Har målerifirman skött sig?

• Ja

54 Röster 35,1%
  • Nej

101 Röster 65,6%
  • Antal röster
    154
L Lindiis skrev:
Nej har inte betalat.

Jag ringde honom nu och han menade att det var jättekonstigt att jag inte kände till bredspackling. Han har haft tusentals kunder genom åren och aldrig hört talas om att någon inte skulle känna till det.. Vilket känns som skitsnack - har väldigt svårt att tro att gemene svensk skulle känna till det när man hört andra undersökningar om att "x svenskar känner inte till bla bla bla", så har väldigt svårt att tro det.

Men dom kunde tänka sig att fixa typ två väggar och att det kommer se bättre ut när det är möbler och annat uppe.
Betala exempelvis bara 60% av offerten och bestrid resten. Om firman levererar dålig kvalité så är det inte mer än rätt att det blir prisavdrag. Om firman väljer att ta strid för resten av betalningen, dvs. gå vidare till tingsrätten så kan du betala resten. Eventuella hot från dom kan du strunta i så länge du bestrider fakturan på ett korrekt sätt.

• Gilla
Lindiis
  • Laddar…
HeligBirma HeligBirma skrev:
Betala exempelvis bara 60% av offerten och bestrid resten. Om firman levererar dålig kvalité så är det inte mer än rätt att det blir prisavdrag. Om firman väljer att ta strid för resten av betalningen, dvs. gå vidare till tingsrätten så kan du betala resten. Eventuella hot från dom kan du strunta i så länge du bestrider fakturan på ett korrekt sätt.
Okej, jag har en juristförsäkring via mitt fack som jag eventuellt skulle kunna använda - täcker tydligen upp till 2 miljoner i domstolstvister.

• Gilla
Jomper123
  • Laddar…
Hade också blivit groteskt missnöjd om det var resultatet efter att ha pungat ut 50 tusen. Å andra sidan stiger ens eget självförtroende när man jämför sitt resultat som amatör och ser att man gör ett bättre arbete än "proffsen".

Skulle aldrig ha kunnat nöja mig med ett sådant resultat om det inte var en källare eller något där man inte vill bredspackla, och inte bryr sig.

Detta är också anledningen till att jag gör, och kommer fortsätta att göra, allt jag får själv. Även om det inte skulle bli på samma nivå som proffsen, så har jag bara betalat en bråkdel och nått nästan hela vägen fram.

• Gilla
calle12_3 och 3 till
  • Laddar…
L
Kort svarat så hade jag inte betalat för det där jobbet utan reklamerat det. Glöm inte bort att bestrida eventuella fakturor med hänvisning till att arbetet är reklamerat. Finns det delar av jobbet du är nöjd med så kan du betala den delen och ange att du håller inne betalning för de delar som är reklamerade.

Konsumenttjänstlag (1985:716) reglerar denna köp av tjänst. Mycket handlar i slutändan om vad ni avtalat och vad du som konsument kan antas förvänta sig för resultat av en hantverkare.

Om ni tvistar så kan du som ett alternativ till att firman stämmer dig föreslå att lösa det genom ARN. Se till så att dom går med på villkoren runt det först, eftersom ARN bara lämnar en rekommendation. Båda parter bör alltså avtala om att följa en av ARN lämnad rekommendation.

• Gilla
Lindiis
  • Laddar…
L lemurenswe skrev:
Kort svarat så hade jag inte betalat för det där jobbet utan reklamerat det. Glöm inte bort att bestrida eventuella fakturor med hänvisning till att arbetet är reklamerat. Finns det delar av jobbet du är nöjd med så kan du betala den delen och ange att du håller inne betalning för de delar som är reklamerade.

Konsumenttjänstlag (1985:716) reglerar denna köp av tjänst. Mycket handlar i slutändan om vad ni avtalat och vad du som konsument kan antas förvänta sig för resultat av en hantverkare.

Om ni tvistar så kan du som ett alternativ till att firman stämmer dig föreslå att lösa det genom ARN. Se till så att dom går med på villkoren runt det först, eftersom ARN bara lämnar en rekommendation. Båda parter bör alltså avtala om att följa en av ARN lämnad rekommendation.
Jag pratade med dom nu - dom gick med på att bredspackla fyra väggar nu. Men dom får det verkligen att låta som att det är mitt fel - att jag borde beställt bredspackling och dom bara är jättesnälla som fixar det nu. Haha

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det tydligt låter som kommunikationsbrist. Hantverkaren verkar ha gjort vad som står i offert, men det som skrivits i offert var inte vad kunden önskade. Man tänkte nog ”snabbt jobb med snabba pengar”.

Farstatjej90
L Lindiis skrev:
Nej har inte betalat.

Jag ringde honom nu och han menade att det var jättekonstigt att jag inte kände till bredspackling. Han har haft tusentals kunder genom åren och aldrig hört talas om att någon inte skulle känna till det.. Vilket känns som skitsnack - har väldigt svårt att tro att gemene svensk skulle känna till det när man hört andra undersökningar om att "x svenskar känner inte till bla bla bla", så har väldigt svårt att tro det.

Men dom kunde tänka sig att fixa typ två väggar och att det kommer se bättre ut när det är möbler och annat uppe.
För det första, detta med att "du är den första" , "det har jag aldrig hört innan" och så vidare , det är rent skitsnack och är en "klassiker" i branschen man kör mot kunder för att skapa osäkerhet och få kunden att tvivla på sig själv. Ren gaslighting. Jag lägger det på den andre och svarar "vad du säger är att du saknar erfarenhet av det här?".

