Hej,
Upptäckte att jag har en stödhylsa över efter det att jag monterat in min köksblandare. Inser att jag glömt sätta i den i röret som går till det separata duschmunstycket. Röret läcker inte men bör jag trots det göra om kopplingen?

Låter som ett max 5 minjobb att rätta till... snabbare än att skriva här! :)

Fast är kopplingen dragen är det ju inte så himla säkert att man får in stödhylsan....

Står ens den anslutningen till slangen under tryck ständigt. Borde den inte göra om det ska vara vettigt med slang osv. Då spelar det mindre roll med hylsan om det är rätt monterat i övrigt.

T Tosse skrev:
Låter som ett max 5 minjobb att rätta till... snabbare än att skriva här! :)
Det som Stefan kommenterade nedan stämmer i mitt fall. Klämringen har klämt åt kopparröret så stödhylsan inte går in. Alternativet till att låta det vara är att kapa det mjuka kopparröret ovanför klämringen. Det tar nog visserligen inte längre än 5 min men jag måste i såfall åka och handla en ny klämring och det tar längre tid :)

GK100 GK100 skrev:
Står ens den anslutningen till slangen under tryck ständigt. Borde den inte göra om det ska vara vettigt med slang osv. Då spelar det mindre roll med hylsan om det är rätt monterat i övrigt.
Det finns inget vred för att stänga av vattnet till det röret. Antar att det betyder att det alltid är tryck i det.
Det läcker inte i nuläget men är det risk för att den saknade hylsan leder till läckage med tiden?

M Mbergs skrev:
Det finns inget vred för att stänga av vattnet till det röret. Antar att det betyder att det alltid är tryck i det.
Det läcker inte i nuläget men är det risk för att den saknade hylsan leder till läckage med tiden?
Jag missade stödhylsorna i en blandare jag monterade (eftersom de inte fanns med i paketet) och det började läcka efter någon månad eller så... minns inte exakt men lade in stödhysla och nu har det inte läckt på 4 år...

Staffans2000
Rör du inte röret, håller kopplingen mycket bättre, eftersom den inte leas ut.
Ingen panik alltså. Men vid tillfälle vore det bra ifall du kapade röret och sätter dit en stödhylsa. Glöm inte att du behöver en ny klämring.
Att Anders 07s koppling läckte berodde troligtvis på att den var för dåligt dragen.

M Mbergs skrev:
Jag tycker också som Staffan här dvs kom ihåg att skaffa en ny ring vid tillfälle och skarva om. Det är ju enkelt gjort och då försvinner alla eventualiteter kring detta.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Rör du inte röret, håller kopplingen mycket bättre, eftersom den inte leas ut.
Ingen panik alltså. Men vid tillfälle vore det bra ifall du kapade röret och sätter dit en stödhylsa. Glöm inte att du behöver en ny klämring.
Att Anders 07s koppling läckte berodde troligtvis på att den var för dåligt dragen.
Skönt att det inte kräver någon panikåtgärd. Jag får komma ihåg att handla klämring nästa gång jag är på Bauhaus/Hornbach/ eller liknande nästa gång. Det dröjer nog inte så länge innan nästa tur dit (mycket renovering i lägenheten just nu....).

GK100 GK100 skrev:
Jag tycker också som Staffan här dvs kom ihåg att skaffa en ny ring vid tillfälle och skarva om. Det är ju enkelt gjort och då försvinner alla eventualiteter kring detta.
Blir troligen ny ring i nästa vecka. Tur att det var till duschslangen jag hade glömt stödhylsan och inte till varm/kallvattnet........

Krilleman
Jag har haft en gammal kollega som aldrig monterat stödhylsor i ändarna på blandarna med kopparrör.

Och det är sant!

Men självklart köper du en ny klämringskoppling och monterar stödhylsan ganska omgående så det lever upp till dagens normer!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.