Har målerifirman skött sig?

• Ja

54 Röster 35,1%
  • Nej

101 Röster 65,6%
  • Antal röster
    154
Hempulare Hempulare skrev:
Ja, det låter som skitsnack tyvärr... Det rimliga hade ju varit att firman som har (eller SKA ha), kunskapen i dialog med dig redan innan arbetet påbörjades frågade vilket resultat du förväntade dig och förklarade vilka åtgärder som i så fall krävdes för att uppnå det resultatet. Att riva ned tapeter och därefter måla kräver normalt mer underarbete än bara att "spackla ojämnheter". Har de ens rivit ned alla tapeter? Kan vara en synvilla, men på någon bild ser det ut som att det finns underliggande luftbubblor, dvs delar av den gamla tapeten sitter kvar och limmet under den har släppt på grund av fukten i färgen...? I så fall har de ju egentligen inte ens gjort "efter offert"...

Hur som helst, huvudsaken är att du blir nöjd i slutänden. Det är sant att bristerna syns mindre när möbler, gardiner, tavlor etc kommer på plats, men samtidigt kommer det finnas ställen som helt enkelt inte går att dölja...
Ja, jag har ju svårt att avgöra om det är som du säger eller inte. Känns ju som man skulle behöva ta in en besiktningman men blir väl jag som får bekosta det isåfall. 🤔
G Greger_08 skrev:
Om man ber en professionell firma att riva ner tapeter och måla så tycker jag att det är självklart att man förväntar sig ett bra resultat d.v.s bredspackling är inget man borde behöva be om..

50k låter extremt dyrt om ROT är inblandat speciellt med tanke på vad dom gjort..
japp, det är 50K med 50% rot så dom drar in mycket pengar. Läser man konsumenttjänstlagen paragraf 11 så tycker jag det är självklart att dom borde ha informerat. Men då säger han att detta är allmänt känt- jag är tydligen 1 på tusen människa som inte fattade att jag behövde beställa extra bredspackel. Onormalt okunnig helt enkelt. 🙄

11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hantverkaren gick iaf med på att "fixa" två väggar.. Men det är 4 väggar enligt mig som ser dåliga ut. Så vet inte riktigt om jag ska gå med på det :/

Ni som röstat att målarna skött sig får gärna skriva varför :)

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
stod det slipning av väggar efter dom spacklat med i offerten ?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
stod det slipning av väggar efter dom spacklat med i offerten ?
- rengöring och borttagning av lös tapet/färg m.m
- patentering väggar (tapetspärr)
- 2 ggr spackling av ev ojämnheter, sprickor och hål
- avslipning och grundmålning

Så står det i offerten gällande underarbete

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Hej, är målare! När man drar ner tapet så får man per automatik bredspackla, finns nästan inga alternativ till vad man kan göra för att få en bra yta efter att man gått loss med tapetborttagning.

Han försöker komma undan, inget annat. Och om han på allvar menar att han inte brett det så är han bra dum ihuvudet

• Gilla
  • Älska
klosp11 och 17 till
  • Laddar…
L Lindiis skrev:
- rengöring och borttagning av lös tapet/färg m.m
- patentering väggar (tapetspärr)
- 2 ggr spackling av ev ojämnheter, sprickor och hål
- avslipning och grundmålning

Så står det i offerten gällande underarbete
Spontant så är det stor skillnad mellan ”nedrivning av tapet” som du skrev i första inlägget och ”borttagning av lös tapet”. Förstnämnda kräver i princip bredspackling och den senare kräver spackling av ojämnheter [där bommande tapet tagits bort]. Hantverkare brukar alltför ofta vara (olagligt) dåliga på att kommunicera kring kundens förväntningar och förväntat resultat.

N Nybben86 skrev:
Spontant så är det stor skillnad mellan ”nedrivning av tapet” som du skrev i första inlägget och ”borttagning av lös tapet”. Förstnämnda kräver i princip bredspackling och den senare kräver spackling av ojämnheter [där bommande tapet tagits bort]. Hantverkare brukar alltför ofta vara (olagligt) dåliga på att kommunicera kring kundens förväntningar och förväntat resultat.
Vad är skillnaden mellan "nedrivning av tapet" och "borttagning av lös tapet"? Jag hade inte skrivit något om att tapeten var lös när jag först kontaktade dom - utan jag hade bara bett det att riva tapeten när jag kontaktade dom för offert.

