Hej,
Jag anlitade en målerifirma för nedrivning av tapeter, "spackling av ojämnheter" och måleri av väggar, lister, tak osv. Kostade ca 50 tusen för 57 kvm (minus badrum) Och nu när jag kollade till lägenheten så känns det som underarbetet är bristande. Målerifirman hänvisar till att de gjort det som stod i offerten och att jag skulle ha behövt beställa bredspakling men jag förstår inte hur jag som vanlig privatperson kan föväntas känna till detta? Dom informerade mig inte om skillnaden så hur ska jag som okunnig privatperson ens veta att det finns olika sorteras spacklingar som JAG måste ha koll på? ska man inte känna sig trygg i att anlita en hantverkare och att dom ska ge tips för att man ska få ett bra slutresultat? Jag tycker inte att slutresultatet känns professionellt
Jag anlitade en målerifirma för nedrivning av tapeter, "spackling av ojämnheter" och måleri av väggar, lister, tak osv. Kostade ca 50 tusen för 57 kvm (minus badrum) Och nu när jag kollade till lägenheten så känns det som underarbetet är bristande. Målerifirman hänvisar till att de gjort det som stod i offerten och att jag skulle ha behövt beställa bredspakling men jag förstår inte hur jag som vanlig privatperson kan föväntas känna till detta? Dom informerade mig inte om skillnaden så hur ska jag som okunnig privatperson ens veta att det finns olika sorteras spacklingar som JAG måste ha koll på? ska man inte känna sig trygg i att anlita en hantverkare och att dom ska ge tips för att man ska få ett bra slutresultat? Jag tycker inte att slutresultatet känns professionellt
Det stod "2 ggr spackling av ev ojämnheter, sprickor och hål.S sblixten skrev:
Jag vet inte - för en målare kanske det tolkas annorlunda och bara är just hål/sprickor? Men jag som kund förväntade ju mig jämna väggar. Och tycker att dom borde sagt till om det nu fanns olika nivåer av spackling. För jag hade ju kunnat betala extra om jag visste att det kunde bli såhär :/
Jag hävdar att bredspackling ska ingå för ojämnheter.....hur skulle man annars spackla dem?
Eftersom det står uttryckligen 2ggr, så blir det intressant att veta hur stora ojämnheter det var från början?
Sen är det svårt att avgöra hur bra/illa det är utifrån bilder, då de beroende på ljusförhållanden kan vara missvisande åt båda hållen.
Om du tittar på det när det är mörkt ute/fördragna fönster och normal rumsbelysning(ej släpljus) - ser det fortfarande illa ut då?
Jag kan inte branschstandard över vad som anses acceptabelt, men det borde finnas någon här som vet.
Är det väldigt illa och ni inte kan komma överens, så kanske ni kan anlita en besiktningsman som kan avgöra.
Eftersom det står uttryckligen 2ggr, så blir det intressant att veta hur stora ojämnheter det var från början?
Sen är det svårt att avgöra hur bra/illa det är utifrån bilder, då de beroende på ljusförhållanden kan vara missvisande åt båda hållen.
Om du tittar på det när det är mörkt ute/fördragna fönster och normal rumsbelysning(ej släpljus) - ser det fortfarande illa ut då?
Jag kan inte branschstandard över vad som anses acceptabelt, men det borde finnas någon här som vet.
Är det väldigt illa och ni inte kan komma överens, så kanske ni kan anlita en besiktningsman som kan avgöra.
Om jag förstår rätt är branschstandarden extremt förlåtande för "stora ojämnheter" eftersom det är vad som går fort att få till.
Att firman som offererat inte säger vad som är ett rimligt resultat sett till vad de tänkt leverera är kass, men troligen inte ett "faktiskt fel".
Att firman som offererat inte säger vad som är ett rimligt resultat sett till vad de tänkt leverera är kass, men troligen inte ett "faktiskt fel".
