Hej alla,

Planeringsarbetet för vårt blivande kök pågår.

Med målsättningen att maximera bänk- och förvaringsytor har jag i ritningen lyckats pressa in totalt 8 st 60-moduler i ett utrymme med bredden 4910mm.

Stommar och täcksidor bygger totalt 4852mm, vilket ger ett totalt "glapp" om 58mm, vilket fördelas jämnt på varje sida av de ytterstaskåpen, dvs. 29mm.

Rekommendationen från flera köksleveranstörer är minst 50mm fritt mellan skåpstomme och anslutande vägg i vinkel för att bekymmersfritt kunna öppna dörren.

Är det något som "prutat" på dessa 50mm och ändå fått det praktiska att fungera OK?
Dela gärna med er av erfarenheter. Det vore ju smutt att få till köket precis som vi ritat, men funktion går före form.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer

• Ritning av köksskåp intill en vägg med varningstext om mindre än 5 cm utrymme för passbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett kök som visar placering av svarta skåp och den potentiella glipan mot väggen.
BirgitS
Är det skåp med sidohängda luckor på båda sidorna?
Eller är det lådor och ugn med lucka som fälls framåt på ena sidan?
För i så fall krävs kanske inte ens 29 mm på den sidan.
En annan möjlighet är att ha båda högskåpen på en sida och ha underskåp med lådor på den andra sidan.

• Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
Glömde skriva, det är sidohängda luckor på båda yttre väggskåpen. (Integrerad kyl resp. frys).

F
Om det är integrerad kyl och frys skulle jag vilja mäta riktigt noga på det innan man räknar med att det ska gå.
De har ju båda tjocka luckor och lådor som också ska gå att dra ut.
Tänk också på att eventuella handtag lätt knycker några centimeter när de slår emot väggen.

Jag är tveksam... inte kul om det blir svordomar varje gång glasspaketet ska fram...

• Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Om det är integrerad kyl och frys skulle jag vilja mäta riktigt noga på det innan man räknar med att det ska gå.
De har ju båda tjocka luckor och lådor som också ska gå att dra ut.
Tänk också på att eventuella handtag lätt knycker några centimeter när de slår emot väggen.

Jag är tveksam... inte kul om det blir svordomar varje gång glasspaketet ska fram...
Det har du också helt rätt i. Dörrbladet måste ju kunna öppnas minst 90 grader för att en plastback ska kunna plockas ut utan huvudvärk...

Det funkar. Vi har 5 cm men en list på dörrgodret sticker ut och tar av dessa utan att dörren till frysen tar i. Mätning av 5 cm utrymme vid kökslucka Voxtorp utan handtag, med dörrlist som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit. Vi har Voxtorp luckor dvs utan handtag.

F
Hur blir måtten om du väljer 6st 80-skåp istället?
Du kanske vinner någon centimeter med ett annat byggmått?

• Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Då det är integrerad kyl och frys som ska vara längst ut i högskåpen får vi helt enkelt kolla närmre och mäta lite hos IKEA.
Jag har inte tänkt på hur gångjärnsmekanismen fungerar på just dessa skåp för integration, huruvida de kräver mer/mindre avstånd än sedvanlig dörr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.