Hej hej,

förra året dog en 7-8 meter hög alm i kanten av vår trädgård. Detta då Almen stod i full blom och det var väldigt konstigt att den hastigt och lustigt gick bort under tidsperioden.

Nu har emellertid en björk på så där 20-30 meter som står 4-5 meter en bit därifrån börjat blöda något slags röd sav (Röda fläckar de 3 lägsta metrarna på stammen). Jag börjar bli lite orolig för att vad eller vem det än nu är ska ha ihjäl resten av de träd som står längs med våran gata. Någon som har den blekaste aning om vad detta kan bero på?

Ha det bra!

/Osquar

Skuggar dina träd någon grannes uteplats?

Alfredo skrev:
Skuggar dina träd någon grannes uteplats?
Ja, det är just det de gör. Speciellt den stora björken som börjat "blöda" nu. Grannen (vars uteplats skuggas) har också varit framme och frågat om inte trädet skulle tas ner, men det ville jag inte. Det är för övrigt ett tills nu välmående träd.

Redigerat:
...eller TV-antenn?

Korvgubbe
Går det att se om det gjorts någon åverkan på trädet? Börjar saven på speciella punkter?

Korvgubbe skrev:
Går det att se om det gjorts någon åverkan på trädet? Börjar saven på speciella punkter?
Har kikat lite idag och till min förvåning funnit ett hål på bägge träden på 3-5 mm i diameter som sedan går in i stammen 4-5 cm. Ser misstänkt likt borrmaskinshål tycker jag. Kan det betyda någon slags användning av giftampull?

Korvgubbe
Spontant så låter det som ecoplug för att ta död på trädet. Är det kommunen som äger trädet? I så fall skulle jag göra dem uppmärksamma på det så snart som möjligt!

Ecoplug kräver 12mm hål om jag inte minns helt galet.
Det finns slydödarkemikalier som används i lant- och skogsbruk som är mycket effektiva, som sprayas på löven, sen dör trädet/slyn. Hålen är misstänkta, men inte 'nödvändiga' med 'rätt verktyg' för ngn med uppsåt att ta träd av daga...

Göran.W
Kanske läge att fråga grannen om han sett någon på tomten och berätta vad som hänt utan att anklaga grannen så klart.
Man kan även säga dör dom så får jag väl plantera xxxxx istället och här nämner du något som är värre för grannen än björkarna så kanske han låter dom vara om det är han som gjort det.
Vill man inte prata med grannen så är det minsta man ska göra att tydligt markera hålen på stammarna med spray färg eller nåt för att göra den skyldige uppmärksammad på att dom är på kommna och så klart plugga hålen.
Jag tror inte det räcker att enbart hälla gift en gång i något enstaka hål för att ta död på trädet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.