De borde ha upplyst dig om att det behövs bredspackling för att få det jämnt, om de nu inte själva ansåg att det ingick i offerten. Och förklarat varför, och vad den extra kostnaden skulle bli. Då hade det varit upp till dig att avgöra. Dumt av dem att bara köra på!

• Gilla
calle12_3
  • Laddar…
L Lindiis skrev:
Vad är skillnaden mellan "nedrivning av tapet" och "borttagning av lös tapet"? Jag hade inte skrivit något om att tapeten var lös när jag först kontaktade dom - utan jag hade bara bett det att riva tapeten när jag kontaktade dom för offert.
Min lekmannatolkning är att borttagning av lös tapet är att de tar bort där det bommar, dvs där tapetklistret har släppt och tapeten inte sitter fast i underlaget. Brukar finnas en del sådant när det är många lager på lager med tapet.

Till din nackdel så när man gör besiktningar i byggbranschen så tittar man 2 m från väggen, rakt framifrån. I släpljus syns nästan allt även om din målning blev värre.

Jag hade också blivit missnöjd med det där. Är det inte massa tapetränder man ser?? Går väll att köra ett varv med kniven och lite spackel på det, eller bara sanda ner lite fort.

Priset tycker jag verkar rimligt eller till och med lågt. Om det hade bredspacklats och rivit ner all tapet så hade du nog fått betala det dubbla.

• Gilla
Nybben86
  • Laddar…
Jag har sett exempel på proffsjobb där resultatet var sämre än om jag hade gjort det själv, trots att jag bara renoverat ett enda hus.

Som flera skriver: Det är trögt av hantverkaren att säga att du borde ha vetat skillnaden mellan spackling och bredspackling.

Va inte rädd för att bestrida om du är missnöjd, flera här verkar hålla med. Jag kan inte så mycket om bygga osv men kan lite om det juridiska. Bestrider du skriftligt så blir det upp till firman att stämma dig om de vill ha några pengar. Det är ett relativt litet lopp att bråka om (för att palla dra igång cirkus med tvistemål, ombud osv) och tvistemål går typ alltid till förlikning. Visst, de kanske inte vill jobba med dig sen men du vill ju inte anlita dom å andra sidan. Ta mängder med bilder i olika ljus och spara all dialog med de du haft kontakt med för framtida bevis. Stå på dig. Det är alltid mycket lättare att vara den som sitter på cashen och inte vill betala än tvärtom.

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har sett exempel på proffsjobb där resultatet var sämre än om jag hade gjort det själv, trots att jag bara renoverat ett enda hus.

Som flera skriver: Det är trögt av hantverkaren att säga att du borde ha vetat skillnaden mellan spackling och bredspackling.
Ja, det är första gången jag anlitar hantverkare. Är helt paff att det kan fungera så här dåligt. Jag hade tänkt renovera köket nästa år - men nu är det knappt att man vågar det eftersom man tydligen måste vara expert på det annars kan man inte lite på nånting.

N Nybben86 skrev:
Min lekmannatolkning är att borttagning av lös tapet är att de tar bort där det bommar, dvs där tapetklistret har släppt och tapeten inte sitter fast i underlaget. Brukar finnas en del sådant när det är många lager på lager med tapet.
Jag är rätt säker på att jag skrev borttagning eller rivning av tapet när jag gjorde min förfrågan. Var ett kontaktformulär så svårt för mig att se. Men en annan firma som jag fick offert från hade erbjudit arbete 2 tusen billigare såg jag nu men där stod det också borttagning av tapet samt bredspackling... Fyfan vad jag vad jag ångrar att jag inte tog dom - men det var en firma längre bort i Stockholm och dessutom kunde dom inte säga vad materialet skulle kosta så därför jag körde med den nuvarande firman.

Jag vet inte vilken paragraf det är men någonstans i konsumenttjänstlagen står det att näringsidkaren är skyldig att meddela konsument om det som ingår i offererat pris inte är tillräckligt för att kunna utföra jobbet på ett fackmannamässigt sätt.
Man kan väl hävda det isåfall. Resultatet är tyvärr inte fackmannamässigt, så detta borde ha kommunicerats att det behövs fler behandlingar för att få ett bra resultat.

• Gilla
Lindiis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.