240 721 läst ·
76 svar
241k läst
76 svar
Misslyckad altan med träkomposit
Man ska undvika att skarva kortända mot kortända när man lägger träkomposit. Dessa brädor är träkompositkärna med en folie av nån plast med träprint på. En 5m lång bräda kan svälla/krympa upp till 5-6mm. Därför är det alltid bäst att lägga brädorna med en tvärgående bräda mellan längdskarvarna.
Vill absolut inte vara en dryg jävel, men jag skulle säga att läggningen är felaktig. Därav problemen...
Men jag kan ju ha fel förstås....
Vill absolut inte vara en dryg jävel, men jag skulle säga att läggningen är felaktig. Därav problemen...
Men jag kan ju ha fel förstås....
Enligt instruktioner som vi fick sägs det inget om friser. Kan ej dock utala mig om det behövs eller inte
för detta material.
Dock har jag svårt att tro vad du påstår eftersom plankorna faktiskt krympte och det finns gap mellan dom i skarvarna. Syns säkert på bilder. Inte ens i bilder på leverantörens dokument har några Friser synliga.
för detta material.
Dock har jag svårt att tro vad du påstår eftersom plankorna faktiskt krympte och det finns gap mellan dom i skarvarna. Syns säkert på bilder. Inte ens i bilder på leverantörens dokument har några Friser synliga.
Hej.
Komposittrall e definitivt ej dold montering.
Dessa fula klipps som monteras syns.
Sen går skarvarna isär. Ksn bli 1 cm mellan.
Runt 5 mm/trall krymper.
Har du otur så hoppar då trallen av klippset i skarven.
Sen är det absolut inte underhållsfritt.
Du får tvätta skiten varje år precis dom vanlig trall. Allt blir skitet.
Dessutom så har komposite. Räfflor å det samlas mer skit där.
Såvida du ej väljer släta sidan uppåt.
Nä att lägga komposit är iaf inte rekommenderat från mig.
Äkta norrlands tryckt trall gillas!!!!
TS det där ser ej bra ut. Kontakta dom å be dom byta ut skiten.
Sen har snickarna monterat klippset fel i skarven. Den skall vändas om så två omfattningar tar varsin skarv å inte en omfattning som delas av två brädor.
Med vänlig hälsning,
Snickar estwing
Komposittrall e definitivt ej dold montering.
Dessa fula klipps som monteras syns.
Sen går skarvarna isär. Ksn bli 1 cm mellan.
Runt 5 mm/trall krymper.
Har du otur så hoppar då trallen av klippset i skarven.
Sen är det absolut inte underhållsfritt.
Du får tvätta skiten varje år precis dom vanlig trall. Allt blir skitet.
Dessutom så har komposite. Räfflor å det samlas mer skit där.
Såvida du ej väljer släta sidan uppåt.
Nä att lägga komposit är iaf inte rekommenderat från mig.
Äkta norrlands tryckt trall gillas!!!!
TS det där ser ej bra ut. Kontakta dom å be dom byta ut skiten.
Sen har snickarna monterat klippset fel i skarven. Den skall vändas om så två omfattningar tar varsin skarv å inte en omfattning som delas av två brädor.
Med vänlig hälsning,
Snickar estwing
andypandy skrev:Men det där är ju ingen träkomposit.
Komposit är när någonting är mixat..
Det där ser bara ut som en plastbelagd MDF.
Det där kommer aldrig att fungera i och med att regn och fukt har fullt tillträde i ändarna. Du kommer bara att få högre och högre skarvar med åren tyvärr.
Snudd på lurendrejeri faktiskt...
Hej Estwing: Klippsen som levererades är enligt bilden.
Har dock sett andra varianter där det finns tydliga omfattningar för båda brädor.
Dock har det inget med problemet att göra. Håller på att testa en bit av breda och dokumentera fuktens påverkan på materialet. Leverantören är också informerat men ingen respons mottagit än. Kanske kommer inte heller frivilligt.
Har dock sett andra varianter där det finns tydliga omfattningar för båda brädor.
Dock har det inget med problemet att göra. Håller på att testa en bit av breda och dokumentera fuktens påverkan på materialet. Leverantören är också informerat men ingen respons mottagit än. Kanske kommer inte heller frivilligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu testat en bit av träkomposit med fukt och det svällde upp på samma sätt som plankor på altaner.
