21 205 läst ·
46 svar
21k läst
46 svar
Misslyckad gjutning av trapp
Nu har de som är ansvariga för betongfirman varit här. De sa att man kan sätta igen "såren" och sen "fixa till så det se bra ut". Ska följa upp med mer exakt vad de tänker göra, men jag förstår inte hur det ska kunnas göras snyggt, stabilt och se ut som en helgjuten trappa utan att gjuta om.
Tyvärr har de väl dels rätt att försöka

skulle absolut ge dom en chans att försöka men samtidigt vara lite försiktig om de kommer mer en extremt tunn pågjutning och tex minsta tecken på att den inte fäster bra, nyansskillnader osv
Optimistiskt hittar de en cementbaserad produkt med exakt samma nyans blandad på exakt rätt som både fäster vid den tidigare utan och gör det utan färgskiftningar. Det positiva är väl att du behöver ett grovt underlag för vidhäftning och det verkar du haalexander___ skrev:
skulle absolut ge dom en chans att försöka men samtidigt vara lite försiktig om de kommer mer en extremt tunn pågjutning och tex minsta tecken på att den inte fäster bra, nyansskillnader osv
Här är de åtgärder de kommer göra idag:
- skrota betongen i trappan
- ev flexning
- ilagning med Ardex A46
Utöver att det är väldigt tråkigt att behöva laga en helt ny trappa har jag svårt att se att ovan kommer leda till ett resultat som är ok från mitt håll. Men som sagt, de har ju rätt att försöka.
- ev flexning
- ilagning med Ardex A46
Utöver att det är väldigt tråkigt att behöva laga en helt ny trappa har jag svårt att se att ovan kommer leda till ett resultat som är ok från mitt håll. Men som sagt, de har ju rätt att försöka.
Hej! Det är klart möjligt att laga, vi bygger stora fundament på mitt jobb med väldigt höga kundkrav (elkraft) det händer att någon råkar chippa bort ett hörn eller så med maskinerna som går på site, vi bilar inte ner hela fundamentet för det utan skrotar ur så att vi får täckskikt att jobba med, kompletterar armeringen eller kärnborrar ur gängstänger om det är en stor skada och så gjuter vi upp på nytt. Vi behöver inte oroa oss för nyansskillnader men det är inte lätt att se lagningen efter ett år eller så. Det kan mycket väl lösa sig om dom är noggrannaalexander___ skrev:
Här är de åtgärder de kommer göra idag:
- ev flexning
- ilagning med Ardex A46
Vibbar man förmycket så blir betongen hårdare i botten och mjukare i toppen pga att materialet separerar.alexander___ skrev:
Makadamen sjunker och vattnet lägger sig på toppen.
Om jag får gissa ser det nästan ut som att man vibbat ihop betongen och eventuellt en stund senare när betongen satt sig, lagt på lite extra för att fylla upp med betong till formkanten på trappsteget men inte fått ihop sikten/hinnorna riktigt.
Hade kanske behövts lite mer vibration för att det skulle gå ihop. Inte helt lätt att gissa vad det berodde på eftersom man inte var med i processen.
Hade kanske behövts lite mer vibration för att det skulle gå ihop. Inte helt lätt att gissa vad det berodde på eftersom man inte var med i processen.
Nu har de spacklat med lagningsbruket och nästa steg är att slipa ner. Sen ska de lägga ett slitlager av betong för att få rätt finish.
Jag förstår fortfarande inte hur detta kan få samma hållbarhet som om man gjort det rätt från början. Är inte hela grejen med gjutning att man gör det i ett stycke? Dessa lager-på-lager måste väl vara mindre hållbart?
Jag förstår fortfarande inte hur detta kan få samma hållbarhet som om man gjort det rätt från början. Är inte hela grejen med gjutning att man gör det i ett stycke? Dessa lager-på-lager måste väl vara mindre hållbart?
Om det inte blir så bra måste de göra om det riktigt, tänker jag. En helgjuten trappa kostar en hel del och att då få något som är trasigt, ihoplappat och sen något mindre robust ytskikt för att dölja det känns minst sagt sådär.Heij83 skrev:
Ser inge vidare ut, som glad amatörgjutare hade de resultatet varit ett stort misslyckande. Hade nog också fyllt med lagningsbruk för att se om det går att rädda.
Men att betala någon för det resultatet.. hmm.
Hade nog begärt prisavdrag med risk för framtida lagningar.
Men att betala någon för det resultatet.. hmm.
Hade nog begärt prisavdrag med risk för framtida lagningar.
Vet inte men är ju en risk, litet hål någonstans så det kommer in vatten, fryser sen har du sprickor. Men jag är som sagt en glad amatör.alexander___ skrev:
Hade dock inte litat på byggarnas utlåtande då de kan ge ett jävigt svar.
Hur lång är garantin?
Reklamationsrätten är 10 år för den typen av arbeten om man inte avtalat annat. Mitt råd till TS är att verifiera med entreprenören att ovanstående gäller och att det finns bilder både på den misslyckade gjutningen och vilka åtgärder som vidtas nu som bevis vid en eventuell tvist.
Sen finns så klart alltid risken att entreprenören inte finns kvar om 10 år.
Sen finns så klart alltid risken att entreprenören inte finns kvar om 10 år.