Hej allihop!
Vi var och kollade på en XC60 B5 2020 idag. Den har gått 12000 mil ca.
När handlaren kör ut bilen så reagerar jag på ett missljud från motorn,liksom ett lite skallrande ljud. När jag sitter inne i bilen och kör bilen hörs det inget.
Vi tar bilen till en verkstad för vi vill göra en check av allt. Främre bromsarna är slut så det är inga konstigheter. De reagerar också på ljudet från motorn.
Mekaniker menar att det är ett stag vid turbon som sitter löst.
När han kopplade in sitt diagnosverktyg ECM ( Engine Control Module) så indikerar den
1. P029900 Turbo/ laddningskompressor laddtryck för lågt. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
2. P024678 Turbocharger/mechanical boostar charter wastegate solenoid valve A high. Mechanical fault. Calibration or adjustment not correct.
Vet någon här vad det betyder och vad det kan kosta att laga?
Jag bifogar bild på det lösa "staget" som orsakade missljudet.
Frågan är : ska man köpa bilen trots detta och vad kan det egentligen röra sig om?
Tacksam för svar från en möjligen ny Volvo - ägare 🤣
 
  • Löst stag vid turboladdare i Volvo XC60 B5 2020-motorutrymme, markerat med röd cirkel. Orsak till missljud vid inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har hittat 4 fel. Kanske finns det fler fel. Är det brist på XC60 eller är den väldigt billig? Eftersom du frågar vad det kostar så gissar jag att du inte mekar själv. I så fall är det nog bättre att du köper en bil som inte är defekt från början. Ska du meka själv så kanske det är ett bra köp om priset är rätt. Konstig handlare som du har hittat som försöker sälja en defekt bil. Det finns bättre handlare.

Jag hade en chef för ca 5 år sedan som köpte en ny XC60. Först byttes den ena turbon när han var på semesterresa. Han ville att Volvo skulle byta även den andra turbon samtidigt vilket Volvo vägrade. När han fick tillbaka bilen så gick den fortfarande dåligt. Därefter byttes den andra turbon på en annan Volvoverkstad. Bilen var helt ny och allt gick på garanti.

Troligen hade han otur. En annan kollega köpte en ny V70. Den läckte olja och kompressorn till ACn gick sönder under det första året. Kanske hade han också otur. Lite märkligt med två nyköpta Volvo med sådana problem. Volvo misslyckades två gånger med att laga luftkonditioneringen. Den tredje gången tog Volvo bilen till ett företag som var specialiserad på AC. Hur svårt kan det vara?
 
T TommyC skrev:
Du har hittat 4 fel. Kanske finns det fler fel. Är det brist på XC60 eller är den väldigt billig? Eftersom du frågar vad det kostar så gissar jag att du inte mekar själv. I så fall är det nog bättre att du köper en bil som inte är defekt från början. Ska du meka själv så kanske det är ett bra köp om priset är rätt. Konstig handlare som du har hittat som försöker sälja en defekt bil. Det finns bättre handlare.

Jag hade en chef för ca 5 år sedan som köpte en ny XC60. Först byttes den ena turbon när han var på semesterresa. Han ville att Volvo skulle byta även den andra turbon samtidigt vilket Volvo vägrade. När han fick tillbaka bilen så gick den fortfarande dåligt. Därefter byttes den andra turbon på en annan Volvoverkstad. Bilen var helt ny och allt gick på garanti.

Troligen hade han otur. En annan kollega köpte en ny V70. Den läckte olja och kompressorn till ACn gick sönder under det första året. Kanske hade han också otur. Lite märkligt med två nyköpta Volvo med sådana problem. Volvo misslyckades två gånger med att laga luftkonditioneringen. Den tredje gången tog Volvo bilen till ett företag som var specialiserad på AC. Hur svårt kan det vara?
Inget konstigt med att en handlare säljer en defekt bil, sålänge som potentiella köpare informeras och priset är därefter. Det finns gott om både privatpersoner och handlare som lurar folk.
 
Det är väl kamremsbyte vid 12k för volvo? Ingen billig historia. Hade en V70 många år men priserna på delar och service gör att det inte blir fler volvo.
 
Det första felet beror sannolikt på det andra felet.... Jag skulle inte köpa bilen med det felet om den inte är väldigt billig. Det kan vara reglerventilen för wastegaten på turbon, men det kan också vara wastegaten som kärvar. Är det det senare kan jag tänka mig att en hel del verkstäder vill byta hela turbon vilket blir dyrt. Det låter inte som du kommer mecka själv och då är det lite väl mycket lotto över affären.

Varför inte påtala felet för säljaren och komma överens om att köpa bilen till angivet pris men att säljaren tar kostnaden för reparationen på en verkstad som ni kommer överens om på förhand (dvs inte säljarens lokala meck som lagar allt från datorer till bilar med en hammare).
 
Priset är väldigt bra för bilen och den är fin i övrigt. Men då bromsarna fram behöver bytas (6500 ca) plus möjligtvis en lagning av turbon (kan bli dyrt ) så kommer ju bilen inte att bli billig ändå.
T TommyC skrev:
Du har hittat 4 fel. Kanske finns det fler fel. Är det brist på XC60 eller är den väldigt billig? Eftersom du frågar vad det kostar så gissar jag att du inte mekar själv. I så fall är det nog bättre att du köper en bil som inte är defekt från början. Ska du meka själv så kanske det är ett bra köp om priset är rätt. Konstig handlare som du har hittat som försöker sälja en defekt bil. Det finns bättre handlare.

Jag hade en chef för ca 5 år sedan som köpte en ny XC60. Först byttes den ena turbon när han var på semesterresa. Han ville att Volvo skulle byta även den andra turbon samtidigt vilket Volvo vägrade. När han fick tillbaka bilen så gick den fortfarande dåligt. Därefter byttes den andra turbon på en annan Volvoverkstad. Bilen var helt ny och allt gick på garanti.

Troligen hade han otur. En annan kollega köpte en ny V70. Den läckte olja och kompressorn till ACn gick sönder under det första året. Kanske hade han också otur. Lite märkligt med två nyköpta Volvo med sådana problem. Volvo misslyckades två gånger med att laga luftkonditioneringen. Den tredje gången tog Volvo bilen till ett företag som var specialiserad på AC. Hur svårt kan det vara?
Nej jag tänkte inte mecka själv ifall jag köper en XC60. Inga större grejer i alla fall. Ja priset är bra, men dyker det upp dyra reparationer så blir det ingen billig bil ändå. Sen vill jag ju inte köpare en bil som jag VET jag kommer behöva köra till verkstan nästan direkt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.