För det andra, det har funnits flera trådar om resultat efter spackling och släpljus (som det är på dina bilder) och det som jag läst i dom trådarna är att om man vill ha ett snyggt resultat i släpljus måste det avtalas innan för det är mycket, mycket svårare och inte alls det som brukar göras. Om du står rakt framför väggen på ett par meters håll, med belysning inifrån rummet och det ser bra ut då är det "branschstandard " som jag minns det....

• Gilla
calle12_3 och 5 till
  • Laddar…
Jag har träffat rätt många hantverkare under åren. De allra flesta har en stark känsla för yrkesstolthet. De målare jag känner skulle aldrig släppa det där jobbet till en kund. Som gammal målarlärling själv kan jag säga att jag hade blivit ordentligt åthutat om jag hade gjort det underarbetet. Målarna jag arbetade åt skulle ha blivit uppriktigt upprörda om min spackling var så dålig. Även om det inte bredspacklats.

Tapet som sitter kvar måste grundas på något sätt. Oftast drar man utspädd färg på, för att se om något släpper. Sen är det fram med stålspackeln och dra bort allt som släppt och skapat luftbubblor. Sen spacklas det över. När första lagret riktig färg gått på är det dags att gå över och leta luftbubblor igen. Nu var det 80-tal när jag arbetade med detta. Men jag har svårt att tro att det finns något annat sätt att göra det på nu.

Du har fått lata målare med låg känsla för yrkesstolthet på halsen helt enkelt.

• Gilla
Rollik och 3 till
  • Laddar…
Jag hade som TS förväntat mig ett slätt resultat om jag bett någon ta ned tapet och spackla ojämnheter.

Definitivt ett resultat utan vertikala skarvar.

• Gilla
Lindiis
  • Laddar…
Farstatjej90
M Mirkan skrev:
Jag hade som TS förväntat mig ett slätt resultat om jag bett någon ta ned tapet och spackla ojämnheter.

Definitivt ett resultat utan vertikala skarvar.
Har du provat att spackla en vägg och fått ett perfekt resultat i släpljus? Har du bild?

• Älska
  • Gilla
Fredrik Leta och 1 till
  • Laddar…
F
Jag flyttade till nytt hus samma vecka som min mamma flyttade till ny lägenhet. Hon tog in målare som tapetserade hela lägenheten, jag tapetserade/ målade hela vårt hus. Kan säga att jag gjorde ett väldigt mycket bättre jobb än målaren. Han var säkert mycket snabbare, men hos oss är allt perfekt slätt, hos min mamma ser man gamla taperskarvar osv... inom vad som känns acceptabelt, men jämnt är det inte.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nu var jag och kollade på underarbetet. Borde jag vara orolig att de inte spacklat ända upp till taket? Antar att de inte velat måla om taket och att det är därför de inte kört ända upp?

De har bara en dag till på sig - på torsdag ska jag flytta in och då skulle det vara klart enligt målarna. Jag bad dom egentligen om de kunde komma efter flytten och fixa det - men de insisterade på att göra det direkt.

• Ospacklad vägg med ojämn målning under fönster, nära tak och golv; oro över att arbetet inte avslutats korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggar med oavslutat spackelarbete, inte spacklat helt upp till taket, med byggmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Vägg med ofullständigt spacklat område upp till taket i ett rum. Del av kök med mörka skåp synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Vägg i rum med ofullständigt spacklat område mot taket, intill köksdel med svarta skåp och rutigt kakel.
    Skapa konto
  • Vägg med halvklart spackelarbete där spackel inte når taket, fönster till vänster, golv täckt med skyddspapp.
    Skapa konto
  • Vägg med ofullständigt spackelarbete, ej färdigmålad hela vägen upp till taket. Täckpapp och tejp finns vid golvet.
    Skapa konto
  • En vägg med ojämn struktur där spackel inte når ända upp till taket, med en synlig ojämnhet eller buckla i mitten.
    Skapa konto
  • En halvspacklad vägg med bristfälligt arbete nära taket och gul målartejp vid golvet.
    Skapa konto
  • Arg
  • Wow
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Så jävla dåligt. Jag vet inte vad mer man kan säga...

H
L Lindiis skrev:
Ja, jag har ju svårt att avgöra om det är som du säger eller inte. Känns ju som man skulle behöva ta in en besiktningman men blir väl jag som får bekosta det isåfall. 🤔

japp, det är 50K med 50% rot så dom drar in mycket pengar. Läser man konsumenttjänstlagen paragraf 11 så tycker jag det är självklart att dom borde ha informerat. Men då säger han att detta är allmänt känt- jag är tydligen 1 på tusen människa som inte fattade att jag behövde beställa extra bredspackel. Onormalt okunnig helt enkelt. 🙄e
Er
11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.
Ta mer bilder och kontakta Konsumentverket. De ska utföra ett fackmannamässigt rätt utfört arbete. Betala inte förrän de har utfört arbetet rätt. De tittade väl på jobbet först och då ska de veta hur de ska utföra arbetet. Har de inte sett arbete före ska de ändå tala om att de måste bredspackla. Detta är klantar som försöker lura dig.

Jag tycker du ska ta reda på om du beställde rivning av tapet (dvs all tapet) och inte bara borttagning av lös tapet. Någon nämnde det i tråden innan.

Sista bilden med bubblan uppstår när man spacklar på dåligt underlag, t ex tapet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.