FamiljenBygg:
Sett i ett annat perspektiv; får man tillbaka för mycket växel av kassörskan på ICA när man handlar säger man naturligvis till. Jag tycker illa om de som med vetskap om växlingsfelet, tex genom att få tillbaka på en 100-lapp istället för en 50-lapp, håller tyst och drar nytta av hennes misstag. Detta är dock min egen ärlighet som visar sig. Vad LageoPetra gör på ICA kan man bara spekulera i ...
Jag vågar mig på att tolka att du/ni tycker att vi har fel och säljaren rätt!?! Måste därför argumentera lite, på ditt/ert eget språk: ;D ;D ;D

Du står i kassan och har betalt med en femhundring, du skall ha 100 kr tillbaka efter betalda varor men får bara 50 kr! Står du då tyst och tänker "den stackars kassörskan gjorde bara fel, inte skall jag lasta henne för det"?

eller

Du står i charken och har beställt en fin oxfilé som du tar till kassan och betalar. Väl hemma uptäcker du att du betalt för oxfilé men fått fläskfilé...även det gott men inte vad du betalt för. Vad gör du då?

Jag är ledsen men jag blir faktiskt irriterad på dina insinuationer om oärlighet. Tycker du att vi har fel i frågan och säljaren rätt så kan du väl vara så vänlig och skriva det i klartext utan vidare kommentarer om andras karaktär etc.

Mvh, Petra

Familjen_Bygg skrev:
Brist i kvantitetsfullgörelse av ett avtal t. ex. betr. leveransen på säljarens sida eller betalning på köparens sida är inte detsamma som att den bristande häver avtalet helt eller delvis.
Det du skriver kan stämma om jag beställer 5 ton grus men bara får 4 ton. Eller 100 tomtare och bara får 50.

Här är kvantiteten 1. Det är EN tomt med en viss specifikation, efterssom säljaren inte kan leverera en tomt enligt den specifikation som avtalats, så har leverensen minskat från ett till noll. Vad som gäller nu är ju om köparen kan tänka sig att köpa den alternativa varan istället. Men det avtal som gällde för den första tomten har inte uppfyllts. Nu handlar det om en helt annan affär. Visserligen ligger den nya tomten tytdlgen ungefär på samma ställe men efterssom den inte ståmmer med specifikationen så är det en annan tomt, en annan affär.

Analogin med kvantitet hade möjligen varit relevant om jag hade köpt ett skifte med 10 villatomter för att exploatera, men det visade sig att det blev bara 8 tomter, då har jag fått en mindre kvantitet än avtalat, men bör vara skyldig att genomföra affären och betala för den mindre kvantiteten.

hempularen skrev:
Det du skriver kan stämma om jag beställer 5 ton grus men bara får 4 ton. Eller 100 tomtare och bara får 50.

Här är kvantiteten 1. Det är EN tomt med en viss specifikation, efterssom säljaren inte kan leverera en tomt enligt den specifikation som avtalats, så har leverensen minskat från ett till noll. Vad som gäller nu är ju om köparen kan tänka sig att köpa den alternativa varan istället. Men det avtal som gällde för den första tomten har inte uppfyllts. Nu handlar det om en helt annan affär. Visserligen ligger den nya tomten tytdlgen ungefär på samma ställe men efterssom den inte ståmmer med specifikationen så är det en annan tomt, en annan affär.

Analogin med kvantitet hade möjligen varit relevant om jag hade köpt ett skifte med 10 villatomter för att exploatera, men det visade sig att det blev bara 8 tomter, då har jag fått en mindre kvantitet än avtalat, men bör vara skyldig att genomföra affären och betala för den mindre kvantiteten.
Om du köper 1 liter mjölk, men kommer hem och upptäcker att paketet bara innehåller 9dl? Eller om du köper 150gram skinka och kommer hem och upptäcker att du bara fått 135gram för att butiken glömt att dra av vikten för tråget? Bara vidare spekulationer...

Hemmakatten
Familjen_Bygg måste ha missuppfattat frågeställningen på nåt sätt. Har svårt att tolka den beskrivna situationen som att köparna vill sko sig på säljarens bekostnad.

Men jag håller med tankegången att man får bjuda till båda två för att lösa situationen. Nu verkar det ju som om säljaren endast kan tänka sig gratis arrende av annan tomt och köparen ville (från början) häva köpet. Köparna har sedan dess "sansat" sig och vill diskutera situationen, medans det verkar som om säljaren inte vill vika sig något. En kompromiss blir bara bra om BÅDA bjuder till.

Har svårt att se detta som ETT stycke eller EN tomt, det är ju faktiskt XX antal kvadratmeter och jag tycker personligen att någon form av kompensation skall utgå. Vidhåller fortfarande min (återigen) personliga åsikt om att avvikelsen inte är ringa och att man borde kunna häva om man vill. Men juridiskt säker är jag inte.

LageoPetra, har ni diskuterat med jurist?

