3 548 läst ·
36 svar
4k läst
36 svar
Missnöjd med hantering av el i kontorslokal - tacksam för input
Det är 6 arbetsplatser varav varje person använder ungefär 3-5 uttag. Så ja, vi hade ändå behövt dra grendosor upp till en kabelhylla under skrivbordet. Så sladdar hade det blivit oavsett, helt rätt. Vi har även stora klumpiga datorer som ska ställas in under, så det är ingen estetisk fröjd direkt.Tomtom79 skrev:
En fråga, hur många uttag hade ni behövt i golvet? Ni behöver väl en kabel till dator, en till skärm och säkert fler till lampor, laddare och allt annat man använder. Det kanske är bättre att ha el uppdragen under skrivbordet med uttag monterade undertill?
Sen kan jag tycka att man kunde valt mycket snyggare material och utfört det bättre. Jag hade ju inte dragit upp kablarna fritt i luften utan gått upp snyggt längs "väggen" och satt uttag så högt och osynligt som möjligt.
Själva lösningen var kanske egentligen en bättre idé än en massa uttag i golvet och sen mågna fler lösa kablar hängande ner, men dåligt och taffligt utfört?
Men, vi blev såklart besvikna över hur sladdarna hänger fritt upp i bordet och hade nog reagerat bättre om dom faktiskt drogs upp via ett ben eller likande. Precis som du beskriver.
Dessutom påpekade vi till projektledaren att bordet inte står på rätt plats i rummet och att vi måste få vara med innan elen dras, vilket ignorerades och dagen efter var allting på plats. Utan att involvera oss.
Ok, my bad.tommib skrev:
Täckdosor? De uttagen jag länkade till blir helt släta. Det är dem, eller motsvarande, du ser i massor av offentliga lokaler med exakt detta problem. Om man flyttar bordet så får man givetvis problemet du beskriver. Gissningsvis är bordet inte sådant att man enkelt flyttar runt det. Gör man det får man väl göra om golvet om det är så viktigt.
I min värld är det hål i huvudet att gjuta in eluttag och nätverk i golvet om det finns minsta chans att möbleringen kommer att ändras.
Men, visst, har man pengarna så varför inte, någon blir ju rik på det 😳
Nä så är det, jobbar även med kommunikation så det är ett klavertramp.tommib skrev:
Jag noterar att du har 17 inlägg, men blev medlem 2020. De trådar som finns här på BH borde gett dig en indikation på hur detta med kommunikation fungerar i byggbranschen
Den lösningen ni har fått är verkligen skitful. De borde minst ha kollat så att slangarna kommer upp vid ett av stöden så att de inte kommer upp i mitten sådär. De har ju iofs försökt klä flexrören med något svart (kabelstrumpa?) men vackert är det inte. Det är också mycket tveksamt ur elsäkerhetssynpunkt ärligt talat då det är installationskabel som inte är klamrad. Man kan t.ex. fråga sig hur installationskabeln är dragavlastad i dosan på bordet givet att det är sorten utan mittstolpe (och därmed utan dragavlastningsmöjlighet så vitt jag vet).
Om ni kommunicerade att ni vill ha ett infällt uttag i golvet så förstår jag elektrikern. Det går inte givet den tänkta belastningen. Max för ett schuko är 3,8 kW och det är enligt många olämpligt att belasta så hårt (jag instämmer i det). Som jag skrev tidigare så är det i stort sett sex uttag som gäller för att ha lite marginal i installationen.
För att få det ni vill ha behöver ni bila upp golvet och göra om installationen. Ni måste inte bila hela vägen till centralen, man kan dela upp trefasgruppen (vilket det med all sannolikhet rör sig om) i uttagsdosorna. Det blir som sagt sex uttag. Och tre till för nätverk (jag antar nu att det är två RJ45 i varje nätverksuttag).
Personligen hade jag nog tagit sladden från taket men gjort något roligt med den. En trädstam rakt upp i mitten på bordet kanske, som sladden går igenom.
Jag förstår. Tack igen. Det känns som att vi ej kommer få igenom det, så en kompromiss skulle vara att få elen iallafall dragen längs ett av benen på bordet. Då måste vi ändå spåra för det gissar jag.
Ja, det måste ni.
Jag skulle löst det genom att klä den där fula kabelstrumpan med samma material som bordet är gjort av (finplyfa) och fäst det i den tvärgående "balken" under bordet. Tänk pelare. Då smälter det in och ni kommer troligen inte tänkta på det förän ni måste flytta bordet.
Vill du få elfirman att betala för det så kan du fråga om dragavlastningen, som gissningsvis är obefintlig.
Jag skulle löst det genom att klä den där fula kabelstrumpan med samma material som bordet är gjort av (finplyfa) och fäst det i den tvärgående "balken" under bordet. Tänk pelare. Då smälter det in och ni kommer troligen inte tänkta på det förän ni måste flytta bordet.
