183 939 läst ·
808 svar
184k läst
808 svar
Mitt 2a stora projekt
Vet inte, 20' kanske.S saiter skrev:
Är inget fel förutom en kylarslang som har torrsprickor så det läcker.
Inget överdrag till dynorna men skumgummit finns, hydraulisk trimplan, länspump, motorrumsfläkt.
Men behöver en tvätt och allmän översyn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observer ht tror jag den heter.
Har inte tid med båt har jag upptäckt
Lite strul med en hg har gjort att jag tappat sugen på att renovera...
Nu har jag en ny bra hg så nu var det dax att åtminstone sätta i altandörren som stått i 1-2år
Började med att såga och bryta bort putsen
Fanns så klart en massa spån i väggen under fönstret
Hade varit lite förutseende och sågat av gångjärnen till bågen som gick in i väggen så gick rätt enkelt att få ur, men det sitter lite karm kvar som jag ska prova få bort
Nu har jag en ny bra hg så nu var det dax att åtminstone sätta i altandörren som stått i 1-2år
Började med att såga och bryta bort putsen
Logga in
Skapa konto
Fanns så klart en massa spån i väggen under fönstret
Logga in
Skapa konto
Hade varit lite förutseende och sågat av gångjärnen till bågen som gick in i väggen så gick rätt enkelt att få ur, men det sitter lite karm kvar som jag ska prova få bort
Logga in
Skapa konto
I med isolering i väggarna och täck reglar över hålen
Lätt med pvc, karmen vägde väl 10-15kg
Tejpat eftersom jag även brukar skumma karmarna, då slipper det kladda så mycket
Självklart är det säkerhetsglas i dörren då det är helglas.
Hg skulle bort imorgon så skummar då så slipper han vara i det ikväll, är väl inte helt hälsosamt med fogskum har jag för mig 😬
Skumma och fixa utvändiga foder imorgon
Logga in
Skapa konto
Lätt med pvc, karmen vägde väl 10-15kg
Logga in
Skapa konto
Tejpat eftersom jag även brukar skumma karmarna, då slipper det kladda så mycket
Logga in
Skapa konto
Självklart är det säkerhetsglas i dörren då det är helglas.
Hg skulle bort imorgon så skummar då så slipper han vara i det ikväll, är väl inte helt hälsosamt med fogskum har jag för mig 😬
Skumma och fixa utvändiga foder imorgon
Ibland är det bara en som är intresserad ibland 2-3 st så det är inte helt lätt ibland...M maria01 skrev:
Bor ju på ett litet ställe så man vet ju oftast vem det är som frågar 🙂
Sen känner jag 2-3 privata hyresvärdar och några gubbar på kommunala fastihetsbolaget så jag kan ganska lätt bilda mig en uppfattning om sökanden.
Hyrde ut till en bekant, det funkade inte alls av lite olika anledningar... fast jag trodde att det skulle bli bra.
En gång fick vi flera intresserade och 2 sökande som båda väldigt gärna ville ha lgh, båda var sånna vi gärna hade haft så då blev det väldigt svårt med 🙂
Jaha jag trodde du menade fönstret som skymtar i överkant av bilden i #789, där blir det inget.
Jo självklart blir det en altan där dörren är, den blir ca 3*9m alltså hela gavelbredden men får vänta till nästa år och hoppas att nya byggreglerna är igång då och väsentliga fasad förändringar är bygglovsbefriad.
Idag måste jag ha bygglov om jag gör en altan då den blir så pass stor
Jo självklart blir det en altan där dörren är, den blir ca 3*9m alltså hela gavelbredden men får vänta till nästa år och hoppas att nya byggreglerna är igång då och väsentliga fasad förändringar är bygglovsbefriad.
Idag måste jag ha bygglov om jag gör en altan då den blir så pass stor
Började ju på med ett rum som skulle blir en liten etta med kök och badrum för nåt år sen 😬
Stötte på problem då avloppet gick på fel sida golvregeln.
