3 105 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Minsta falsdjup 2-glas isolerglas
Hej,
Funderar på att byta befintligt enkelglas till 2-glas isolerglas i befintliga bågar men funderar på om befintlig fals är tillräcklig.
Jag har sett att man anger att det skall vara 4 mm mellan kassett och fönsterbåge men jag har inte hittat minsta mått på själva falsen.
Alltså, finns det någon rekommenderad minsta skillnad mellan glasmått och glasöppningsmått?
Funderar på att byta befintligt enkelglas till 2-glas isolerglas i befintliga bågar men funderar på om befintlig fals är tillräcklig.
Jag har sett att man anger att det skall vara 4 mm mellan kassett och fönsterbåge men jag har inte hittat minsta mått på själva falsen.
Alltså, finns det någon rekommenderad minsta skillnad mellan glasmått och glasöppningsmått?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Falsen brukar vara 15 mm. När man beställer glaskasetten så tar man dagmåttet (den synliga delen av glaset och lägger på 11mm på varje sida. Är det varmkant på isolerglaskasetten får man lägga på 2 mm extra. Då kommer limmade alukanten att döljas i falsen och man har plats för klotsning.
Nu är det fönster som ska uppdateras med en isolerglaskassett som det gäller.S sinuslinus skrev:
De är oftast inte anpassade för 15 mm utan det är minsta mått som fortfarande bibehåller funktionen som är intressant.
Hur man tillverkar nya fönster ger en viss information men inte vilka minsta mått som säkersäller en funktion över tid.
12 mm verkar vara en bra uppskattning men mindre mått är att föredra om det går.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden