Med tanke på hur bladspänningen belastar spänningsmekanismen, skulle jag tro att det rör sig om ett glapp i horisontalplanet. Testa att rucka på det övre hjulet höger-vänster. Annars -skicka tillbaka skiten. Det där är inte ditt problem, utan Duabs. Sådär ska det inte vara. Själv hade jag reparerat den, men det beror på min läggning, snarare än vad som är rätt. Jag gillar mekaniska problem och utmaningar. Som ett pussel kan man säga.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Såhär låter det när jag ruckar hjulet utan bladet monterat. Jag tolkar det som att missljud ett troligen kommer från ett glapp i själva bladspänningsanordningen (det svarta som syns i slutet). Håller ni med?

Har försökt att spänna muttrar som håller fast anordningen, och att justera dessa lite i sidled men ljudet kvarstår.

Ännu inget svar från duab.

Nu har jag även provat byta blad, som väntat gav det inget. Men då är ju bladet uteslutet som felkälla iallafall.

Börjar känna mig övertygad om att det kommer ifrån små rörelser i bladspänningsanordningen/upphängningen för hjulet. Lossar jag muttrarna lite och lägger handen mot dom när jag snurrar hjulet så känner jag knäppningarna där. Tror att ljudet sedan förstärks av plåtlådan som allt sitter fast i.

Egentligen är det väl kanske inte så farligt att köra sågen ifall det nu bara handlar om små glapp i upphängningen för bladspänningsanordningen? Men jag börjar mer och mer luta åt att reklamera.

JohnnyKeba JohnnyKeba skrev:
Nu har jag även provat byta blad, som väntat gav det inget. Men då är ju bladet uteslutet som felkälla iallafall.

Börjar känna mig övertygad om att det kommer ifrån små rörelser i bladspänningsanordningen/upphängningen för hjulet. Lossar jag muttrarna lite och lägger handen mot dom när jag snurrar hjulet så känner jag knäppningarna där. Tror att ljudet sedan förstärks av plåtlådan som allt sitter fast i.

Egentligen är det väl kanske inte så farligt att köra sågen ifall det nu bara handlar om små glapp i upphängningen för bladspänningsanordningen? Men jag börjar mer och mer luta åt att reklamera.
Du ska absolut reklamera. En ny såg ska inte ha några sådana fel, hur billig den än är.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
P
Vilken Duab bandsåg är det? :)

Kan ju vara så att hjulet är skevt också, och eftersom bandet drar i det rakt ned så får det själva mekanismen att "slå"?

P pleqtiz skrev:
Vilken Duab bandsåg är det? :)
Duab HBS350N

• Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kan ju vara så att hjulet är skevt också, och eftersom bandet drar i det rakt ned så får det själva mekanismen att "slå"?
Kan mycket väl vara så, men jag tycker att bladet löper jämnt över hjulet, det "vandrar" inte nämnvärt fram och tillbaka över hjulet.

Kan mycket väl vara så, men jag tycker att bladet löper jämnt över hjulet, det "vandrar" inte nämnvärt fram och tillbaka över hjulet.
Nä, precis, då drar ju hjulet snett på konsolen och vickar den fram å tillbaka istället..

Därför ljudet försvinner när du släpper spänningen, för då drar inte bandet så hårt neråt att hjulet vickar konsolen utan hela bandet borde då rimligtvis följa med i rörelsen..

Edit: hade konsolen inte kunnat röra sig borde du rimligtvis kunnat se hur bandet "vandrar" på hjulet, nu flyttar sig rörelsen till det som är lättare att röre på.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Av med bandet, sätt snurr på övre hjulet för hand. Man brukar se om det skevar då.

• Gilla
JohnnyKeba
  • Laddar…
Fick tillslut tag på duab, de har sett filmklippen och kommer att i första hand skicka ett nytt hjul så får vi se om det löser problemet. Om inte så blir det reklamation.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Uppdatering: reservdelen är restad och det finns ingen prognos för när den kan anlända från Kina, så nu blir det reklamation.

Drar en djup suck och tar återigen tag i det eviga sökandet efter bandsåg...

Uppdatering: reservdelen är restad och det finns ingen prognos för när den kan anlända från Kina, så nu blir det reklamation.

Drar en djup suck och tar återigen tag i det eviga sökandet efter bandsåg...
Var tråkigt! Men se det från den ljusa sidan, nu kan du bevaka blocket ett par veckor till!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Nu har duab svarat att de löst problemet och skickar mig denna film. Tycker fortfarande att det knackar, men betydligt mindre än förut. Jag har för dålig koll på bandsågar för att avgöra om detta är ett normalt ljud eller ej.

Vad tycker ni, ska jag acceptera detta eller kräva att få reklamera den?

Jag hade nog velat returnera den där och få pengarna tillbaks……

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.