1 627 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Mitsubishi LN35 vs LN50
Tänkte skaffa pump för kylning främst då det kan bli rätt varmt i huset på sommaren. Siktade in mig på Daikin först, men har insett att de inte är lika optimerade för nordiskt klimat, samt att Mitsubishi generellt har bättre närvaro i Sverige och är kända för sin kvalitet.
Hur som helst...
Huset är relativt nytt (2016) med stor öppen planlösning på nedervåning. Totalt kanske det är 80 kvm, men det är mest sociala ytor som behöver kylas (vardagsrum/kök). Stora fönster i söderläge, så det kan bli rätt varmt men har markis som kan skydda mot solen.
Nu förstår jag att man inte kan säga något säkert på denna begränsade info, men kanske har någon här direkt erfarenhet och kan säga om LN35 skulle räcka eller om man ska köra på LN50?
Oroar mig för att LN50 låter för mycket, att pumpen är större och att den kanske generellt blir överdimensionerad.
Hur som helst...
Huset är relativt nytt (2016) med stor öppen planlösning på nedervåning. Totalt kanske det är 80 kvm, men det är mest sociala ytor som behöver kylas (vardagsrum/kök). Stora fönster i söderläge, så det kan bli rätt varmt men har markis som kan skydda mot solen.
Nu förstår jag att man inte kan säga något säkert på denna begränsade info, men kanske har någon här direkt erfarenhet och kan säga om LN35 skulle räcka eller om man ska köra på LN50?
Oroar mig för att LN50 låter för mycket, att pumpen är större och att den kanske generellt blir överdimensionerad.
LN35 räcker garanterat!!!
Jag har aldrig upplevt att kyleffekten har varit för liten. Nån gång när det är många här som går in och ut mycket och dörren till altanen står öppen märks det att pumpen får jobba på lite men aldrig annars.
Har en gammal Panasonic HZ 9 från 2017 och den kyler lätt hela nedervåningen på 100m².
I sovrummet kyler en Mitsubishi Design EF25.
För kyla i större utrymmen bör den stå på dygnet runt för bra effekt. När den uppnår börvärde går den ner i effekt.
Har följt min Panasonic i många år och den brukar ta ett fåtal kWh per dygn. Toppåret räknade jag ut att det blev ca 450kr för en hel sommar. Då va vi heller inte snåla utan höll rätt svalt för att få svalt i sovrummet.
Jag har aldrig upplevt att kyleffekten har varit för liten. Nån gång när det är många här som går in och ut mycket och dörren till altanen står öppen märks det att pumpen får jobba på lite men aldrig annars.
Har en gammal Panasonic HZ 9 från 2017 och den kyler lätt hela nedervåningen på 100m².
För kyla i större utrymmen bör den stå på dygnet runt för bra effekt. När den uppnår börvärde går den ner i effekt.
Har följt min Panasonic i många år och den brukar ta ett fåtal kWh per dygn. Toppåret räknade jag ut att det blev ca 450kr för en hel sommar. Då va vi heller inte snåla utan höll rätt svalt för att få svalt i sovrummet.
Precis vad jag behövde veta! Tack!R Runnis skrev:LN35 räcker garanterat!!!
Jag tänker att det är klart att LN50 kommer kyla snabbare och mer, men av allt jag läst och hört gissar jag att LN35 är fullt tillräcklig. Vi har relativt enkla AC i huset i sydeuropa där det är 35c dagligen och till och med det funkar helt ok.returen skrev:
För mig är det ingen kostnadsfråga men vill undvika en överdimensionerad pump - Utomhusdelen till LN50 är som jag förstår mycket större, samt låter mer.
Redigerat av moderator:
Är inte 60 W/m² en klassisk schablon som mest gäller äldre hus eller rum utan isolering/skuggning? Det är vad jag fått höra.
Fick förklarat idag av installationsfirma att i moderna hus med öppet flöde och bra isolering räcker 40–50 W/m² vilket LN35 borde klara för vår del, vilket även verkade delas av "Runnis" erfarenhet i tråden?
Fick förklarat idag av installationsfirma att i moderna hus med öppet flöde och bra isolering räcker 40–50 W/m² vilket LN35 borde klara för vår del, vilket även verkade delas av "Runnis" erfarenhet i tråden?
Det är många som vill visa att dom kan räkna på saker och ting. Och det är säkert sant att du behöver nästan 5kW kyleffekt vid något specifikt tillfälle.
I mitten på juli när det är 32°C utomhus och du har 26°C inomhus. Vill du då få ner tempen till 21°C får luftvärmepumpen jobba lite. Det är första dagen det är så. Sen när du väl har fått ner tempen går det inte åt mycket. Luftvärmepumpen tar några hundra watt i timmen och på natten står den stilla långa stunder.
Har du sedan solskydd blir det ännu bättre.
I mitten på juli när det är 32°C utomhus och du har 26°C inomhus. Vill du då få ner tempen till 21°C får luftvärmepumpen jobba lite. Det är första dagen det är så. Sen när du väl har fått ner tempen går det inte åt mycket. Luftvärmepumpen tar några hundra watt i timmen och på natten står den stilla långa stunder.
Har du sedan solskydd blir det ännu bättre.
Har man bara markiser, persienner eller solreflexfilm på glasen räcker det med väldigt låg kyleffekt i Sverige. Tar ändå sin tid för kylan att sprida sig om man inte har AC i varje rum och då kan man alltså ha låg effekt som jobbar många timmar.
vi vet ju inte mer om ditt hus så schablon är säkert.Erik JS skrev:Är inte 60 W/m² en klassisk schablon som mest gäller äldre hus eller rum utan isolering/skuggning? Det är vad jag fått höra.
du får räkna med dubbla effekten kyla mot värme
Klicka här för att svara