D
Christine Brandner-Roth Christine Brandner-Roth skrev:
update

Hej alla, pumpen är fyra år gammal och Kylteknikern tittade på den igår och såg att den var helt igenfrusen! Det har aldrig hänt förut och det borde väl inte vara så, eller hur?
Ursäkta en dum fråga men på fotot ser det ut som att ytterdelen är inbyggd i en låda?
 
  • Gilla
lordi och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Värmepumpen har normalt funktioner för att automatiskt av-isa sig ("de-ice"), det verkar som att det inte fungerat som det är tänkt. Har du en reparatör på plats så borde han kunna komma på vad som är fel - det kan ju vara någon temperatursensor eller som du säger, läckage av köldmedium.
update
Värmepumpen är igång nu. Den får gå en stund. Ska sätta den på kyl läge. För att få bort all is på utedelen. Tror det är en värmekabel på utedelen som är sönder.
det sager min Techniker
 
D Danne824 skrev:
Ursäkta en dum fråga men på fotot ser det ut som att ytterdelen är inbyggd i en låda?
Noterar också det. Hur mycket fritt är det framför pumpen? Är slitsarna i träet för dåligt vinklade och den inte klarar att få ur luften framåt så minskas kapaciteten drastiskt och det blir mycket kallare inuti lådan.

Den ska få fritt framåt, åt sidorna och bakifrån.
 
  • Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Noterar också det. Hur mycket fritt är det framför pumpen? Är slitsarna i träet för dåligt vinklade och den inte klarar att få ur luften framåt så minskas kapaciteten drastiskt och det blir mycket kallare inuti lådan.

Den ska få fritt framåt, åt sidorna och bakifrån.
Okej, kanske är det verkligen ett problem, som du skriver! Vi har alltid haft höljet och det har aldrig varit istäckt, men tydligen är en värmekabel trasig! Vi funderar på att bara lämna ett tak över det! Vår billigare Qlima från Jula är på något sätt bättre, även när det gäller appstyrningen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Även om höljet inte får det att sluta att fungera så gör lufthinder av olika slag att flänspaketet går kallare än när det kan fläkta fritt och kallare temperatur gör att COP sjunker men också gör att mer frost bildas på flänspaketet då när dess temperatur är kallare än de ganska normala 1,5 - 3 grader kallare temperatur än omgivningsluften tack vare fläktande, utan kanske blir 4,5 - 6 grader C kallare och då kommer mer av uteluftens fuktighet att avsätta sig som frost.

Det är jätteviktig att inte hindra luftströmmar det minsta lilla rakt fram och luftsuget på vänster och baksidan av LLVP - just för att flänspaketet skall hålla sig så nära som möjlig uteluftens temperatur trots att en massa värme dras ur luften.
 
  • Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
Så där såg våran luftvärmepump ut när vi kom hem från en resa under julen.

Har aldrig hänt tidigare, men det kan vara vädret, det gick från några plus till minus 12 och däremellan lite snö och vind.

Så troligen väderomslaget som ställt till det för er.
 
Christine Brandner-Roth Christine Brandner-Roth skrev:
Okej, kanske är det verkligen ett problem, som du skriver! Vi har alltid haft höljet och det har aldrig varit istäckt, men tydligen är en värmekabel trasig! Vi funderar på att bara lämna ett tak över det! Vår billigare Qlima från Jula är på något sätt bättre, även när det gäller appstyrningen.
X xxargs skrev:
Även om höljet inte får det att sluta att fungera så gör lufthinder av olika slag att flänspaketet går kallare än när det kan fläkta fritt och kallare temperatur gör att COP sjunker men också gör att mer frost bildas på flänspaketet då när dess temperatur är kallare än de ganska normala 1,5 - 3 grader kallare temperatur än omgivningsluften tack vare fläktande, utan kanske blir 4,5 - 6 grader C kallare och då kommer mer av uteluftens fuktighet att avsätta sig som frost.

Det är jätteviktig att inte hindra luftströmmar det minsta lilla rakt fram och luftsuget på vänster och baksidan av LLVP - just för att flänspaketet skall hålla sig så nära som möjlig uteluftens temperatur trots att en massa värme dras ur luften.
Tack för ditt svar. Jättebra
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.