13 986 läst ·
42 svar
14k läst
42 svar
Minsta möjliga tjocklek på mellanbjälklag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
L/150 är ett enklare sätt att uttrycka "en etthundrafemtiondel av spännvidden", vilket är för mycket. Bör ligga på högst L/300, en trehundradedel. När man har ett primärbärverk, de gamla bjälkarna, och ett sekundärbärverk, nya reglar på tvären, måste man bedöma varje del för sig. Primärbärverket måste dock kunna bära rubbet, även sekundärbärverket.
Det förstår jag. Du kan inte komma åt det hela uppifrån? Jag har ansträngt mig för att vara kreativ. Mitt förslag är ändå ganska elegant...S Sister ray skrev:
Menar du att det kommer att svikta 3 cm?!J justusandersson skrev:L/150 är ett enklare sätt att uttrycka "en etthundrafemtiondel av spännvidden", vilket är för mycket. Bör ligga på högst L/300, en trehundradedel. När man har ett primärbärverk, de gamla bjälkarna, och ett sekundärbärverk, nya reglar på tvären, måste man bedöma varje del för sig. Primärbärverket måste dock kunna bära rubbet, även sekundärbärverket.
Det förstår jag. Du kan inte komma åt det hela uppifrån? Jag har ansträngt mig för att vara kreativ. Mitt förslag är ändå ganska elegant...
Det är väldigt stumt som det är nu, inte som i en modern lägenhet, men inte så jag tänker på det.
Men som sagt, med vilken last uppstår denna svikt? Om jag inte inte reglar upp nytt utan bara lägger skivor blir det ju en lättare konstruktion...
Nix, bjälkarna som ligger i väggarna kommer jag bara åt om jag river ner putsen. Bjälklaget sitter med tappar in i dessa dessutom.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom du skall använda utrymmet som ett vanligt bostadsrum räknar man med en sk nyttig last (möbler och normal användning) på 2 kN/kvm. Till det kommer egenvikten, runt 0,5 kN/kvm. Man bör skilja på nedböjning och svikt. Nedböjningen märker man normalt inte även om man kan mäta den. Blir nedböjningen alltför stor brukar golvet kännas som en backe. Med svikt brukar man mena den känsla som uppstår när en person går på golvet. Att golvet svajar.S Sister ray skrev:
Alternativet till att fälla in nya golvbjälkar är att tillföra någon form av stöd underifrån. Om det är möjligt bedömer du bäst själv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är bara den sträcka där bjälkarna saknar mittstöd som vi pratar om. Dagens användning kanske inte ger lika hög last som den framtida. Jag har testat med den absolut högsta tänkbara virkeskvalieten, men det hjälper inte. Nedböjningen blir störande stor. Om golvbjälkarna är ordentligt sågade, så att de har en jämn överkant, finns en annan möjlighet. Då kan man skruvlimma en 3 cm tjock och 17 cm bred furuplanka ovanpå.
Jag uppskattar verkligen att du gör en sån research!J justusandersson skrev:Det är bara den sträcka där bjälkarna saknar mittstöd som vi pratar om. Dagens användning kanske inte ger lika hög last som den framtida. Jag har testat med den absolut högsta tänkbara virkeskvalieten, men det hjälper inte. Nedböjningen blir störande stor. Om golvbjälkarna är ordentligt sågade, så att de har en jämn överkant, finns en annan möjlighet. Då kan man skruvlimma en 3 cm tjock och 17 cm bred furuplanka ovanpå.
Att sätta stöd under, typ pelare, är dessvärre inget alternativ. Då hade rummet under blivit obrukbart.
Jag anade att det var någon schablon som betecknar lasten. Det låter dock rätt mycket med 2kn. Men du har rätt, om vi säljer och nån annan flyttar in kanske de sätter sitt linneskåp, vitrinskåp, vattensäng och saltvattenakvarie där. Vi kommer dock bara ha en säng och två sängbord över dessa två bjälkar.
Lösningen med en skruvlimmad planka låter dock intressant. Men jag blir lite osäker på vad du menar med jämn överkant. Över- och underkanten på respektive bjälke är avfasad, så bredden på bjälkarna där golvet möter bjälkarna är kanske bara 13 cm. Om det är detta du menar med en jämn överkant?
Men kortfattat, om vi in inte vidtar några åtgärder så kommer golvet över dessa bjälkar att bågna ca 3 cm vid full last?
Nja, reglarna skulle ju i så fall vara till för att göra fack till isoleringen. Ett lager golvspån känns spontant inte som att det hindrar så mycket ljud, vare sig röster eller stegljud. Men vad vet jag.nino skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja. Du har rätt att göra som du vill, men om du satsar pengar på att göra något, så bör det ju också bli bra. Det är viktigt att också tänka på nästa ägare. Man har alla hus till låns, trots att man äger dem.S Sister ray skrev:
Det gör inget att den jämna bredden bara är 13 cm. Det är höjden som räknas. Men använd 3x17 cm. Skaffa fur av bra kvalitet, utan kvistar. Jag utgår från att det är fur. Jag tycker nino skall ha en assist för det förslaget.
När det gäller svikt i bjälklaget: Går det att göra kattvindsväggarna bärande över den sträcka (3,6 m?) där bjälkarna har en spännvidd på 5 m, och på så sätt korta ner spännvidden? Förutsätter att det finns ngt bärande under ändarna för kattvindsväggarna förstås.S Sister ray skrev:Ditt svar är ju tveklöst det svar jag ville ha, men det finns ändå några frågetecken att räta ut.
Jag var lite otydlig med innertaket/golvet. Det är så vitt jag kan se spontat, planken bör vara ganska tjocka då de är upp till 11 tum breda. Ovanpå detta ligger ett lager råspont. Dock rasar det ner en del skit så tätt är det ju inte och det hörs bra igenom.
Förtydligande: Ja, spontat eller inte så är det springor mellan brädorna/plankorna. Alla springor leder ljud utmärkt, därför är det prio 1 att göra golvet helt tätt, vilket det blir t ex med limmade spånskivor.
Så vitt jag vet säljs inte tretex längre, är det någon särskild anledning till att du förordar just tretex? Annars hade jag ju kunnat börja med typ osb, sen spån och ev gips, sen golvet. Men även om jag totalt saknar kunskap om ljudisolering så fattar jag inte hur några lager, visserligen täta, ska hindra att man hör exakt var man går på golvet? Eller det kanske man får leva med? Röster kan jag förstå stängs ute bättre.
Ja, Tretex finns kanske inte längre, men jag menar porös träfiberskiva. De säljs fortfarande tror jag, åtminstone köpte jag en för några år sedan.
Poängen med dem är att de är lite mjuka, samt tunna (13 mm), vilket bör "isolera" lite mer än hårda mtrl mellan golvlagren.
Nej, troligtvis gör det inga underverk så att du inte kan lokalisera stegljud, men det är ett förslag till "bästa skott" för att ljuddämpa vad som går och ändå hålla ner bygghöjden. Personligen tror jag inte att ett 70-95 mm regelverk med isolering gör ngn nämnvärd skillnad i ljud som tränger igenom.
Jag har svårt att sätta en gräns för vad man får nöja sig med i äldre hus, jag har liksom ingen referens.
Vet bara att det är mkt svårt att i ett befintligt hus dämpa ljud i mellanbjälklag, och då frågar jag mig om en liten/marginell förbättring är värt merarbetet/kostnaden. I det här fallet är det mer en fråga om att minska rumshöjden mer än absolut nödvändigt. Att lyfta golvet i ett snedtaksrum har mkt större försämrande effekt än att sänka taket motsvarande.
:/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Mitt svar var mer menat som en fråga angående svikten i golvet... är det ok idag så känns det spontant onödigt att styra upp det mer med extra bjälkar...S Sister ray skrev:
70 regel som skruvas tvärs bef bjälklaget en 45 isolering för att få luft
Jag har fått färg mig att det är bra om ljudet får gå genom olika saker för då försvinner olika ljud kanske helt fel men det är iaf så jag tänker och bygger
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Tyvärr förstör man ju optiken om man lägger i nya bjälkar mellan de gamla.
Jag skulle inte bygga för nästa ägarens vattensäng utan för de egna behov. Vid framtida försäljning kan man då gärna tipsa om att det är olämpligt att placera en vattensäng i en gammal skånelänga.
Kan man tänka sig att sätta diagonala stödben mellan sidoväggarna i rummet under och bjälkarna för att minska spännvidden?
Jag skulle inte bygga för nästa ägarens vattensäng utan för de egna behov. Vid framtida försäljning kan man då gärna tipsa om att det är olämpligt att placera en vattensäng i en gammal skånelänga.
Kan man tänka sig att sätta diagonala stödben mellan sidoväggarna i rummet under och bjälkarna för att minska spännvidden?
Ja, att jag gör som jag vill är det ingen tvekan om. Men även jag vill ju att det ska bli bra. Men sen tror ju jag att en ev framtida köpare värderar en ovanvåning mer än ingen alls. För så är det, om vi ska möta dagens riktlinjer blir det ingen ovanvåning. Det blir många nya bjälkar att lägga in ju längre vi kommer på ovanvåningen. Och även om vi skulle vilja så har ju Thomas en poäng nedan, det hade ju sett helt galet ut med nya bjälkar. Förmodligen sänker det dessutom värdet. Det är en annan sak om det är direkt farligt för konstruktionen, men så tolkar jag dig inte?J justusandersson skrev:Ja. Du har rätt att göra som du vill, men om du satsar pengar på att göra något, så bör det ju också bli bra. Det är viktigt att också tänka på nästa ägare. Man har alla hus till låns, trots att man äger dem.
Det gör inget att den jämna bredden bara är 13 cm. Det är höjden som räknas. Men använd 3x17 cm. Skaffa fur av bra kvalitet, utan kvistar. Jag utgår från att det är fur. Jag tycker nino skall ha en assist för det förslaget.
Men om planken du nämner är likvärdiga så är det inget att orda om. Det är ju ingen uppoffring, dessa göms ju i golvet. Jag tackar och bugar för det!
Det blir inga kattvindar, eller rättare sagt, de blir ytterst små. De där korta bjälkarna som brukar avlasta takstolarna finns inte på vår vind. Hade de funnits kanske vi gjort kattvind bakom. Avsaknaden gör mig lite nervös när jag tänker på det, så jag har slutat att älta detOldboy skrev:
Anledningen till att jag inte tänker på ev svikt är nog för att allt i huset lutar, sviktar och knarrarnino skrev:
Mitt svar var mer menat som en fråga angående svikten i golvet... är det ok idag så känns det spontant onödigt att styra upp det mer med extra bjälkar...
70 regel som skruvas tvärs bef bjälklaget en 45 isolering för att få luft
Jag har fått färg mig att det är bra om ljudet får gå genom olika saker för då försvinner olika ljud kanske helt fel men det är iaf så jag tänker och bygger
Tycker ditt förslag är helt vettigt, men jag ska undersöka lite till om det är görbart helt utan isolering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden