Hej
Fick på en kurs lära mig att linoljebränna (en mycket givande kurs!). Testade nu hemma, men det blir inte helt bra 🫣.

Efter att ha värmt en stund blir det en "gulaktig yta" - doppar sedan i linoljan men det blir inte den snygga mattsvarta ytan. För låg temperatur? Är metallen behandlad?

Vad gör jag för fel?

På bilden visas gångjärnet före och efter.

Mvh Magnus
IMG_6687.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det gula beror på att gångjärnet är/var förzinkat.

• Gilla
AlDente och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Akta dig för ångorna om du bränner förzinkad metall. Det är farligt på riktigt för lungorna!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Akta dig för ångorna om du bränner förzinkad metall. Det är farligt på riktigt för lungorna!
Zinkfrossa är värre än guldfeber..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Annars har jag som knarkar gjutjärnspannor och kolstålspannor på Youtube nyligen lärt mig att för att få de organiska resterna av olja att fästa på platt stål så krävs att stålytan kemiskt bearbetas. D v s man måste ha en viss nivå av rost och porer på ytan för att oljan man oxiderar fast ska bränna in och fastna. Det vara svartrost och inte rödrost.

Lösningen är superenkel, man kokar ättika i sin nya glatta kolstålsstekpanna, t ex en del ättiksprit (12%) och en del vatten. Koka med lock i typ 10-30 min (varierar) och skölj av. Nu har man porer och järnoxid (rost) som oljan kan bita tag i. Om jag förstår kemin rätt så accelererar dessutom järnet oxidationen av fettsyrorna genom att katalysera de reaktionerna. Jag antar att det rör sig om radikalkemi.

Jag testade med en nyinköpt kolstålpanna förra veckan (semester). Och banne mig vad det fungerade bra, fick stekt ägg från den pannan dagen efter. Nu förstår jag varför kökstraditionen är att man ska "steka in" nya kolstålspannor med lök (grönsaker) den första tiden. Det gör ju samma sak, syran från löken etsar stålet.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Spiken i kistan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det gula beror på att gångjärnet är/var förzinkat.
Det var det jag misstänkte...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.