Fick tag på en limträbalk ungefär dubbel så grov som golvregeln, köpte hem 45*95 sen blev det stopp... Vad jag förstått så vill man helst inte växla av med massa snö på taket och hg skulle bort och jag hade lite arbetslust så nu blev det av 🙂
Reglar på väggen för att kunna ställa balken, är nästan alltid själv så man får prova sig fram...
Balken jag köpte jag av en snickare som fick den här delen över. Den var nästan exakt 10mm för lång, brukar ju vara åt andra hållet.
Trixade upp balken på reglarna, kapade till några stora kilar och spände upp den mot taket. La på 5mm på reglarna och bankade dit.
Limmade och skruvade ihop 2 45*95 som står i ändarna, vet inte om jag även ska göra det vid öppningen?
Självklart så blev hålet mellan garderob och nya väggen ungefär 3cm för litet för att få tillbaka garderoben som stod där, så en 50cm garderob måste jag köpa.
Stötte på problem då avloppet gick på fel sida golvregeln.
Fick tag på en limträbalk ungefär dubbel så grov som golvregeln, köpte hem 45*95 sen blev det stopp... Vad jag förstått så vill man helst inte växla av med massa snö på taket och hg skulle bort och jag hade lite arbetslust så nu blev det av 🙂
Reglar på väggen för att kunna ställa balken, är nästan alltid själv så man får prova sig fram...
Logga in
Skapa konto
Balken jag köpte jag av en snickare som fick den här delen över. Den var nästan exakt 10mm för lång, brukar ju vara åt andra hållet.
Trixade upp balken på reglarna, kapade till några stora kilar och spände upp den mot taket. La på 5mm på reglarna och bankade dit.
Limmade och skruvade ihop 2 45*95 som står i ändarna, vet inte om jag även ska göra det vid öppningen?
Logga in
Skapa konto
Självklart så blev hålet mellan garderob och nya väggen ungefär 3cm för litet för att få tillbaka garderoben som stod där, så en 50cm garderob måste jag köpa.
Hg till lgh ovan har sagt upp så nästa helg blir det att börja renovera...
Han har bott där i +10år och rökt inne 😓
3 fönster beställda, 5 fönsterbänkar.
Har ny lgh dörr sen tidigare.
Det är en stor 1a på 40-50kvm, varav badrum är kanske 3 och kök 10.
Rummets 2 ytterväggar ska reglas på, isoleras, ny el, element ska flyttas ut, taket ska pendlas ner för ljudisolering, nytt golv, ett väggfack ska sågas upp och dra om avlopp från våningarna ovanför, köket måste plockas ner, tvättas och luckorna målas, en platsbyggd garderob ska snyggas till på nåt vis, egen elmätare till lgh, även i köket är det 2 ytterväggar som ska reglas på, nya golv i kök och rum.
Finns det pengar kvar och det andra blivit bra så åker badrummet och får nya mattor på golv och vägg.
Blir inte så mycket ligga på soffan framöver misstänker jag.
Känns lite så där, förbannat mycket jobb och en hel del pengar som ska ut, men i slutändan så tror jag att det var det bästa som kunde hända.
Han har bott där i +10år och rökt inne 😓
3 fönster beställda, 5 fönsterbänkar.
Har ny lgh dörr sen tidigare.
Det är en stor 1a på 40-50kvm, varav badrum är kanske 3 och kök 10.
Rummets 2 ytterväggar ska reglas på, isoleras, ny el, element ska flyttas ut, taket ska pendlas ner för ljudisolering, nytt golv, ett väggfack ska sågas upp och dra om avlopp från våningarna ovanför, köket måste plockas ner, tvättas och luckorna målas, en platsbyggd garderob ska snyggas till på nåt vis, egen elmätare till lgh, även i köket är det 2 ytterväggar som ska reglas på, nya golv i kök och rum.
Finns det pengar kvar och det andra blivit bra så åker badrummet och får nya mattor på golv och vägg.
Blir inte så mycket ligga på soffan framöver misstänker jag.
Känns lite så där, förbannat mycket jobb och en hel del pengar som ska ut, men i slutändan så tror jag att det var det bästa som kunde hända.