183 923 läst ·
808 svar
184k läst
808 svar
Mitt 2a stora projekt
50st 45*45 tillkapade i förhoppningsvis rätta längderna, en pall osb 90*250 hämtad.
Isolering köpte jag för nåt år sen, tyvärr är det för stålregel cc450 så jag får det perfekta cc måttet 490 😀.
Gips köpte jag också typ en pall för ett eller 2 år sen.
Osb lägger jag ner och förskjuter skarvarna minst ett cc mått, blir det någonstans där det inte går så får jag skruva en extra regel på väggen för att få stöd bakom.
Det är ganska så lyhört idag, så taket ska reglas ner med minimal kontakt med bef innertaket/bjälklaget.
Finns även ca 5mm "lägenhetsavskiljande" vägg idag, där ska jag bygga en ny vägg 1-2cm utanför bef vägg, isolera, täta, skiva och dubbla gips. Tänker täta alla skarvar i alla lager. Troligen blir det lika i andra lägenheten den dagen jag ska till där.
Lite osäker hur jag ska göra anslutningen mot bef tak, man vill ju ha så lite kontakt samtidigt som det måste bli stadigt... Tips?
Grå "skum" sylltätning upp mot taket i dubbla lager? Sen 5 skruv?
Isolering köpte jag för nåt år sen, tyvärr är det för stålregel cc450 så jag får det perfekta cc måttet 490 😀.
Gips köpte jag också typ en pall för ett eller 2 år sen.
Osb lägger jag ner och förskjuter skarvarna minst ett cc mått, blir det någonstans där det inte går så får jag skruva en extra regel på väggen för att få stöd bakom.
Det är ganska så lyhört idag, så taket ska reglas ner med minimal kontakt med bef innertaket/bjälklaget.
Finns även ca 5mm "lägenhetsavskiljande" vägg idag, där ska jag bygga en ny vägg 1-2cm utanför bef vägg, isolera, täta, skiva och dubbla gips. Tänker täta alla skarvar i alla lager. Troligen blir det lika i andra lägenheten den dagen jag ska till där.
Lite osäker hur jag ska göra anslutningen mot bef tak, man vill ju ha så lite kontakt samtidigt som det måste bli stadigt... Tips?
Grå "skum" sylltätning upp mot taket i dubbla lager? Sen 5 skruv?
Idag är uppvärmningen bergvärme från -00 med 2st för små/grunda hål...
Om jag nu ska renovera, skulle man då satsa på en luft/luft vp och koppla bort de 3-4 radiatorerna som sitter där idag?
Ev komplettera med ett mindre el element i köket.
Totalt är det 45-50kvm som ska värmas
Sen hyra ut med kallhyra, eller dra matningen till llvp på husets el men jag vill egentligen få ner förbrukningen på huset för att kunna sänka huvudsäkringen.
Tyvärr finns ingen möjlighet till kamin eller annan uppvärmning, det är llvp eller bvp som gäller.
Om jag nu ska renovera, skulle man då satsa på en luft/luft vp och koppla bort de 3-4 radiatorerna som sitter där idag?
Sen hyra ut med kallhyra, eller dra matningen till llvp på husets el men jag vill egentligen få ner förbrukningen på huset för att kunna sänka huvudsäkringen.
Tyvärr finns ingen möjlighet till kamin eller annan uppvärmning, det är llvp eller bvp som gäller.
Kör eventuellt LLVP till uppvärmningen av varje lägenhet, dock fult som stryk att ha en sådan box utanför varje lägenhet, och sen tappvatten via BVP kanske?nino skrev:
Idag är uppvärmningen bergvärme från -00 med 2st för små/grunda hål...
Förstår ditt dilemma med att vilja ta kallhyra och vilja lägga så mycket på deras del som möjligt. beror lit epå utformning och öppna ytor, där fungerar ju llvp bäst och har du redan vattenrör på plats känns det dumt att välja ett "sämre" system.
Ungefär så här är planlösningen, ca 90cm öppningar mellan rum och kök
Där takhöjd står är baksida på huset som vetter mot skog, där skulle ev pump utedel monteras
Pratade med en bekant som hyr en lgh av allmännyttan, ca 65-70kvm där och han betalar ca 1000-1200 /nån kallaste månaderna inkl hushållsel
Verkar bara vara jag som är inne på att det är en bra ide så får väl ge mig, men jag skulle gärna vilja veta varför det är en inte så bra ide 😀
Som jag ser det så avlastar jag vp = mindre tillskott
Hg kan själv bestämma temp inne, kyla på sommaren
Jag flyttar förbrukningen till hg = kan byta huvudsäkring
Kan inte direkt se några nackdelar, ja går den sönder så är det ju dumt... Men det är det ju med all uppvärmning 🙂
Får man en klåfingrig hg som fipplar med llvp hela tiden så kanske man får åka dit ofta och greja
??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där takhöjd står är baksida på huset som vetter mot skog, där skulle ev pump utedel monteras
Pratade med en bekant som hyr en lgh av allmännyttan, ca 65-70kvm där och han betalar ca 1000-1200 /nån kallaste månaderna inkl hushållsel
Verkar bara vara jag som är inne på att det är en bra ide så får väl ge mig, men jag skulle gärna vilja veta varför det är en inte så bra ide 😀
Kan inte direkt se några nackdelar, ja går den sönder så är det ju dumt... Men det är det ju med all uppvärmning 🙂
Får man en klåfingrig hg som fipplar med llvp hela tiden så kanske man får åka dit ofta och greja
??
