Jag har en diskmaskin från Beko. Modell B300. Använd i cirka 1,5 år.
Nu har den börjat låta litegrann (se video).
Detta vid uppstart och mot slutet av programmet. Gissar att det är pumpen som låter.
Jag har kollat: Filtren i botten, båda spolarmarna. Ser inga smö skärvor eller dylikt när jag plockat bort filtren.
Vad gör man? Ringer tekniker, betalar och ser glad ut? Kör på och ser om det slutar låta? Lever med det? Annat?
Kan jag plocka bort ytterligare något för att rensa bort ev. skräp?
Detta vid uppstart och mot slutet av programmet. Gissar att det är pumpen som låter.
Jag har kollat: Filtren i botten, båda spolarmarna. Ser inga smö skärvor eller dylikt när jag plockat bort filtren.
Vad gör man? Ringer tekniker, betalar och ser glad ut? Kör på och ser om det slutar låta? Lever med det? Annat?
Turkisk arcelikT Tariax skrev:Jag har en diskmaskin från Beko. Modell B300. Använd i cirka 1,5 år.
pumparna brukar gå men för all del ta gärna loss den och kolla
b300 finns inte så en bild på typskylten
I 9/10 fall måste du ha av pumpen som sitter bakom sockeln framtill. Det är trångt men går att komma åt då pumpen sitter i framkant. Den ska vridas av men det sitter en lite hake som måste skjutas åt sidan. Kan vara riktigt pilligt. Enklast är att dra ut maskinen. Lägga den på sidan eller rygg och klicka bort bottenplattan. Då kommer du åt pumpen mycket enkelt. Maskinen är vass så man ska vara försiktig. Är du osäker så ring tekniker. Använd Rut avdrag. En tekniker ska inte kosta mer än ca 1500kr. Jobbet tar 30 min.T Tariax skrev:Jag har en diskmaskin från Beko. Modell B300. Använd i cirka 1,5 år.
1900 efter RUT möjligtvisAlbinGuntell skrev:
I 9/10 fall måste du ha av pumpen som sitter bakom sockeln framtill. Det är trångt men går att komma åt då pumpen sitter i framkant. Den ska vridas av men det sitter en lite hake som måste skjutas åt sidan. Kan vara riktigt pilligt. Enklast är att dra ut maskinen. Lägga den på sidan eller rygg och klicka bort bottenplattan. Då kommer du åt pumpen mycket enkelt. Maskinen är vass så man ska vara försiktig. Är du osäker så ring tekniker. Använd Rut avdrag. En tekniker ska inte kosta mer än ca 1500kr. Jobbet tar 30 min.
bara plast i botten av denna inga vassa kanter men du har rätt i en sak att den är mycket lätt att komma åt
Klicka här för att svara