Jag har köpt ett Ebeco-kit för att lägga golvvärme på en liten toalett. Kabel läggs ut och tejpas fast på golvet. Underlaget är golvgips på spånskiva. Mitt problem är att jag har köpt en för lång kabel. Jag hittade inte deras minsta golv-kit. Dessutom trodde jag att ytan som kartongen var märkt för var den maximala ytan inte den minsta ytan. Kabeln kan inte kapas.

C/c-avståndet är avståndet mellan två parallella kablar (slingor). I installationsanvisningen står det att Maxeffekt är 120W/m2, dvs c/c-avstånd 9cm.
Ökar jag c/c-avståndet så sjunker effekten.
Min fråga är kan jag minska c/c-avståndet så att jag får in min "för långa" kabel i utrymmet. Om jag har ett c/c-avstånd på 5cm, vad händer då? Blir det för varm i golvet? Kabeln ska flytspacklas in och sedan ska jag lägga klinker på det. Vad jag förstår är termostaten självkalibrerande och man kan ställa in lämplig temperatur. Den har en temperatur begränsare som man kan ställa in för temperaturer +15 till +39 C. Även om jag har kabeln dubbelt så tätt (5cm i stället för 10cm) så bör väl termostaten se till att det inte blir för varmt?  Kan någon kasta ett ljus över denna fråga?

Jag skulle defenetivt inte från gå det som står i instalationen & om jag undrade så skulle jag inte lita på andra svar än det svar jag skulle få från tilverkaren (inte den som säljer det)

säk på tilverkaren, dom har säkert hemsida & går att maila till

Nej, jag har nu pratat med min elektriker och det verkar inte bättre än att jag får försöka få tag i ett nytt kit i rätt storlek. Och ärligt talat känns det bättre att göra det enligt instruktion. Tack för svaret i allal fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.