De flesta llvp går väl att styra/övervaka via appar, då kan du ju få lite koll på status och att de är igång ifall du känner att du vill ha lite koll.nino skrev:
Ungefär så här är planlösningen, ca 90cm öppningar mellan rum och kök
[bild]
??
Lite material till helgen
Eftersom hg flyttar ut på tisdag så får jag börja lite smått i rummet
Limträbalken satt jag upp tidigare
Hann med 2 osb åtminstone 😀
Logga in
Skapa konto
Eftersom hg flyttar ut på tisdag så får jag börja lite smått i rummet
Logga in
Skapa konto
Limträbalken satt jag upp tidigare
Hann med 2 osb åtminstone 😀
Logga in
Skapa konto
Ett fönster som jag spikat igen från utsidan
Ut med det och isolera lite
Rev även undan glasfiberväven och även taket åker ut, det kommer att byggas in men misstänker att det sitter lite nikotin i det så lär ju inte bli sämre av att få ut det.
Nästa fönster åkte också ut när man ändå var igång, nya kommer v51-52
Regla på väggen lite också, hoppas jag kan få dit en rörmokare som kan ta undan elementen...
Inte jättesugen på att tömma hela systemet utan hoppas det går att frysa..
Började även att regla den lägenhetsavskiljande väggen. Har satt syllisolering längs övre och undre regeln sen brickor som är 4mm tjocka för att inte komprimera det för mycket men ändå få det tätt. Även här åkte glasfiberväven och gamla taket
Blev för drygt att ligga på knä i snö och kapa reglar så jag åkte hem 🙂
Ska ta med bänken till sågen imorgon så man kan stå som folk.
Logga in
Skapa konto
Ut med det och isolera lite
Logga in
Skapa konto
Rev även undan glasfiberväven och även taket åker ut, det kommer att byggas in men misstänker att det sitter lite nikotin i det så lär ju inte bli sämre av att få ut det.
Logga in
Skapa konto
Nästa fönster åkte också ut när man ändå var igång, nya kommer v51-52
Regla på väggen lite också, hoppas jag kan få dit en rörmokare som kan ta undan elementen...
Inte jättesugen på att tömma hela systemet utan hoppas det går att frysa..
Logga in
Skapa konto
Började även att regla den lägenhetsavskiljande väggen. Har satt syllisolering längs övre och undre regeln sen brickor som är 4mm tjocka för att inte komprimera det för mycket men ändå få det tätt. Även här åkte glasfiberväven och gamla taket
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev för drygt att ligga på knä i snö och kapa reglar så jag åkte hem 🙂
Ska ta med bänken till sågen imorgon så man kan stå som folk.
tackRoTe skrev:
ska kolla om det finns att hyra här.
Funderade på om man kan frysa i källaren, kapa och sätta avstängningar och kanske ett T efter så kan man fylla upp innan man öppnar systemet för drift igen?
Finns 6st stigare/matningar i huset, varav 3 borde finnas i källarrum med golvbrunn
Tror ni att man kan stänga av radiatorn med nåt bakom locket nertill och med termostaten?
Skulle komma vidare om jag själv kunde montera bort dom 2 så länge
Så här ser det ut i källaren
Säger väl inte så mycket 🙂
Kommer upp i lgh och grenas till 2 radiatorer
Och går vidare upp till nästa våning där det inte går vidare utan bara till 2-3 radiatorer
Så här blev det i en tidigare lgh efter rörmokaren varit dit
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och går vidare upp till nästa våning där det inte går vidare utan bara till 2-3 radiatorer
Logga in
Skapa konto
Ska det sitta något radiatorskydd över?nino skrev:
Tror ni att man kan stänga av radiatorn med nåt bakom locket nertill och med termostaten?
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Just det jag har ju snickrat lite också
Väggen mellan det 2 lgh reglad isolerad och skivad
Tätar med latex, lämnat öppet neråt för elektriker
Tog ur ett till fönster och reglade så långt det gick
Måste fundera lite på hur jag vill ha elen...
Ett vanligt uttag ovanför fönstret ut mot kanten, ett på sidan av fönstret lite ovanför fönsterbänken kan det vara en plan?
Sen uttag i hörnen
Kan det vara bra? Man kanske vill styra dom ovanför fönstret med en brytare? Sen blir det en liten lampa i varje fönstersmyg, där får det nog bli Zigbee eller Shelly som styr plus en brytare?
Väggen mellan det 2 lgh reglad isolerad och skivad
Logga in
Skapa konto
Tätar med latex, lämnat öppet neråt för elektriker
Tog ur ett till fönster och reglade så långt det gick
Logga in
Skapa konto
Måste fundera lite på hur jag vill ha elen...
Ett vanligt uttag ovanför fönstret ut mot kanten, ett på sidan av fönstret lite ovanför fönsterbänken kan det vara en plan?
Sen uttag i hörnen
Kan det vara bra? Man kanske vill styra dom ovanför fönstret med en brytare? Sen blir det en liten lampa i varje fönstersmyg, där får det nog bli Zigbee eller Shelly som styr plus en brytare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Projekt: Den stora gröna hyllan
Möbelsnickeri -
Lägenhet - göra om 1a till 2a utan att förstöra köket?
Planlösningar -
Det stora sommarprojektet 2017 - ny altan i stugan!
Altan & Uteplats -
Rimligt att anlita arkitekt eller helentreprenad för renoveringsprojekt av en 2a?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Mitt stora altanprojekt
Altan & Uteplats