240 723 läst ·
76 svar
241k läst
76 svar
Misslyckad altan med träkomposit
Ja det är livsfarligt, grillen har stått där i 4år men inte lyckats att tända eld på altanen. Hoppas att du inte har plast inne i möbler, köksutrustning osv, farliga grejer. Du har ju inoljat impregnerat trä som trädäck, olja och inpregnering är ju rena hälsokuren och som en självantändande fackla.a.o.f skrev:
Du har trä och andra har träkomposit!
Nu tänkte jag på om det skulle börja brinna. Min altan är av sten. Det är endast få saker som är gjorda av plast hemma hos mig. Elapparater har ofta plastdelar och sängarna och soffgrupp har nog plastfyllnad och så har jag två bunkar av plast men för övrigt har jag linne, bomull, ull, trä och metall och möblerna är 80+.
Redigerat:
a.o.f skrev:
Nu tänkte jag på om det skulle börja brinna. Min altan är av sten. Det är endast få saker som är gjorda av plast hemma hos mig. Elapparater har ofta plastdelar och sängarna och soffgrupp har nog plastfyllnad och så har jag två bunkar av plast men för övrigt har jag linne, bomull, ull, trä och metall och möblerna är 80+.
Rent generellt har polymerer självantändningstemperatur på över 350 grader (stort spann då det finns olika typer). Sedan finns det vätskor/bindemedel som innehåller polymerer som kan självantända vid rumstemperatur.
Fet bomull självantänder vid 120 grader och trä vid 300 grader.
Så om det börjar brinna kommer trä och och textilier börja brinna före plasten. Sen finns det ju givetvis otrevliga ämnen som man inte vill andas in men om huset redan är 300 grader varmt skulle jag oroa mig mer för värmen än vad som finns i den svarta röken.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Börjar det brinna så är nog det värre än vad som finns i den ev röken...........
Om man är i ena änden av huset och det brinner i andra så är det en fördel om det inte kommer giftiga gaser och läste (se länken) att brand i plast sprider sig mycket fortare.
https://www.dinbyggare.se/brand-i-plastmaterial/
Svårsläckta bränder
När plast brinner är riskerna alltid mycket större än vid bränder i andra material. Det är framför allt fem faktorer som orsakar detta:
1. Rökutvecklingen är 2-3 gånger kraftigare än när trä brinner.
2. Elden sprider sig snabbare i plast än i de flesta andra material.
3. Risken för rökgasexplosioner är mycket stor, särskilt när skumgummi brinner.
4. Farliga giftgaser bildas snabbt. De försvårar även släckningen.
5. En del plaster stänker brinnande droppar och orsakar nya brandhärdar.
https://www.dinbyggare.se/brand-i-plastmaterial/
Svårsläckta bränder
När plast brinner är riskerna alltid mycket större än vid bränder i andra material. Det är framför allt fem faktorer som orsakar detta:
1. Rökutvecklingen är 2-3 gånger kraftigare än när trä brinner.
2. Elden sprider sig snabbare i plast än i de flesta andra material.
3. Risken för rökgasexplosioner är mycket stor, särskilt när skumgummi brinner.
4. Farliga giftgaser bildas snabbt. De försvårar även släckningen.
5. En del plaster stänker brinnande droppar och orsakar nya brandhärdar.
Trä har ju fungerat i över 1000 år. Kanske testa detF1Alex skrev:
Nu ser jag att det är ju en träkärna, där har du boven tror jag. Det är en mera laminerad planka ju, sa du 1000kr/m2??? Det som jag köpt är plast och trä blandat, helt annan produkt. Se till att få stålarna tillbaka, du kommer nog aldrig ifrån ditt problem med ny trall tyvärr. Köp sedan det jag köpt.
De kan ju inte säga att det krävs för mycket , då blir det för bökigt... även om det är bra och nödvändigt...T tane skrev:Enligt instruktioner som vi fick sägs det inget om friser. Kan ej dock utala mig om det behövs eller inte
för detta material.
Dock har jag svårt att tro vad du påstår eftersom plankorna faktiskt krympte och det finns gap mellan dom i skarvarna. Syns säkert på bilder. Inte ens i bilder på leverantörens dokument har några Friser synliga.
Jag valde http://scandinavianplank.se/ efter att varitt uppe på Globens terass, där ligger deras träkomposit och har legat där i minst 5år. Priset jag betalade var 319kr/kvm idag ligger den på 345kr/kvm såg jag nu. Det är lite pilligt och det gäller att vara noggrann och följa tillverkarens monteringsbeskrivning. Skickar med några bilder på mitt resultat, jag valde att lägga en ram runt och 2st avdelare i mitten för att slipoa skarvar.[/QUOTE]F1Alex skrev:
Vad är skillnaden mellan komposittrall och träkomposit ?
hejT tane skrev:Hej,
Hösten 2013 bestämde vi lägga nya plankor på altan av träkomposit med material som har 25 års garanti. Materialet kommer från TimberTech. Resultatet blev verkligen fint och vi var nöjda i början. När hösten fortsatte märkte jag dock att springor mellan plankor i långändan hade blivit tydligt synliga.
Materialet hade börjat krympa. Lite får man tåla tänkte jag, men problemet tog inte slut där. Nu på våren märker vi att materialet hade även börjat svälla upp i skarvarna. Det ser nästan för djävligt ut i solsken. Har någon råkat ut för samma sak och är det bara riva bort allt och börja från början. Leverantören har bett oss att vänta antal veckor för att se om materialet drar sig tillbaks.
Jag har aldrig varit med om att ett material drar sig tillbaks avsevärt när den en gång har svällt upp. Fukten har gjort sitt, och det är normalt omöjligt att åtgärda så att det blir bra igen.
Några tips och råd vad kan göras?
som jag ser det är problemet bara i skarvarna ... kompositmaterialet (monterat på träkonstruktionen) genomgår olika förändringar vid stora temperaturskillnader.
vid montering av skivorna ska ett avstånd lämnas mellan skivorna