Trist.. Får hoppas att det ser bättre ut när alla möbler är uppe. Om de nu inte bestämmer sig för att åtgärda det och få en nöjd kund..kashieda skrev:
Jag kan inte avgöra från bilderna huruvida arbetsresultatet är acceptabelt eller inte, och jag vet inte heller om det finns språkliga branschstandarder för "spackla ojämnheter" resp "bredspackling" etc. MEN, om vi (hypotetiskt) utgår från att resultatet skulle kunna bedömas som undermåligt, tycker jag det är ganska tydligt att firman brutit mot kommunikationsplikten i konsumenttjänstlagen. En hantverkare är den som innehar kunskapen i förhållande till konsumenten och kan inte bara luta sig tillbaka och säga att arbetet utförts "enligt offert". Han har ganska långtgående skyldigheter att såväl före som under arbetets gång samråda, avråda (eller till och med utföra tilläggsarbeten), med kunden för att resultatet ska bli bra, eller i vart fall i överensstämmelse med kundens förväntningar. Läs konsumenttjänstlagen (https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/). Kolla särskilt paragraferna 4, 6, 8, 9, 10 och 11 där denna kommunikationsplikt bl.a. framkommer.
P.S. Hoppas att du inte betalat för tjänsten ännu...? Detta är ditt enda egentliga påtryckningsmedel om du vill att arbetet ska korrigeras.
P.S. Hoppas att du inte betalat för tjänsten ännu...? Detta är ditt enda egentliga påtryckningsmedel om du vill att arbetet ska korrigeras.
Nej har inte betalat.Hempulare skrev:
Jag kan inte avgöra från bilderna huruvida arbetsresultatet är acceptabelt eller inte, och jag vet inte heller om det finns språkliga branschstandarder för "spackla ojämnheter" resp "bredspackling" etc. MEN, om vi (hypotetiskt) utgår från att resultatet skulle kunna bedömas som undermåligt, tycker jag det är ganska tydligt att firman brutit mot kommunikationsplikten i konsumenttjänstlagen. En hantverkare är den som innehar kunskapen i förhållande till konsumenten och kan inte bara luta sig tillbaka och säga att arbetet utförts "enligt offert". Han har ganska långtgående skyldigheter att såväl före som under arbetets gång samråda, avråda (eller till och med utföra tilläggsarbeten), med kunden för att resultatet ska bli bra, eller i vart fall i överensstämmelse med kundens förväntningar. Läs konsumenttjänstlagen ([länk]). Kolla särskilt paragraferna 4, 6, 8, 9, 10 och 11 där denna kommunikationsplikt bl.a. framkommer.
Jag ringde honom nu och han menade att det var jättekonstigt att jag inte kände till bredspackling. Han har haft tusentals kunder genom åren och aldrig hört talas om att någon inte skulle känna till det.. Vilket känns som skitsnack - har väldigt svårt att tro att gemene svensk skulle känna till det när man hört andra undersökningar om att "x svenskar känner inte till bla bla bla", så har väldigt svårt att tro det.
Men dom kunde tänka sig att fixa typ två väggar och att det kommer se bättre ut när det är möbler och annat uppe.
Ja, det låter som skitsnack tyvärr... Det rimliga hade ju varit att firman som har (eller SKA ha), kunskapen i dialog med dig redan innan arbetet påbörjades frågade vilket resultat du förväntade dig och förklarade vilka åtgärder som i så fall krävdes för att uppnå det resultatet. Att riva ned tapeter och därefter måla kräver normalt mer underarbete än bara att "spackla ojämnheter". Har de ens rivit ned alla tapeter? Kan vara en synvilla, men på någon bild ser det ut som att det finns underliggande luftbubblor, dvs delar av den gamla tapeten sitter kvar och limmet under den har släppt på grund av fukten i färgen...? I så fall har de ju egentligen inte ens gjort "efter offert"...
Hur som helst, huvudsaken är att du blir nöjd i slutänden. Det är sant att bristerna syns mindre när möbler, gardiner, tavlor etc kommer på plats, men samtidigt kommer det finnas ställen som helt enkelt inte går att dölja...
Hur som helst, huvudsaken är att du blir nöjd i slutänden. Det är sant att bristerna syns mindre när möbler, gardiner, tavlor etc kommer på plats, men samtidigt kommer det finnas ställen som helt enkelt inte går att dölja...
Om man ber en professionell firma att riva ner tapeter och måla så tycker jag att det är självklart att man förväntar sig ett bra resultat d.v.s bredspackling är inget man borde behöva be om..
50k låter extremt dyrt om ROT är inblandat speciellt med tanke på vad dom gjort..
50k låter extremt dyrt om ROT är inblandat speciellt med tanke på vad dom gjort..