Vill du få elfirman att betala för det så kan du fråga om dragavlastningen, som gissningsvis är obefintlig.
Håller med, men jag försökte svara på TS frågaD Dilato skrev:
I offentliga miljöer är det inte alls ovanligt med sådana uttag utspridda på strategiska platser. Mässor är ett typexempel. Där är det iofs också ofta så att det finns upphöjda golv eller små pelare där man ansluter sig pga stora effektbehov i många fall.
Håller med. Bordet är en mycket dålig design för det om man inte tänkt sig att ha datorerna uppe på det. All värme kommer gå upp via benen på de som sitter där. Hoppas det inte är kostymkrav...C cpalm skrev:
Förhoppningsvis har man också tänkt på genomföringar i bordsskivan.
Hållet med, men just på mässor är det legio med kablar som ligger i ( ofta tejpade) kanaler kors och tvärs över golvytan eftersom monterkundens prylar inte passar i den förbestämda layouten.tommib skrev:
Håller med, men jag försökte svara på TS frågaDet är också ett begripligt misstag eftersom Schneiders golvuttag faktiskt bygger på höjden. Det jag länkade från Garo gör det inte, vilket jag noterat när jag sett det just på mässor och liknande.
I offentliga miljöer är det inte alls ovanligt med sådana uttag utspridda på strategiska platser. Mässor är ett typexempel. Där är det iofs också ofta så att det finns upphöjda golv eller små pelare där man ansluter sig pga stora effektbehov i många fall.
Ett problem som helt elimineras av att kablarna kommer uppifrån, golvet är helt slätt och passar alla utställare lika bra.
Gissar att datorerna i praktiken bara drar en bråkdel av detta och att 3 x 10A är mer än väl överdimensionerat.tommib skrev:
Och är det någon renderingsfarm eller cryptomining eller nåt sånt man håller på med så ställer man lämpligtvis sådan utrustning i ett egen klimatkontrollerat rum. Alltså bara fläktarna för att kyla bort 8 kW blir ett jävla brus. Och rummet kommer att bli j-vligt varmt vare sig man ställer datorerna ovanpå eller under bordet.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns även golvboxar som rymmer flera uttag man brukar montera i konferensrum och kontor istället för enskilda uttag.
SS 437 01 02 säger ju:
7.6.3 Kontor
7.6.3.1 Eluttag
Till varje kontorsarbetsplats ska minst sex uttag (uttagsbrunnar) installeras.
SS 437 01 02 säger ju:
7.6.3 Kontor
7.6.3.1 Eluttag
Till varje kontorsarbetsplats ska minst sex uttag (uttagsbrunnar) installeras.
Varför?A avh67f skrev:
Dator, bildskärm, skrivare, scanner..vad mer?
Och, alla dessa kan dela på ett vägguttag via en vanligt grenuttag.
F*n jag har inte 6 vägguttag i något rum i hela huset.
För att standarden ska täcka upp för de vanliga användningsfallen utan grenuttag och också agera lägstanivå så att man inte måste specificera exakt ner till varje eluttag i ritningarna. Det ska räcka med att specificera "arbetsplats". Det förenklar offertarbetet och ritandet. Fördyringen är sannolikt rätt begränsad givet att uttagen installeras bredvid varandra vid samma tillfälle.
Also, skrivbordslampa, laddare till mobil, ev högtalare, laddare till annan utrustning.
Also, skrivbordslampa, laddare till mobil, ev högtalare, laddare till annan utrustning.
Vad säger standarden om vilken belastning varje uttag måste klara (avsäkring) ?tommib skrev:
För att standarden ska täcka upp för de vanliga användningsfallen utan grenuttag och också agera lägstanivå så att man inte måste specificera exakt ner till varje eluttag i ritningarna. Det ska räcka med att specificera "arbetsplats". Det förenklar offertarbetet och ritandet. Fördyringen är sannolikt rätt begränsad givet att uttagen installeras bredvid varandra vid samma tillfälle.
Det är ju en klar skillnad på en mobilladdare/högtalare och en värmefläkt
( som vissa rum behöver när centrala värmen inte klarar att värma rummet).
Bordslampa, mobilladdare drar ju mindre än 40 watt ihop, laddaren till elcykeln kanske 100 watt max..vad mer?
Jag fattar inte varför det behövs 6 vägguttag i ett kontorsrum.
Jisses, jag har minst 10 använda uttag bara under skrivbordet jag sitter vid nu. Renoverade gossarnas rum nu sist, blev 9 dubbeluttag i varje rum och vi har redan grendosorD Dilato skrev:
Vad är det för prylar kopplade då?Tomtom79 skrev:
Jag har själv 5 mobilladdare med vardera 3 usb portar på en grendosa ( för att kunna ladda mina 10 powerbanks samtidigt med telefon och surfplatta) men inte tusan behöver jag 15 vägguttag för det, det räcker med ett vägguttag och ett grenuttag.