gjorde jag verkligen allt inom rimliga gränser för att få ner störande ljud från ovan.
Sen flyttade en tant med hörapparat (som nästan aldrig användes) in 😀
Nuvarande hyresgäster säger att dom inte hör grannen ovanför så det bör ju blivit bra

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
låter som en svärson många drömmer om en bekant har 3 döttrar 2 av dom har hantverkarre till pojkväner den tredje har nån hopplös losser när det kommer till att bygga

AXS AXS skrev:
Vet inte vad som gäller vid brandskydd och ljuddämpning, men du sparar mycket tid med färdiga skivor till taket. Typ HUNTONIT.

Drygt 200:-/m2.

Skulle inte vilja ha själv men är det hyres kanske det är okej?
Inget fel på Huntonit.
Själv avskyr jag släta gipsade tak :)

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
låter som en svärson många drömmer om en bekant har 3 döttrar 2 av dom har hantverkarre till pojkväner den tredje har nån hopplös losser när det kommer till att bygga
Han har några timmar att göra åt mig, men vi hjälps åt så gott vi kan, inte så att vi räknar timmar/pengar mot varandra 🙂

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inget fel på Huntonit.
Själv avskyr jag släta gipsade tak :)
Du har väl köpt Huntonit på Black Friday eller liknande om jag inte blandar ihop det med nån annan?
Dubbelgips och färdig takskiva på det är inte så dum lösning för mig

nino nino skrev:
Du har väl köpt Huntonit på Black Friday eller liknande om jag inte blandar ihop det med nån annan?
Dubbelgips och färdig takskiva på det är inte så dum lösning för mig
Ja jag köpte 3 pall 2022 :)

I en hyresrätt tänker jag att man vill kunna måla om så där är gips mer lämpligt :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har fått förslag från både HTH och Ikea.
HTH hade missförstått mig lite så kommer nytt förslag med lite mer över och underskåp

HTH
Kök med vita skåp, grå bänkskivor, inbyggd ugn och spishäll. Fönster med trädgårdsutsikt, svarta golvplattor och diskho under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ikea

3D-ritning av ett kök med L-formad bänkskiva, grå skåp, dubbel diskho, kyl/frys, ugn och spis under överskåp samt ljus trägolv.
Skapa konto

57000 från Ikea med kyl/frys och 45cm diskmaskin, ej måttbeställda bänkskivor, ingen spis (blev osäker på fläkt) 15500:- för kyl/frys och diskmaskin så 42000 utan det

43000 från HTH men sen tillkommer det några skåp då, i övrigt så har jag ej fått spec så vet inte vad som ingår än

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Rev lite mer tak och tog ur fönsterbågarna, karmen får sitta här då det inte finns nån större vits med att ta ut den, bara mer jobb.

Rivningsprojekt med borttaget tak och fönsterbågar. Bråte på golvet, inklusive element och isolering.
Skapa konto

Renovering, vägg med borttagna fönsterbågar, fönsterkarm kvar. Element under fönster, stege och verktyg synliga, byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Elementet under fönstret ska bort, måste klara rummet med ett sånt. 15kvm

Nu börjar det bli.dax för soptippen igen 😄

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har fått förslag från både HTH och Ikea.
HTH hade missförstått mig lite så kommer nytt förslag med lite mer över och underskåp

HTH

57000 från Ikea med kyl/frys och 45cm diskmaskin, ej måttbeställda bänkskivor, ingen spis (blev osäker på fläkt) 15500:- för kyl/frys och diskmaskin så 42000 utan det

43000 från HTH men sen tillkommer det några skåp då, i övrigt så har jag ej fått spec så vet inte vad som ingår än
med eller utan moms

tror sverige skulle behöva en leroymerlin butik när det kommer till biliga kök

https://www.leroymerlin.fr/produits/cuisine/cuisine-complete/

Redigerat:
Med moms

Om man ska dämpa ljud så är det tunga skivor som gäller.
Brandgips är tyngre men betydligt dyrare också. Jag tror att vanlig gips i två lager räcker för dig.

//AA

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fönstren kom i måndags
Först var det dags att ta en sväng på tippen igen, så det fick bli måndagens jobb.
Tisdag blev inbärning av fönster.
Onsdag blev en monteringsdag av ett fönster.
Det jag satt in där är panelen klar, det är det inte på de 2 andra fönstren.
Får väl lov att klyva panelbitar som jag sätter på 34*70 så jag får fönstren i rätt djup.

Rum under renovering med ett nytt fönster monterat, synliga verktyg och oskyddad innervägg av spånskiva.
Skapa konto

Klyva bitar och förbereda, ev sätta i ett till imorgon

• Gilla
Anderscurl och 6 till
  • Laddar…
Är det någon som har provat Colorex Eminent2 som takfärg?
Kostar 500:-/10l på Stuvbutiken i Karlstad, eller kan tipsa om annan bra billig färg

J
nino nino skrev:
Är det någon som har provat Colorex Eminent2 som takfärg?
Kostar 500:-/10l på Stuvbutiken i Karlstad, eller kan tipsa om annan bra billig färg
Jag målade med julas takfärg och det blev så uselt att jag gjorde om det med "Beckers scotte". Med facit i hand är min tid mer dyrbar än besparingen så jag ska aldrig mer köpa billig färg om jag inte vet att den duger.

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.