Hej,

Jag har under hösten ägnat mig åt att renovera ett sovrum i min nya bostadsrätt. Eftersom jag saknar erfarenhet har det varit tidskrävande och jag har mött mina motgångar, men samtidigt har jag lärt mig massor och haft en hel del roligt på vägen. Jag är glad och stolt att ha gjort det själv. Just nu återstår endast att sätta listerna (vilket jag nog kommer att ta upp i en separat fråga).

Under renoveringen har jag följt många trevliga diskussioner på Byggahus och haft oerhört stor hjälp. Jag har hittat all information jag behöver och har därför inte ställt några egna frågor. Nu är dock min gräns nådd och jag måste be om hjälp med en i sammanhanget simpel sak.

Jag ska sätta upp en stringhylla på en gipsvägg. Enkelt, tänkte jag, och köpte dessa gipskrokar (http://www.drywallinfo.com/drywall-news/wp-content/uploads/2009/07/hercules-hooks2.jpg) som jag själv använt i gamla lägenheten. Stopp blev det. Det går att föra in dem, men inte att vända den åt nåt håll. Beror det på för tjocka gipsväggar?

Jag köpte istället en mollyplugg (4 mm http://baatplassen.no/img/15/15276/expanderskruv_mollyplugg_1.jpg). Man skulle bara behöva en skruvmejsel. När vi skruvade i den gjorde den en mindre krater (ok, jag överdriver, men min spackelsjäl värkte). Vi får den inte att expandera, den bara snurrar sönder ett större och större hål. Kan det bero på för tjock gipsvägg?

Konstigt nog är det denna motgång som fått mig att vilja ge upp. Hålet värker i mig. Jag måste nu få upp hyllan så att den täcker hålet. Min fråga är, hur gör jag för att inte riskera att det blir ett nytt stort hål? Jag orkar inte med ett onödigt hål till.

Tack för tid och hjälp!

Linn

Här kommer en bild på hur den äter upp gipsväggen.

• bild(2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jorsig
  • Laddar…
Molly monterar man med en mollytång annars blir som för dig.
Kan se ut tex så här.
702248.jpg

Tack för svar! Som jag förstod det av de blygsamma instruktionerna på förpackningen skulle denna typ inte behöva Mollytång, men det behövs alltså alltid? Tror du att det, om jag köper en mollytång, kommer att fungera? Du tror inte att det kan vara något mer som spökar?

Nu ser ju gipsen redan skadad ut så det kan bli svårt att få till just den mollyn. Testa och se.

När du borrar notera gärna hur djupt det går så du vet om du har singel eller dubbel gips - Det är olika molly beroende på antal gips.

1 gips 13mm tjockt
2 gips 26mm tjockt

Skaffa även en mollytång för ett enklare och bättre montage.

Det går att montera molly utan specialtång. Man ska försöka skuiva skruven utan att plattan bakom river i gipsen. Om jag minns rätt brukar det gå lättast om man trycker in plattan som har små flikar på sig i väggen innan man börjar skruva så att plattan blir ordentliggt fixerad. Titta på de skruvarna som du har kvar får du en uppfattning om på vilket sätt de fungerar.

Du är helt säker på att det är en gipsvägg då? så det inte är putsad lättbetong tex?
Annars är det tång som gäller, borde gå att få den att fastna även om den snurrat i hålet för när den expanderat är den betydligt större än det där hålet.

Den expanderar inte om plattan bakom snurrar med.

Tack för alla svar.

Ja, är rätt säker på att det är gips.

Sammanfattningsvis verkar det som att 1) Jag köper en mollytång i morgon 2) Jag testar att expandera den som sitter där 3) Annars borde det funka att sätta nya mollys på nya ställen med hjälp av mollytången.

P
Jag köpte min mollytång på Ö&B för 15år sedan och den är med mig fortfarande.... Kostade inte många kronor.. Jag kommer ihåg att jag tvekade då om man verkligen behövde den.
Men jag fattar inte att man inte berättar att en sådan tång är guld värd när man ska montera molly.
Det man kan göra om man inte har tången är att sätta en riktigt stor bricka mellan pluggen och skruven när man spänner pluggen..

Sen som sas ovan det är viktigt att du har rätt tjocklek på plugg efter mängd gips.
Titta på "halsen" på pluggen. Är den 26mm så är det för dubbelgips.. Dom brukar också heta 4D (D==dubbel) isf 4E (E==enkel). 4an står för grovlek på skruv

Fischer gkm ! Så slipper du både veta antal skivlager och köpa tång. Lättare att ta bort och återställa om hyllplaceringen blir inaktuell sedan också.

Har du rätt längd på mollyn då? Det finns för enkel, dubbel och trippelgips.
En för kort molly kan inte expandera då vingarna hamnar i hålet. å brukar de rotera istället.
/C

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.