4 223 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Missad stödhylsa i 10mm mjukt kopparrör
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Fast är kopplingen dragen är det ju inte så himla säkert att man får in stödhylsan....
Det som Stefan kommenterade nedan stämmer i mitt fall. Klämringen har klämt åt kopparröret så stödhylsan inte går in. Alternativet till att låta det vara är att kapa det mjuka kopparröret ovanför klämringen. Det tar nog visserligen inte längre än 5 min men jag måste i såfall åka och handla en ny klämring och det tar längre tidT Tosse skrev:
Det finns inget vred för att stänga av vattnet till det röret. Antar att det betyder att det alltid är tryck i det.GK100 skrev:
Det läcker inte i nuläget men är det risk för att den saknade hylsan leder till läckage med tiden?
Jag missade stödhylsorna i en blandare jag monterade (eftersom de inte fanns med i paketet) och det började läcka efter någon månad eller så... minns inte exakt men lade in stödhysla och nu har det inte läckt på 4 år...M Mbergs skrev:
Rör du inte röret, håller kopplingen mycket bättre, eftersom den inte leas ut.
Ingen panik alltså. Men vid tillfälle vore det bra ifall du kapade röret och sätter dit en stödhylsa. Glöm inte att du behöver en ny klämring.
Att Anders 07s koppling läckte berodde troligtvis på att den var för dåligt dragen.
Ingen panik alltså. Men vid tillfälle vore det bra ifall du kapade röret och sätter dit en stödhylsa. Glöm inte att du behöver en ny klämring.
Att Anders 07s koppling läckte berodde troligtvis på att den var för dåligt dragen.
Jag tycker också som Staffan här dvs kom ihåg att skaffa en ny ring vid tillfälle och skarva om. Det är ju enkelt gjort och då försvinner alla eventualiteter kring detta.M Mbergs skrev:
Skönt att det inte kräver någon panikåtgärd. Jag får komma ihåg att handla klämring nästa gång jag är på Bauhaus/Hornbach/ eller liknande nästa gång. Det dröjer nog inte så länge innan nästa tur dit (mycket renovering i lägenheten just nu....).Staffan2000 skrev:
Rör du inte röret, håller kopplingen mycket bättre, eftersom den inte leas ut.
Blir troligen ny ring i nästa vecka. Tur att det var till duschslangen jag hade glömt stödhylsan och inte till varm/kallvattnet........GK100 skrev:
Jag har haft en gammal kollega som aldrig monterat stödhylsor i ändarna på blandarna med kopparrör.
Och det är sant!
Men självklart köper du en ny klämringskoppling och monterar stödhylsan ganska omgående så det lever upp till dagens normer!!!
Och det är sant!
Men självklart köper du en ny klämringskoppling och monterar stödhylsan ganska omgående så det lever upp till dagens normer!!!
Klicka här för att svara