Har en ny band såg från duab, och stör mig på ett missljud från övre hjulet. Det låter endast med sågblad monterat och spänt, vilket får mig att tro att det kommer från själva bladspänningsanordningen. Har försökt spänna åt alla bultar men det hjälper inte.
Min fundering är om detta är något att bry sig om? Tror ni sågen tar skada av att köras när det knackar på det här sättet? Hade ju helst sluppit skicka tillbaka den då det är rätt bökigt...
Och ja jag är fullt medveten om att jag köpt en billig och antagligen rätt dålig såg, borde köpt en gjutjärnspjäs istället, men nu är det som det är och jag vill göra det bästa av denna såg
Min fundering är om detta är något att bry sig om? Tror ni sågen tar skada av att köras när det knackar på det här sättet? Hade ju helst sluppit skicka tillbaka den då det är rätt bökigt...
Och ja jag är fullt medveten om att jag köpt en billig och antagligen rätt dålig såg, borde köpt en gjutjärnspjäs istället, men nu är det som det är och jag vill göra det bästa av denna såg
Det där låter rätt risigt, hade inte sågat med den innan jag listat ut vad felet är.
Kan du backa alla styrningar så klingan snurrar fritt, det borde göra det lite enklare att härleda ljudet. Ljudet uppstår när ekern du knuffar på är ca kl3, ibland också kl9, måste va nåt som smäller i nånstans. Prova att byta knuffeker och se om ljudet följer samma mönster.
Kan du backa alla styrningar så klingan snurrar fritt, det borde göra det lite enklare att härleda ljudet. Ljudet uppstår när ekern du knuffar på är ca kl3, ibland också kl9, måste va nåt som smäller i nånstans. Prova att byta knuffeker och se om ljudet följer samma mönster.
Provade backa undan alla styrningar, ljudet är tyvärr oförändrat. Släpper jag bladspänningen ordentligt så låter det inget, men när jag spänner bladet så börjar det. Känslan när jag snurrar hjulet är att det kommer ifrån hjulet, ev hjulaxeln som klonkar till? Byter jag knuffeker så kommer ljudet inte längre kl 9 och 3,så det verkar vara när själva hjulet är i ett visst läge.
Verktygstokig
· Jämtland
· 27 inlägg
Kan lagret innanför vara tvärslut månntro?
Om du inte enkelt kan se vad som klonkar har jag en gissning om att hjulet(n) inte är helt runt och att bladspänningen inte glider enkelt. Fjädern ska kompensera för små ojämnheter i hjulen, via att bladspänningsmekanismen ligger o glider aningen upp o ner. Kärvar den så kan det nog klonka istället. Kan du sätta en hand på "bladspänningsglidaren" o känna om den hoppar till när det klonkar?
Att ljudet endast kommer när hjulet är belastat med ett spänt blad tänker jag borde innebära att det kommer ifrån hjulaxeln eller kanske nåt lager som ligger snett och klonkar?
Ska försöka ta isär och kolla in i axeln och lagret, men det får bli imorgon.
Sista utvägen blir väl att reklamera den men känns inte så kul att skicka tillbaka en stor tung såg.
Sista utvägen blir väl att reklamera den men känns inte så kul att skicka tillbaka en stor tung såg.
Det låter som en väldigt bra gissning, jag får känslan av att det är i den regionen som ljudet kommer ifrån. Tyvärr är hjulet i vägen så jag kommer inte åt att känna på fjädern medan hjulet snurrar.Ola C skrev:Om du inte enkelt kan se vad som klonkar har jag en gissning om att hjulet(n) inte är helt runt och att bladspänningen inte glider enkelt. Fjädern ska kompensera för små ojämnheter i hjulen, via att bladspänningsmekanismen ligger o glider aningen upp o ner. Kärvar den så kan det nog klonka istället. Kan du sätta en hand på "bladspänningsglidaren" o känna om den hoppar till när det klonkar?
Men jag kanske kan prova droppa ett par droppar symaskinsolja på fjädern/muttern och se om det ger sig?
Jag hade kollat med försäljaren innan jag skruvat isär alltför mycket på den.JohnnyKeba skrev:Att ljudet endast kommer när hjulet är belastat med ett spänt blad tänker jag borde innebära att det kommer ifrån hjulaxeln eller kanske nåt lager som ligger snett och klonkar?
Jag har visserligen bara liknande erfarenhet med datorkomponenter och dyl. men där kan återförsäljaren och/eller tillverkaren bli riktigt grinig om man skruvar i en produkt som anländer defekt.
Jag vill minnas att svensk lagstiftning tillåter dig att skruva i saker även om tillverkaren påstår något annat. Däremot kan tillverkaren påstå att det är ditt skruvande som orsakat problemet och då kan det uppstå lite huvudvärk.