Efter snart 30 år tillsammans så behöver vi inte åka på spa för att umgås 😀

Men fantastiskt mat , asian Fusion 5 rätters kan jag verkligen rekommendera
Badet också bra

• Gilla
  • Älska
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Var det trevligt? Vi har funderat på att åka dit men det är nästan 5 timmar bort så det är stressigt en vanlig helg.

Vi ska till Asia spa i Varberg i helgen 😇
Åk en dag i förväg, blir nog drygt att åka 5h sen bada äta osv sen hem nästa dag.
Finns mycket hotell i Västerås, vi åkte dagen innan, då har vi ändå bara 3h hit

nino nino skrev:
Åk en dag i förväg, blir nog drygt att åka 5h sen bada äta osv sen hem nästa dag.
Finns mycket hotell i Västerås, vi åkte dagen innan, då har vi ändå bara 3h hit
Jo så får man göra, men det kräver nästan en långhelg. Blir eventuellt under semestern i sommar :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Går lite trögt... Har tagit betydligt mer tid med taket än jag räknat med (högst ovanligt 😄 )

Nu är det nästan klart med första lagret i taket som blev osb.

OSB-skiva installerad i ett nästan färdigt innertakprojekt med synliga fönsteröppningar och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ett gäng elslangar som jag inte vet riktigt hur det är tänkt med 😄

Ligger en limträbalk mot taket och dubbla 45*95 mot väggen som den vilar på, sen är det ju även 2 45*70 ganska nära varandra.
Får kanske ta bort en 45*70 och borra lite snett för att få in slangen i väggen

Tak med osb-skivor och flera elslangar, en grön kabelbox och ett delvis rivet väggparti syns tillsammans med en stege.
Skapa konto

Där väggen är uppsågad är avloppet från våning 2 och 3, kv och vv går även upp där.
Det är en slits i lägenheten brevid i köket, den hade jag velat få bort...
Ska prova få in avloppet i mellanväggen, men det kommer inte riktigt att få plats men när köket i andra lägenheten ska renoveras så får jag bygga på väggen så löser det sig och jag slipper slitsen.

Imorgon får det bli ett litet träningspass, ska hämta 30 gipsskivor från andra huset och måste så klart ta dom den långa vägen då det är massa snö den korta vägen, sen ska dom in i lägenheten också 😬😄

• Gilla
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
Skottade upp en plats för lilla släpet, skottade fram lilla släpet och parkerade det.
Skottade fram stora släpet och lastade det med 4 osb, 12 gips med fasning runt om och 10 vanliga. Bar in allt och satt upp första lagret på väggen mot andra lägenheten, utom där avloppet ska bytas.

• Gilla
landan81 och 6 till
  • Laddar…
Har börjat gipsa väggarna lite smått.
Ska hämta.gips tilll taket imorgon och ta med lite mer vägg gips.
Skulle behöva plocka ner elementen men det ska bli -20 igen nu så vill nog vänta lite... Får prova gipsa allt som går och plocka elementen i mars, finns ju å göra...

Är en 110l vvb för stor för en etta?
Har kommit på att jag kan ställa en vvb i källaren rakt under lägenheten och dra ner ström så får hyresgästen betala sitt eget varmvatten.
Fick tag på en begagnad rostfri för 1000:-

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har börjat gipsa väggarna lite smått.
Ska hämta.gips tilll taket imorgon och ta med lite mer vägg gips.
Skulle behöva plocka ner elementen men det ska bli -20 igen nu så vill nog vänta lite... Får prova gipsa allt som går och plocka elementen i mars, finns ju å göra...

Är en 110l vvb för stor för en etta?
Har kommit på att jag kan ställa en vvb i källaren rakt under lägenheten och dra ner ström så får hyresgästen betala sitt eget varmvatten.
Fick tag på en begagnad rostfri för 1000:-
Har du plats är det väll bättre med för stor än för liten? :)

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Har du plats är det väll bättre med för stor än för liten? :)
Jodå så kan det väl vara
Kom på att jag har en 50l i andra huset så jag kan ju byta bara, det blir en 3a så där kan det ju gå mer vv.
Men måste kolla de fysiska måtten bara, i det här huset blir den stående nere i tvättstugan och i andra huset ska den in i en garderob så den kan bli för stor...

• Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Sågat upp väggen lite mer.
Diagonalbrädan sitter så klart ivägen för mina planer, fyller den någon funktion nu med råspont på båda sidor av väggen?

Öppen träkonstruktion med synliga träpaneler och en sned bräda, troligen del av en väggöppning eller renoveringsprojekt.
Skapa konto

Precis i överkant på bilden är 90cm så jag skulle kunna gömma avloppet i väggen först sen i ett köksskåp.
Kommer iof ändå att behöva göra en liten sågning i köksskåpet men det blir längst ner isåfall

Botten ser ut så här

Närbild av träkonstruktion under en golvtilja, visar isolering och träbalkar med någon form av skräp eller skada.
Skapa konto

Brädan som går upp i övre högra hörnet är diagonalen och på precis bakom den längst ner är avloppet

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kom på att jag har en 50l i andra huset så jag kan ju byta bara, det blir en 3a så där kan det ju gå mer vv.
Om du föredrar att montera en begagnad för att spara några tusenlappar kan jag förstå, men att byta en fungerande redan installerad tycker jag verkar vara slöseri med tid.

F fribygg skrev:
Om du föredrar att montera en begagnad för att spara några tusenlappar kan jag förstå, men att byta en fungerande redan installerad tycker jag verkar vara slöseri med tid.
Den lilla måste ändå bort då den står på en gjuten platta utan tätskikt och inga väggar eller så finns nu.
Den var också begagnad som jag köpte bara för att få igång lite duschvatten tillfälligt.

Så det är ett jobb som ändå måste göras i framtiden.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vad tror ni om den där diagonalen ?
Finns det någon möjlighet att den fyller någon funktion nu? 1.5-2m till höger har det varit en dörröppning och ytterväggen är ca 5m bort
I källaren är det murad vägg precis under och väggen fortsätter upp genom hela huset

vilken?

M maria01 skrev:
vilken?
3-4 inlägg högre upp

den håller nog bara panelen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.