Hej Forumet!
Bakgrund
Jag har under ganska lång tid läst och haft mycket nytta av forumet, men på andra delar eftersom jag inrett övervåningen i vårt hus. Orken tog dock slut när det var dags för badrummet så beslut fattades om att ta in ett företag för detta.
Vi valde totalentreprenad för att det verkade skönt att bara luta sig tillbaka och låta någon annan göra jobbet, oj så fel man kan ha...
Jag har frågor som räcker till några trådar men jag skall försöka hålla isär ämnena.
Fråga
Idag blev plattsättaren klar med sitt, vi har valt vit mosaik med vit fog på väggarna och mörkare sten på golvet. Golvet ser toppen ut men mosaiken får det att krypa i kroppen på mig
Jag inser att man kanske inte kan få väggen 100% slät men i det här fallet är det ganska många mosaikplattor som sticker ut samt att väggen på några ställen både känns och ser vågig ut.
Jag antar att detta till viss del beror på att de inte spacklade skarvarna mellan gipsskivorna innan de gjorde fuktspärr och plattsättnning. Brukar man inte spackla?
Min fråga är, vad är rimligt att begära som kompensation/åtgärd om man inte är nöjd med plattsättningen?
Tack på förhand
Johan
Bakgrund
Jag har under ganska lång tid läst och haft mycket nytta av forumet, men på andra delar eftersom jag inrett övervåningen i vårt hus. Orken tog dock slut när det var dags för badrummet så beslut fattades om att ta in ett företag för detta.
Vi valde totalentreprenad för att det verkade skönt att bara luta sig tillbaka och låta någon annan göra jobbet, oj så fel man kan ha...
Jag har frågor som räcker till några trådar men jag skall försöka hålla isär ämnena.
Fråga
Idag blev plattsättaren klar med sitt, vi har valt vit mosaik med vit fog på väggarna och mörkare sten på golvet. Golvet ser toppen ut men mosaiken får det att krypa i kroppen på mig
Jag inser att man kanske inte kan få väggen 100% slät men i det här fallet är det ganska många mosaikplattor som sticker ut samt att väggen på några ställen både känns och ser vågig ut.
Jag antar att detta till viss del beror på att de inte spacklade skarvarna mellan gipsskivorna innan de gjorde fuktspärr och plattsättnning. Brukar man inte spackla?
Min fråga är, vad är rimligt att begära som kompensation/åtgärd om man inte är nöjd med plattsättningen?
Tack på förhand
Johan
Vad som orsakat den fula plattsättningen vet jag inte, men det beror inte på att de inte spacklat. Det behöver man nämligen inte...
Sedan det här med gips i badrum... Läs i någon av alla trådar som behandlar detta...
Sedan det här med gips i badrum... Läs i någon av alla trådar som behandlar detta...
Redigerat:
En bild säger mer än tusen ord, ta gärna några kort och ladda upp.
Anledningen till varför det blivit som det blivit är i och för sig oviktig för min del, det var bara en tanke. Angående gips så ha de använt skivor som är godkända enligt de nya reglerna från förra året men jag skall läsa lite mer om det då.bigsnucke skrev:
Elen är inte inkopplad så det är lite mörkt där nu. Jag skall försöka fota i morgon, men jag vet inte hur tydligt det blir på bild.robertdigital skrev:
Frågan är ändå vad som är rimligt att begära om det är dåligt gjort, jag tvivlar inte på att vår kontakt på det här företaget kommer att hävda att allt ser perfekt ut
Tack
JohanKBA
Det är svårt att sätta ett pris på dåligt arbete innan man sett hur det ser ut, och har en aning om varför det ser ut som det gör.
Ser det alldeles för hemskt ut är det bättre att göra om, och göra rätt. Om det dessutom kan antas att det hela beror på att någonting bakom inte håller måttet, att väggen inte orkar att bära kaklet, så har man inget annat val än att börja om.
Ser det alldeles för hemskt ut är det bättre att göra om, och göra rätt. Om det dessutom kan antas att det hela beror på att någonting bakom inte håller måttet, att väggen inte orkar att bära kaklet, så har man inget annat val än att börja om.
Nja, det handlar ju nog om att underlaget inte orkar att hålla upp mosaiken då det inte väger särskilt mycket jämfört med andra plattor.
När man sätter mosaik så ska man helst använda fogspackeln som man använder vid fogning. Denna använder man till att trycka till mosaiken så att den blir helt jämn och fin. Kör man bara med nävarna finns det risk för just det som TS klagar på.

När man sätter mosaik så ska man helst använda fogspackeln som man använder vid fogning. Denna använder man till att trycka till mosaiken så att den blir helt jämn och fin. Kör man bara med nävarna finns det risk för just det som TS klagar på.
Redigerat:
God morgon!
Jag har försökt ta bilder som visar hur det ser ut men det blir inte så tydligt på bild.
På bilden "mosaik1" är det en fog man inte ser alls eftersom mosaikraden framför sticker ut.
På bilden "mosaik2" får man leta efter oregelbundheter, de syns betydligt bättre i verkligheten men detta var det bästa jag kunde få till.
En annan sak jag noterade idag, de satte dit tröskel och dörrfoder igår som sista grej. Tröskeln är i samma höjd som badrumsgolvet, visst skall den vara 1-2cm högre än själva golvet?
/JohanKBA
Jag har försökt ta bilder som visar hur det ser ut men det blir inte så tydligt på bild.
På bilden "mosaik1" är det en fog man inte ser alls eftersom mosaikraden framför sticker ut.
På bilden "mosaik2" får man leta efter oregelbundheter, de syns betydligt bättre i verkligheten men detta var det bästa jag kunde få till.
En annan sak jag noterade idag, de satte dit tröskel och dörrfoder igår som sista grej. Tröskeln är i samma höjd som badrumsgolvet, visst skall den vara 1-2cm högre än själva golvet?
/JohanKBA
Har för mig att tröskeln ska vara 15mm eller mer över golvnivå.
Tröskeln skall vara av speciell typ, och då får du per automatik en kant, dels för eventuellt "uppvik" av matta, dels för att det bildas en springa i nederkant för tilluft som ventileras ut av frånluftsfläkten/donet, som du självklart har monterat/skall montera i badrummet.
Hejhej,
Tröskeln var det sista som sattes dit så jag antar att det inte är helt rätt med fuktspärren där med andra ord
Dessutom var tröskeln verkligen av speciell typ, det är en vanlig platt tröskel men mot det lite högre badrumsgolvet har de "silikonat" fast en sarg, svårt att beskriva men om jag trampar fel på den sargen så kommer den att lossna.
Vad säger man till ett företag som gjort såhär?
/JohanKBA
Tröskeln var det sista som sattes dit så jag antar att det inte är helt rätt med fuktspärren där med andra ord
Dessutom var tröskeln verkligen av speciell typ, det är en vanlig platt tröskel men mot det lite högre badrumsgolvet har de "silikonat" fast en sarg, svårt att beskriva men om jag trampar fel på den sargen så kommer den att lossna.
Vad säger man till ett företag som gjort såhär?
/JohanKBA


