14 080 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Missnöjd med måleriarbete
Ja, jag har ju svårt att avgöra om det är som du säger eller inte. Känns ju som man skulle behöva ta in en besiktningman men blir väl jag som får bekosta det isåfall. 🤔Hempulare skrev:
Ja, det låter som skitsnack tyvärr... Det rimliga hade ju varit att firman som har (eller SKA ha), kunskapen i dialog med dig redan innan arbetet påbörjades frågade vilket resultat du förväntade dig och förklarade vilka åtgärder som i så fall krävdes för att uppnå det resultatet. Att riva ned tapeter och därefter måla kräver normalt mer underarbete än bara att "spackla ojämnheter". Har de ens rivit ned alla tapeter? Kan vara en synvilla, men på någon bild ser det ut som att det finns underliggande luftbubblor, dvs delar av den gamla tapeten sitter kvar och limmet under den har släppt på grund av fukten i färgen...? I så fall har de ju egentligen inte ens gjort "efter offert"...
Hur som helst, huvudsaken är att du blir nöjd i slutänden. Det är sant att bristerna syns mindre när möbler, gardiner, tavlor etc kommer på plats, men samtidigt kommer det finnas ställen som helt enkelt inte går att dölja...
japp, det är 50K med 50% rot så dom drar in mycket pengar. Läser man konsumenttjänstlagen paragraf 11 så tycker jag det är självklart att dom borde ha informerat. Men då säger han att detta är allmänt känt- jag är tydligen 1 på tusen människa som inte fattade att jag behövde beställa extra bredspackel. Onormalt okunnig helt enkelt. 🙄G Greger_08 skrev:
11 § Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten. En förutsättning för att tjänsten skall anses felaktig är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på avtalet.
Redigerat:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
stod det slipning av väggar efter dom spacklat med i offerten ?
Hej, är målare! När man drar ner tapet så får man per automatik bredspackla, finns nästan inga alternativ till vad man kan göra för att få en bra yta efter att man gått loss med tapetborttagning.
Han försöker komma undan, inget annat. Och om han på allvar menar att han inte brett det så är han bra dum ihuvudet
Han försöker komma undan, inget annat. Och om han på allvar menar att han inte brett det så är han bra dum ihuvudet
Spontant så är det stor skillnad mellan ”nedrivning av tapet” som du skrev i första inlägget och ”borttagning av lös tapet”. Förstnämnda kräver i princip bredspackling och den senare kräver spackling av ojämnheter [där bommande tapet tagits bort]. Hantverkare brukar alltför ofta vara (olagligt) dåliga på att kommunicera kring kundens förväntningar och förväntat resultat.L Lindiis skrev:
Vad är skillnaden mellan "nedrivning av tapet" och "borttagning av lös tapet"? Jag hade inte skrivit något om att tapeten var lös när jag först kontaktade dom - utan jag hade bara bett det att riva tapeten när jag kontaktade dom för offert.N Nybben86 skrev:Spontant så är det stor skillnad mellan ”nedrivning av tapet” som du skrev i första inlägget och ”borttagning av lös tapet”. Förstnämnda kräver i princip bredspackling och den senare kräver spackling av ojämnheter [där bommande tapet tagits bort]. Hantverkare brukar alltför ofta vara (olagligt) dåliga på att kommunicera kring kundens förväntningar och förväntat resultat.
De borde ha upplyst dig om att det behövs bredspackling för att få det jämnt, om de nu inte själva ansåg att det ingick i offerten. Och förklarat varför, och vad den extra kostnaden skulle bli. Då hade det varit upp till dig att avgöra. Dumt av dem att bara köra på!
Min lekmannatolkning är att borttagning av lös tapet är att de tar bort där det bommar, dvs där tapetklistret har släppt och tapeten inte sitter fast i underlaget. Brukar finnas en del sådant när det är många lager på lager med tapet.L Lindiis skrev:
Jag hade också blivit missnöjd med det där. Är det inte massa tapetränder man ser?? Går väll att köra ett varv med kniven och lite spackel på det, eller bara sanda ner lite fort.
Priset tycker jag verkar rimligt eller till och med lågt. Om det hade bredspacklats och rivit ner all tapet så hade du nog fått betala det dubbla.
Priset tycker jag verkar rimligt eller till och med lågt. Om det hade bredspacklats och rivit ner all tapet så hade du nog fått betala det dubbla.
Jag har sett exempel på proffsjobb där resultatet var sämre än om jag hade gjort det själv, trots att jag bara renoverat ett enda hus.
Som flera skriver: Det är trögt av hantverkaren att säga att du borde ha vetat skillnaden mellan spackling och bredspackling.
Som flera skriver: Det är trögt av hantverkaren att säga att du borde ha vetat skillnaden mellan spackling och bredspackling.
Va inte rädd för att bestrida om du är missnöjd, flera här verkar hålla med. Jag kan inte så mycket om bygga osv men kan lite om det juridiska. Bestrider du skriftligt så blir det upp till firman att stämma dig om de vill ha några pengar. Det är ett relativt litet lopp att bråka om (för att palla dra igång cirkus med tvistemål, ombud osv) och tvistemål går typ alltid till förlikning. Visst, de kanske inte vill jobba med dig sen men du vill ju inte anlita dom å andra sidan. Ta mängder med bilder i olika ljus och spara all dialog med de du haft kontakt med för framtida bevis. Stå på dig. Det är alltid mycket lättare att vara den som sitter på cashen och inte vill betala än tvärtom.
Ja, det är första gången jag anlitar hantverkare. Är helt paff att det kan fungera så här dåligt. Jag hade tänkt renovera köket nästa år - men nu är det knappt att man vågar det eftersom man tydligen måste vara expert på det annars kan man inte lite på nånting.N NoiseMaker skrev:
Jag är rätt säker på att jag skrev borttagning eller rivning av tapet när jag gjorde min förfrågan. Var ett kontaktformulär så svårt för mig att se. Men en annan firma som jag fick offert från hade erbjudit arbete 2 tusen billigare såg jag nu men där stod det också borttagning av tapet samt bredspackling... Fyfan vad jag vad jag ångrar att jag inte tog dom - men det var en firma längre bort i Stockholm och dessutom kunde dom inte säga vad materialet skulle kosta så därför jag körde med den nuvarande firman.N Nybben86 skrev:
Jag vet inte vilken paragraf det är men någonstans i konsumenttjänstlagen står det att näringsidkaren är skyldig att meddela konsument om det som ingår i offererat pris inte är tillräckligt för att kunna utföra jobbet på ett fackmannamässigt sätt.
Man kan väl hävda det isåfall. Resultatet är tyvärr inte fackmannamässigt, så detta borde ha kommunicerats att det behövs fler behandlingar för att få ett bra resultat.
Man kan väl hävda det isåfall. Resultatet är tyvärr inte fackmannamässigt, så detta borde ha kommunicerats att det behövs fler behandlingar för att få ett bra resultat.