19 408 läst ·
11 svar
19k läst
11 svar
Missfärgning på rostfritt
Hej!
Till min fasa....brun missfärgning på nya diskbänken i hon!!!!!
Det är brunt och set ut som "te har sjunkit in"... har provat med olika medel som jag hade hemma men inget verkar ge märkbar effekt.....;(
Tips? Helst inte polermedel då dessa repar...
Tack!
Till min fasa....brun missfärgning på nya diskbänken i hon!!!!!
Det är brunt och set ut som "te har sjunkit in"... har provat med olika medel som jag hade hemma men inget verkar ge märkbar effekt.....;(
Tips? Helst inte polermedel då dessa repar...
Tack!
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Kanske dags för ett vattenfilter?
Gör en vattenanalys för ett par hundringar så vet du...
Gör en vattenanalys för ett par hundringar så vet du...
Tackar för så många tips!
Några hade jag redan provat men definitivt inte allt --således går kampen mot skinande ho vidare!
Jag blev nyfiken på vattenanalys som TorpAnders nämnde. Du menar att något i vattnet har bidragande verkan - vad för ämnen kan ge brun missfärgning? Järn?
Några hade jag redan provat men definitivt inte allt --således går kampen mot skinande ho vidare!
Jag blev nyfiken på vattenanalys som TorpAnders nämnde. Du menar att något i vattnet har bidragande verkan - vad för ämnen kan ge brun missfärgning? Järn?
Jepp!miis skrev:
Den kemiska sammansättningen i vattnet kan ge en hel del olika symptom beroende på hur den ser ut.
Missfärgning är en av dom, frätskador eller rost i kranar är en annan.
Kommunerna brukar erbjuda vattenanalys för hyfsade pengar.
Har man enskilt avlopp skall man vara försiktig med vad man använder. Propplösare är väl knappast så miljövänligt och jag skulle använda det i absolut sista hand. Inte skulle jag hälla (utspädd) svavelsyra heller i avloppet utan lämna in det på en miljöstation.
Det var saltsyra (inte svavelsyra) och ordentligt utspädd 1-2% blandat med vatten för att ta bort cementhinnan på granitplattorHemmakatten skrev:
saltsyra i den koncentrationen är helt ofarligt att släppa ut då det bryts ner fullständigt utan att påverka miljön
men metallen påverkades ändå av surheten
Vattnet ifrån vårt kommunala nät har Ph 5 och påverkar även den metaller om det får stå en stund
"Rostfritt" för en lekman är självklart rostfritt men i verkligheten är det en otrolig skillnad på kvalitén i våra köksbänksplåtar
Det är bara några siffror som skiljer men är väldigt viktiga
Diskplåtar är oftast gjorda i SS 2333 men genom att byta ut en siffra ( SS 2343 ) så blir den syrafast
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden