Jag tycker att rusta har bra färg.
Tror att det är denna jag målade i taket i sovrummet förra veckan. 👌

//AA

J Jitee skrev:
Jag målade med julas takfärg och det blev så uselt att jag gjorde om det med "Beckers scotte". Med facit i hand är min tid mer dyrbar än besparingen så jag ska aldrig mer köpa billig färg om jag inte vet att den duger.
Nej jag håller helt med, därför jag frågar 🙂
Scotte är riktigt bra men dyr som tusan, minst det dubbla mot den jag frågade om.
Men är den värdelös så är ju scotte billig 😄

S saiter skrev:
Jag tycker att rusta har bra färg.
Tror att det är denna jag målade i taket i sovrummet förra veckan. 👌

//AA
Vilken?

nino nino skrev:
Är det någon som har provat Colorex Eminent2 som takfärg?
Kostar 500:-/10l på Stuvbutiken i Karlstad, eller kan tipsa om annan bra billig färg
bra billig färg det har jag inte hittat en

Jag har målat en del med julas kök och tvättstugefärg och är mycket nöjd, Hemligheten är att inte snåla med färg på rollern. Detta är ju en blankare färg som går att torka av. Även används julas vägg och takfärg och samma där. jag har varit mycket nöjd, där emot tycekr jag rustas färg inte är värd sina pengar. tar ofta 3-4 lager jämfört med julas färg som tar 2, självklart beror det ju på förarbetet och att man kört med grundfärg precis som med all målning.

Fått i ett till fönster iaf, fick en ny hyresgäst till ett rum så fick hjälpa han att komma in så hann inte med båda fönstren som jag tänkt.

Ett nyinstallerat fönster i ett rum under renovering, med snö utanför, träpaneler på väggen och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flyttade routern från den här lgh till en annan och inget fungerade, ringde support och då det inte var deras router så "kunde" (ville) dom inte hjälpa mig.
Bredband2 är leverantör, dom var billigast på 3mån
Lite chatgpt som sa att det troligen var MAClåsning som orsakade mitt problem, Asus rt ax55 med röd lampa på wan.

Kopplade ur allt och gjorde fiberkonvertern och router strömlöst några timmar, koppla in fiber och lät den starta upp riktigt, säkert 10min, sen koppla in router och starta upp den så fungerade det (ifall nån mer får samma problem så kanske den här lösningen funkar)

Möjligen sista fönstret den 25... Eller om det blir utgång

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
har varje lägenhet eget internet och elmätare och vattenmätare?

M maria01 skrev:
har varje lägenhet eget internet och elmätare och vattenmätare?
Finns fiber indraget i varje lgh ja, håller på att ordna så alla har egen elmätare.
Tyvärr är det nog svårt att få till mätning på vattnet till varje lgh, men jag har det i bakhuvudet....

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tyvärr är det nog svårt att få till mätning på vattnet till varje lgh, men jag har det i bakhuvudet....
Logistik eller teknik?

M merbanan skrev:
Logistik eller teknik?
Gammalt hus där det går upp flera stammar, en till badrum och nästa till kök, samtidigt som det servar flera lägenheter.

Men har det i bakhuvudet som sagt... vindsvåningen, plan3, där har jag förberett med ny matning till köket från badrummet, ev blir det varmvattenberedare i den och då går det att köra kallvattenmätning.

Plan 2, där måste jag genom en annan lägenhet och till den blir det svårt att få till vvb

Plan1 där ligger badrum och kök åtskilda till ena lgh men med lite trix så går det med.

Sen beror det lite på i vilken ordning lgh blir renoverade.
Är väl inte helt vanligt med vatten avläsning på lägenheter än, sen vet jag inte vad det finns för krav på mätare osv

nino nino skrev:
då går det att köra kallvattenmätning.
Jag skulle nog rekommendera att du kollar av ekonomin i att mäta kallvatten. Varmvatten kan finnas en poäng men kallvatten är knappast lönsamt. Jag tror att kostnaden för underhåll/avläsning av mätaren kostar mer än avvikelsen från en schablon.

Om jag minns lagstiftningen rätt så kan man slippa installera mätare om det visar sig orimligt dyrt att göra det.

Om jag fattat det rätt så kommer du flytta VVB efter hyresgästens elmätare. Då har du fått tagit bort den del som är lönsam att mäta.

Om du skall mäta något så skulle jag rekommendera IMD för el. Det är mycket enklare att hantera i egen regi.

• Gilla
MatKal123 och 3 till
  • Laddar…
Lite julledighet sen på det igen 🙂

Nu är alla fönster bytta, nästa blir nog att börja med taket så får köket vänta lite.

Rum under renovering med nytt fönster installerat, synliga sladdar och verktyg på golvet, samt en stege och nivåverktyg lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag skulle nog rekommendera att du kollar av ekonomin i att mäta kallvatten. Varmvatten kan finnas en poäng men kallvatten är knappast lönsamt. Jag tror att kostnaden för underhåll/avläsning av mätaren kostar mer än avvikelsen från en schablon.
Det beror nog på var i landet man bor. Vet en Brf-förening som höjt avgiften med 60% och mer än halva den summan var på grund höjd avgift för vatten. Nu var det billig avgift till att börja med, men familjer med tonåringar använder mycket vatten och i vissa delar av landet kostar VA nu väldigt mycket. 5-6x mot billigare kommuner?

S sjoelund skrev:
Vet en Brf-förening som höjt avgiften med 60% och mer än halva den summan var på grund höjd avgift för vatten.
Kalkylen bakom detta vore väldigt intressant att se!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.