Hej Forumet!

Bakgrund
Jag har under ganska lång tid läst och haft mycket nytta av forumet, men på andra delar eftersom jag inrett övervåningen i vårt hus. Orken tog dock slut när det var dags för badrummet så beslut fattades om att ta in ett företag för detta.

Vi valde totalentreprenad för att det verkade skönt att bara luta sig tillbaka och låta någon annan göra jobbet, oj så fel man kan ha...

Jag har frågor som räcker till några trådar men jag skall försöka hålla isär ämnena.

Fråga
Idag blev plattsättaren klar med sitt, vi har valt vit mosaik med vit fog på väggarna och mörkare sten på golvet. Golvet ser toppen ut men mosaiken får det att krypa i kroppen på mig :)
Jag inser att man kanske inte kan få väggen 100% slät men i det här fallet är det ganska många mosaikplattor som sticker ut samt att väggen på några ställen både känns och ser vågig ut.

Jag antar att detta till viss del beror på att de inte spacklade skarvarna mellan gipsskivorna innan de gjorde fuktspärr och plattsättnning. Brukar man inte spackla?

Min fråga är, vad är rimligt att begära som kompensation/åtgärd om man inte är nöjd med plattsättningen?

Tack på förhand
Johan

Vad som orsakat den fula plattsättningen vet jag inte, men det beror inte på att de inte spacklat. Det behöver man nämligen inte...

Sedan det här med gips i badrum... Läs i någon av alla trådar som behandlar detta...

Redigerat:
En bild säger mer än tusen ord, ta gärna några kort och ladda upp.

bigsnucke skrev:
Vad som orsakat den fula plattsättningen vet jag inte, men det beror inte på att de inte spacklat. Det behöver man nämligen inte...
Sedan det här med gips i badrum... Läs i någon av alla trådar som behandlar detta...
Anledningen till varför det blivit som det blivit är i och för sig oviktig för min del, det var bara en tanke. Angående gips så ha de använt skivor som är godkända enligt de nya reglerna från förra året men jag skall läsa lite mer om det då.

robertdigital skrev:
En bild säger mer än tusen ord, ta gärna några kort och ladda upp.
Elen är inte inkopplad så det är lite mörkt där nu. Jag skall försöka fota i morgon, men jag vet inte hur tydligt det blir på bild.

Frågan är ändå vad som är rimligt att begära om det är dåligt gjort, jag tvivlar inte på att vår kontakt på det här företaget kommer att hävda att allt ser perfekt ut :)

Tack
JohanKBA

Det är svårt att sätta ett pris på dåligt arbete innan man sett hur det ser ut, och har en aning om varför det ser ut som det gör.

Ser det alldeles för hemskt ut är det bättre att göra om, och göra rätt. Om det dessutom kan antas att det hela beror på att någonting bakom inte håller måttet, att väggen inte orkar att bära kaklet, så har man inget annat val än att börja om.

T
Nja, det handlar ju nog om att underlaget inte orkar att hålla upp mosaiken då det inte väger särskilt mycket jämfört med andra plattor.

När man sätter mosaik så ska man helst använda fogspackeln som man använder vid fogning. Denna använder man till att trycka till mosaiken så att den blir helt jämn och fin. Kör man bara med nävarna finns det risk för just det som TS klagar på.

ImageVaultHandler.aspx

Redigerat:
JohanKBA skrev:
Angående gips så ha de använt skivor som är godkända enligt de nya reglerna från förra året men jag skall läsa lite mer om det då.
Jag tror säkert att du vet det du behöver om gips i badrum, jag märkte att mitt svar "lät" lite snorkigt. Det var inte meningen...:)

God morgon!

Jag har försökt ta bilder som visar hur det ser ut men det blir inte så tydligt på bild.

På bilden "mosaik1" är det en fog man inte ser alls eftersom mosaikraden framför sticker ut.
På bilden "mosaik2" får man leta efter oregelbundheter, de syns betydligt bättre i verkligheten men detta var det bästa jag kunde få till.

En annan sak jag noterade idag, de satte dit tröskel och dörrfoder igår som sista grej. Tröskeln är i samma höjd som badrumsgolvet, visst skall den vara 1-2cm högre än själva golvet?

/JohanKBA

• mosaik1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mosaik2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att tröskeln ska vara 15mm eller mer över golvnivå.

Tröskeln skall vara av speciell typ, och då får du per automatik en kant, dels för eventuellt "uppvik" av matta, dels för att det bildas en springa i nederkant för tilluft som ventileras ut av frånluftsfläkten/donet, som du självklart har monterat/skall montera i badrummet.

P
Framför allt så ska tröskeln vara uppbyggd innan tätskiktet görs, annars blir det omöjligt att vika upp detta mot tröskeln.

Svaret jag fick av GVK var att det estetiska kan man "bara" ha synpunkter på.
Tröskeln ska däremot ha en upphöjd kant enligt reglerna, tror min sticker upp ca:17-18mm.

/danso

Hejhej,

Tröskeln var det sista som sattes dit så jag antar att det inte är helt rätt med fuktspärren där med andra ord :mad:

Dessutom var tröskeln verkligen av speciell typ, det är en vanlig platt tröskel men mot det lite högre badrumsgolvet har de "silikonat" fast en sarg, svårt att beskriva men om jag trampar fel på den sargen så kommer den att lossna.

Vad säger man till ett företag som gjort såhär?

/JohanKBA

• tröskel.jpg
JohanKBA skrev:
Hejhej,

Vad säger man till ett företag som gjort såhär?

/JohanKBA
Gör om, gör rätt!

kankonkan skrev:
Gör om, gör rätt!
Hur mycket måste göras om? kan man fixa till detta genom att bara byta ut tröskeln?

JohanKBA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.