Har nyligen köpt och flyttat in i ett ca 10 år gammalt hus i mycket gott skick överlag. Idag upptäckte jag en missfärgning i skarven mellan två golvbrädor (Tarkett) i ett av rummen. Det är vattenburen golvvärme, vilket gör mig livrädd att det är en läcka med fukt under. Men i så fall borde det upptäckts av besiktningen kanske? Det borde ha fukt indikerat i golvet där i så fall. Jag har inte sett detta tidigare så jag har ingen aning om det är nytt eller gammalt. Det luktar ingenting alls.

Hur ska jag gå tillväga för att försäkra mig om att det inte är fukt underifrån? Missfärgning längs skarven mellan två Tarkett golvbrädor ev. indikerande fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgning längs skarven mellan två ekparkettbrädor på ett golv med golvvärme.
Skapa konto
Missfärgning i skarven mellan två trägolvbrädor, potentiell fuktskada.
Skapa konto

kronkan kronkan skrev:
Har nyligen köpt och flyttat in i ett ca 10 år gammalt hus i mycket gott skick överlag. Idag upptäckte jag en missfärgning i skarven mellan två golvbrädor (Tarkett) i ett av rummen. Det är vattenburen golvvärme, vilket gör mig livrädd att det är en läcka med fukt under. Men i så fall borde det upptäckts av besiktningen kanske? Det borde ha fukt indikerat i golvet där i så fall. Jag har inte sett detta tidigare så jag har ingen aning om det är nytt eller gammalt. Det luktar ingenting alls.

Hur ska jag gå tillväga för att försäkra mig om att det inte är fukt underifrån?[bild] [bild] [bild]
Jag hade nyligen en liten läckan i mitt reglade golv på betong. Såg lite mögel på golvlisten och när jag rev upp golvet så hade en fläck ca 70cm i dia med mögel på spånskiva och under laminatgolv. Och i mitt fall så hade läckan bara funnits ca 1 månad så det går snabbt för spridningen av mögel
Ett sätt är ju att ta en hålsåg och så mäter du med fuktmätare för att se om fukt finns och om det inte syns nått under så tar man en rundstav och trälim för att återställa. Har trycket sjunkit för golvvärmen. Det jibbiga med exp-kärl är att det oftast kan läcka mkt innan trycket går ner. Beroende på system men ca 2-4dl innan det syns på manometern

Pröva det enklaste först!
Jag är rätt övertygad om att skarven delvis saknar lack så att eken sugit upp vatten vid städning och svartnat.
Föreslår att du använder 12% väteperoxid lokalt i skarven för att bleka. Det går rätt så snabbt att bleka svartnad ek. När det torkat kan du lacka i skarven för att hindra upprepande.

• Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.