Nu är bevisat att materialet är inte vattenbeståndigt. Det som är felet med altaner är att det inte finns tillräckligt stor mellanrum i kortändan. Dock har inte materialet svällt upp i den delen som är under taket. Firman som monterade har gjort fel. Skall sätta upp en provaltan enligt rekommendation och testa om mellanrummet kan hindra materialet att svälla upp. Har några plankor över för att kunna testa.Leverantören skyllde på felmontering (som var väntat) och att garantin på 25 år gäller bara sprickor. Det påståendet får vi testa senare genom en rättslig instans om materialet på provaltanen kommer också svälla upp på samma sätt.
Nu är bevisat att materialet är inte vattenbeståndigt. Det som är felet med altaner är att det inte finns tillräckligt stor mellanrum i kortändan. Dock har inte materialet svällt upp i den delen som är under taket. Firman som monterade har gjort fel. Skall sätta upp en provaltan enligt rekommendation och testa om mellanrummet kan hindra materialet att svälla upp. Har några plankor över för att kunna testa.Leverantören skyllde på felmontering (som var väntat) och att garantin på 25 år gäller bara sprickor. Det påståendet får vi testa senare genom en rättslig instans om materialet på provaltanen kommer också svälla upp på samma sätt.
God morgon!tane skrev:Har nu testat en bit av träkomposit med fukt och det svällde upp på samma sätt som plankor på altaner.
Nu är bevisat att materialet är inte vattenbeståndigt. Det som är felet med altaner är att det inte finns tillräckligt stor mellanrum i kortändan. Dock har inte materialet svällt upp i den delen som är under taket. Firman som monterade har gjort fel. Skall sätta upp en provaltan enligt rekommendation och testa om mellanrummet kan hindra materialet att svälla upp. Har några plankor över för att kunna testa.Leverantören skyllde på felmontering (som var väntat) och att garantin på 25 år gäller bara sprickor. Det påståendet får vi testa senare genom en rättslig instans om materialet på provaltanen kommer också svälla upp på samma sätt.
Hur har det gått med din altan? Fick du ny, återköp eller annat?
Med vänlig hälsning,
Anders med resten
jag fattar inte hur man kan tycka de här med komposittrall är snyggt...ser så plastigt och billigt ut att jag inte hade lagt sådan trall även om jag fick den gratis. Vanligt tryckt virke som man gnuggar med såpa på våren håller länge och flisar inte.
Märkligt.. Har en bekant som byggde en "plastaltan" och den verkar hålla jättebra, är underhållsfri och i mina ögon jättefin.
Ska kolla med kompisen om den hänt något med hans trall enbart för nyfikenhetens skull 😇
Edit
Såg en bild längre ner nu på materialet. Verkar inte vara samma. Kompisens är heltpressat material och inte laminerat ( om jag inte minns fel )
Ska kolla med kompisen om den hänt något med hans trall enbart för nyfikenhetens skull 😇
Edit
Såg en bild längre ner nu på materialet. Verkar inte vara samma. Kompisens är heltpressat material och inte laminerat ( om jag inte minns fel )
Redigerat:
jag menade skurborste på skaft eller vad det kallas. Spruta vatten på träet och sen häller du ut en flaska såpa på trallen och tvättar med borsten. Trallen blir väldigt väldigt ljus och len.roli skrev:
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Inget fel på träkomposit, har haft min altan flera år nu, klockren. Kan verkligen rekomendera det.
Att du inte tycker att det är snyggt, ja det får stå för dig men flisar gör den absolut inte.Ingen olja eller såpa behövs, det enda jag gör är att blåsa av den med högtrycken varje vår, klart på 10min. Hur du än vrider och vänder på det så ör det mera underhåll med vanlig trall än träkomposit. Det gäller att välja rätt sort och jag lider verkligen med Tane, den sorts han köpte är inget att rekommendera.
Att du inte tycker att det är snyggt, ja det får stå för dig men flisar gör den absolut inte.Ingen olja eller såpa behövs, det enda jag gör är att blåsa av den med högtrycken varje vår, klart på 10min. Hur du än vrider och vänder på det så ör det mera underhåll med vanlig trall än träkomposit. Det gäller att välja rätt sort och jag lider verkligen med Tane, den sorts han köpte är inget att rekommendera.
