Hej! Håller på och återställer mitt badrum efter en stor vattenskada. Badrummet är så pass gammalt att vi fick byta golvbrunn och vi har nu åter gjutit golvet. Vi har tyvärr fått byta hantverkare och rörmokare då vi inte kom överens. Nya rörmokaren säger nu att avloppsröret som går från handfatet ner till golvet är för smalt. Han säger att det måste vara minst 50 mm (45 mm är ok) i diameter medan rörmokare som jag hade innan säger att det inte har så stor betydelse och att röret inte kommer orsaka mig några problem. Röret som jag har nu är 35 mm. Och det är det röret som fanns där innan. Är det någon som vet vad som gäller? Och går det i så fall att göra undantag för vi har nu gjutit igen golvet och vi måste i så fall bila upp golvet igen och gå ner till stammen för att byta det röret och vill helst undvika det... Jättetacksam för svar!

• Gilla
tonsun
  • Laddar…
Det låter ju som du har ett allvarligt problem med röret. Inte att det är för klent. Men röret från handfatet skall inte gå ner under det gjutna golvet. Normalt så drar man upp ett rör som är 50mm genom golvet. Och i det röret ansluter man via en gummipackning ett 40mm rör som kommer från handfatets vattenlås. Det röret vill man kunna ta loss för avloppsrensning, utan att bryta upp golv.

Dimensionen 35mm kanske fungerar, men den är lite ovanlig i den placeringen.

Så om golvet "bara" är gjutet, inget tätskikt pålagt så tycker jag det är läge att bila upp runt röret och göra om och rätt.

Det finns absolut ingen anledning att spara ett gammalt vattenlås med rör till handfatet. Ett nytt vattenlås med rör kostar några tior på byggmarknaden.

Jag uttryckte mig nog lite fel. Röret går inte direkt från handfat ner under golvet utan det är två separata rör, ett rör som sitter under det gjutna golvet (ingen aning vad alla dessa rör kallas...) och sen ett löst rör i det gjutna röret, så man kan ta loss ena rören för tex avloppsrensning. Det är röret som sitter i golvet som är ca 35 mm. borde jag iaf bila upp golvet och byta? Finns det risk att badrummet inte blir godkänt om en besiktningsman kollar på det?

Någon annan som har någon åsikt om diametern? Så här ser röret ut...galet? Konstigt?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Du har alltså ett vanligt vitt 32mm rör. Det är alldeles för klent för att följa någon standard!

När man renoverar lägenheter är nästan alltid 75mm som gäller till tvättställ!

50 är en liten genväg, tror det står i AMA att vid ingjutning ska det vara 75mm!

Så kan du bila upp och lägga dit ett större rör så gör det.

Galet? Definitivt!
Bila upp och gör om!

Tack så jättemycket för svar!! Tänk att även fast man anlitar nån som vet så blir det ändå fel...

Du anlitade inte någon som vet, utan någon som SÄGER att de vet. Stor skillnad.

Du har helt rätt!! Så jävla trist...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.