Jo, jag tänkte som phl menar. MFS:en är helt och hållet graderad i millimeter, så man kan ta vilken kopierring som helst i kombination med vilket fräsverktyg som helst och räkna ut inställningarna i ett excelblad. MFS:en går fort att ställa in om man vet siffrorna. Om man skall ha absolut passning mot en förlaga kan/bör man göra som phl föreslår. Hörnstämjärnet är till för att få skarpa hörn. För att skära ut rutor i MDF skulle jag ta en 8 mm eller haltums upcut och en bra corner chisel.

Ett hörnstämjärn indexerar i sig själv mot det nyss tilverkade hålet/fördjupningen, vilket egentligen gör att MFS:en är överflödig.

mattiasp skrev:
Ett hörnstämjärn indexerar i sig själv mot det nyss tilverkade hålet/fördjupningen, vilket egentligen gör att MFS:en är överflödig.
Nog för att det har stått hörnstämjärn på min köbelista från Axminster rätt länge men det där med att de faktiskt självjusterar sig in i hörnet har jag missat :) Ett sådant ska jag ha!

mattiasp skrev:
Jo, jag tänkte som phl menar. MFS:en är helt och hållet graderad i millimeter, så man kan ta vilken kopierring som helst i kombination med vilket fräsverktyg som helst och räkna ut inställningarna i ett excelblad. MFS:en går fort att ställa in om man vet siffrorna. Om man skall ha absolut passning mot en förlaga kan/bör man göra som phl föreslår. Hörnstämjärnet är till för att få skarpa hörn. För att skära ut rutor i MDF skulle jag ta en 8 mm eller haltums upcut och en bra corner chisel.

Ajaj, elverktyg var alltså i tanken. Fick för mig du hade så fina stämjärn att du tänkte dem hela vägen. :blushing:

--- Mats ---

Många bra förslag här!!! MFS´en har jag sneglat lite på. Enn Corner chisel på det så bårde det funka. Jag har dock inte så bra erfarenhet av MDF och stämjärn, men det är värt att beställa hem och prova!

En så däringa stämborrs tingest som länkas till, kan man plugga in en sådan i en vanlig pelarborr? Jag har ju sett Norm o Co använda sina dedikerad maskiner, vilket ser otroligt nimt ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.