Hej!

Ska ge mig på att bygga garderobsdörrar för första gången, men jag hittar ingen bra instruktion så jag testar därför lyckan här.

Jag kommer att återanvända två garderobsdörrar som tidigare suttit i huset och de får sedan agera mall/inspiration till ett antal nya dörrar. De nya dörrarna kommer att ha andra mått än de gamla, men jag vill att profilen i speglarna blir likadan på samtliga dörrar

Speglingen är väldigt enkel med en liten "pärla", vanligt i 20-talshus. Se bild. Ramen på dörrarna kommer att vara 21mm tjock.

Frågor:

1. Tror ni att det funkar med att fräsa ramdelarna med profil/kontraprofil och sedan limma? Eller kommer jag behöva tillverka någon typ av tapp?

2. Angående frässtål, är bör jag satsa på ett med spår för både profilen och "hål" där spegeln sedan ska sitta?

3. Hur mäter jag för att hitta rätt dimensioner på frässtålet?

4. Någon leverantör som rekommenderas, eller någon jag ska akta mig för?

5. Till material har jag tänkt planhyvlad furu till ramen och plywood till spegeln - tankar?

(Förstår att det kan slå sig lite, men det är ett gammalt hus så det gör mig inte jättemycket, om det inte gör att dörren blir obrukbar, förstås.)

Tack!
 
  • Vit garderobsdörr med enkel spegelprofil och "pärla", typiskt för 20-talshus, mot en röd vägg med dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle satsa på en tapp och tapphål och gera ihop profilen i hörnet men det är jag.
Fräsar är inte min starkaste sida men det är troligen lättare att matcha måtten på gamla profilen om du plockar ihop den nya med flera fräsar. En för noten som panelen sitter i och en eller flera för profilen.
Lättast är nog att tillverka/köpa en serie in- och utvändiga radiemallar/-tolkar och se vilken som stämmer bäst.
Pass på 4.
Finns det planhyvlat som är tjockt nog för att bygga dörr av?
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Bara lim lär räcka. Har byggt liknande dörr på samma sätt med furu och plywood och bara limmat med trälim.
Du kan ju kika om Cobolt har nåt stål som passar, https://katalog.tooltrust.se/katalog.pdf
Annars går det ju göra utan profil med bara not och fjäder och sen sätta dit list löst. Kanske lättare om det ska matcha den äldre profilen.
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Hej
Delvist svar tyvärr. Enbart limma bör duga gott så länge spegeln är ett dött material som plywood eller mdf som inte har säsongsrörelser utan kan limmas in.

Du tänker bra med profil-/kontraprofil frässtål men det verkar som att du vill ha dörrar där all profilering är i ramen och speglarna är bara släta. Då behöver du ett profilerande stål som också gör en slits för en skiva — plywood eller mdf. Eller ett profilerande stål för ramen och ett slitsstål för skivan som utgör spegeln. Dvs först fräser man profilen och sedan en slits som man stoppar spegeln/skivan i. Görs bäst på fräsbord som kan vara av enklaste hembyggda slag.

Cobolt och CMT gör bra frässtål och de kostar en slant men det är det värt, köp inget billigt skräp. Du lägger tid och pengar på material så sabba det inte med junk från Jula eller Biltema…

Du verkar ha greppat processen men föreslår ändå att du kollar några Youtubeklipp om du inte har gjort det; då får då lite kläm på det hela.

Det här kan bli jättefint!
//Ronnie
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej
Delvist svar tyvärr. Enbart limma bör duga gott så länge spegeln är ett dött material som plywood eller mdf som inte har säsongsrörelser utan kan limmas in.

Du tänker bra med profil-/kontraprofil frässtål men det verkar som att du vill ha dörrar där all profilering är i ramen och speglarna är bara släta. Då behöver du ett profilerande stål som också gör en slits för en skiva — plywood eller mdf. Eller ett profilerande stål för ramen och ett slitsstål för skivan som utgör spegeln. Dvs först fräser man profilen och sedan en slits som man stoppar spegeln/skivan i. Görs bäst på fräsbord som kan vara av enklaste hembyggda slag.

Cobolt och CMT gör bra frässtål och de kostar en slant men det är det värt, köp inget billigt skräp. Du lägger tid och pengar på material så sabba det inte med junk från Jula eller Biltema…

Du verkar ha greppat processen men föreslår ändå att du kollar några Youtubeklipp om du inte har gjort det; då får då lite kläm på det hela.

Det här kan bli jättefint!
//Ronnie
Tack för bra svar och pepp!

Jag tolkar det som att du menar att jag inte behöver göra någon tapp, utan att limma i kontraprofilen ska räcka?

Det kanske blir enklare att fräsa profilen för sig och slitsen för sig, än att hitta ett kombinerat stål i rätt storlek. Får testa det!

Ska förbi Bauhaus i annat ärende imorgon och såg att de hade stål från DeWalt och Bosch. Tror du det kan duga, förutsatt att jag hittar något som passar? Jag kommer använda en handöverfräs från Bosch.
 
Ja, jag skulle nöjt mig med att limma i fogarna mellan ramdelarna, om spegeln är av plywood eller mdf och därmed också kan limmas.

Profil-/kontraprofilstål brukar ju vara beställningsvara från nätbutik; har ingen koll på Bauhaus sortiment men Bosch duger i mina ögon bra men har ingen erfarenhet av Dewalt.
Men eftersom de är rätt duktiga på fräsar kan man nog anta att deras frässtål är ok också.

Lycka till!
//Ronnie
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.