Vi känner att det drar lite från ena fönsterpartiet och misstänker att man missat lite med isoleringen vid monteringen.
Alla fönster på huset är bytt under 2020 och 2021. Märks ingenting på de andra fönstren.
Jag funderar på att riva ner utsidan för att kolla hur det ser ut. Insidan vill jag inte röra då det är integrerade fönsterbänkar etc..
Vet inte om man använt skum eller klassiskt drev. Men skulle gissa på skum.
Om det märks något avvikande, kan jag bara fylla på med skum?
Något annat tips med rivning eller vad jag bör titta efter?
Alla fönster på huset är bytt under 2020 och 2021. Märks ingenting på de andra fönstren.
Jag funderar på att riva ner utsidan för att kolla hur det ser ut. Insidan vill jag inte röra då det är integrerade fönsterbänkar etc..
Vet inte om man använt skum eller klassiskt drev. Men skulle gissa på skum.
Om det märks något avvikande, kan jag bara fylla på med skum?
Något annat tips med rivning eller vad jag bör titta efter?
Principen är att det ska skydda konstruktionen från inträngande vatten och kunna leda ut det. Exakt hur det ska placeras hos dig beror på hur det ser ut kring ditt fönster. Skyddet ska ligga under fönstret och vikas ner ut på vindskyddet, det ska även vikas upp på båda sidorna om fönstret. Se principskisser nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskyddet kan du glömma i ditt fall då dina fönster sitter slätt med fasaden så det är ingen större risk..H Haas84 skrev:
Ja man kan fylla på med skum ifall det fattas på sina ställen, passa dig bara på sidorna av fönsterna då skum expanderar och kan trycka in karmen mot fönsterbågen, sätt i kilar i fönsterspringan innan du skummar bara..
Har tittat till fönstren nu. Hade med mig en som har bra koll på detta
Vi såg ingenting konstigt alls faktiskt. Vi tog bort fönsterblecken och några av fodren för att vara på den säkra sidan. Det sitter fuktspärr och han tyckte det såg väldigt bra ut och att det kändes onödigt att riva ner fuktspärren för att kunna "gräva längre in" i fönstret. Eftersom vi upplever att det drar under fönstren tyckte han att jag skulle lägga på lite extra drev bakom fönsterblecken för att se om det bli någon skillnad.
Får testa det som första steg så får vi se vad som händer.
Vi såg ingenting konstigt alls faktiskt. Vi tog bort fönsterblecken och några av fodren för att vara på den säkra sidan. Det sitter fuktspärr och han tyckte det såg väldigt bra ut och att det kändes onödigt att riva ner fuktspärren för att kunna "gräva längre in" i fönstret. Eftersom vi upplever att det drar under fönstren tyckte han att jag skulle lägga på lite extra drev bakom fönsterblecken för att se om det bli någon skillnad.
Får testa det som första steg så får vi se vad som händer.
Alla fönstren på huset sitter lika långt ut, men det är bara det här partiet som upplevs att det drar lite ifrån.Matti_75 skrev:
Bara för att dem sitter långt ut ska det inte dra något från dem, tätning som tätning..?
Den stora nackdelen med att ha fönstren så pass långt ut i fasaden är att dem blir väldigt utsatta, och det märks tydligt när det är fuktigt ute, eller stora temperaturskillnader på kort tid genom att det lätt blir väldigt mycket kondens. Men det är bara en kort stund under morgon/tidig förmiddag så det är knappast någon big deal.
Klicka här för att svara