LageoPetra skrev:
I vårt köpekontrakt står det att tomten beräknas bli 5590 m2 stor och att köparen får tåla mindre avvikelser från denna areal i samband med avstyckning...   :(
Jag tycker att den springande punkten är om LageoPetra varit medvetna om förutsättningarna och om säljaren haft något val.

Än så länge är det ingen som har förklarat att LageoPetra skulle varit okunniga om förutsättningarna kring köpet och lika lite är det någon som har förklarat att säljaren haft valmöjlighet eller gjort tomten mindre med flit. Därför blir min preliminära ståndpunkt på detta diskussionsforum den som jag redovisat. Om någon förklarar bättre eller övertygar om något annat är jag den förste att ändra mig.  ;)

LageoPetra skrev:
Du står i kassan och har betalt med en femhundring, du skall ha 100 kr tillbaka efter betalda varor men får bara 50 kr! Står du då tyst och tänker "den stackars kassörskan gjorde bara fel, inte skall jag lasta henne för det"?

eller

Du står i charken och har beställt en fin oxfilé som du tar till kassan och betalar. Väl hemma uptäcker du att du betalt för oxfilé men fått fläskfilé...även det gott men inte vad du betalt för. Vad gör du då?

Jag tycker inte liknelsen är rättvisande. Naturligtvis säger jag till ifall jag får för lite pengar tillbaka likväl som jag lämnar tillbaka när jag får för mycket pengar av kassörskan. Naturligtvis säger jag till när jag får fläskfilé istället för köpt oxfilé, där råder det ingen meningsskiljaktighet. Däremot står jag mitt kast när jag beställer ett hekto uppskuren skinka och vikten blir mer eller mindre när väl skinkan skurits upp. Jag har ju redan från början varit medveten om att den som jobbar där inte kan skära exakt 100 gram skinka; även utan att denne måste reservera sig för viktskillnader mot min beställning.

-------

Att häva ett avtal innebär att prestationerna återgår. Köparna lämnar tillbaka tomten och säljaren lämnar tillbaka pengarna. Vad jag ville förklara var bara att den omständigheten att köparen levererat mindre kvantitet än vad som avtalats innebär inte att denne hävt avtalet utan att denne inte till fullo infriat avtalet; vilket är en skillnad.

----

Jag har uppfattat detta som ett diskussionsforum med högt i tak även i kontroversiella frågor. Vore det så att alla - oavsett uppfattning - skulle tamt hålla med fick vi ju ingen debatt och inte heller redovisat olika aspekter på frågorna. Jag tror att forumet skulle då förlora mycket.

-----

Slutligen håller jag med hemmakatten om att man måste bjuda till för att lösa situationen och inte stirra sig blind på ev. kvadratmeter hit och dit.

LageoPetra, Lycka till!  :) :) :)

Familjen_Bygg skrev:
Håller med byggimpert-Christina;

Läser man vad som skrivits verkar det som om LageoPetra med flera tycker att man skall dra nytta av säljarens misstag.
Jag hoppas (och tror, att döma av LageoPetra's tidigare inlägg ;)) att de förstod andemeningen med mitt inlägg bättre än Familjen_Bygg tydligen gjort :-/

Jag har aldrig skrivit att jag tycker att LageoPetra försöker dra nytta av säljarens misstag, jag har inte de juridiska kunskaper som krävs för att eg. varken ta ställning till hur detta kunnat uppkomma, vems "felet" är eller hur det ska lösas på korrektast tänkbara sätt.
Däremot tycker jag, som de flesta andra som skrivit här i tråden, att om man köper en tomt med en viss storlek och det sedan visar sig att den de facto är 800 m2 mindre så är det väl inte orimligt att man kompenseras av säljaren för detta.
Om det sedan är en juridiskt "korrekt" begäran har jag som sagt ingen kunskap om.

Resonemanget i mitt förra inlägg rörde sig uteslutande om hur jag själv skulle resonera, om jag var i LageoPetra's situation, ang. inställningen/känslan för denna tomt samt hur man skulle kunna resonera (med sig själv i huvudsak ;)), för att komma vidare, vid ett ev. totalt sammanbrott i förhandlingarna/kompromissandet med säljaren :)

MVH//Christina.

Det måste uppenbarligen föreligga ett missförstånd. Jag har aldrig påstått att LageoPetra inte skall vara berättigade till kompensation, det har jag inte tillräckligt med fakta för att kunna påstå. Tvärtom har de faktiskt blivit erbjudna kompensation.

Problemet är att LageoPetra anser att denna inte är tillräcklig. Bakgrunden kan vara - om jag tillåter mig att spekulera med tanke på deras skrivning - att de tror att de 800 "marginalkvadratmetrarna" är detsamma som varje annan kvadratmeter på fastigheten.

Se härnedan:

LageoPetra skrev:
När vi nu får förhandsbeskeden från lantmäteriet visar det sig att vår tomt blir ca 800 m2 mindre än beräknat!! Det tycker jag är en väsentlig skillnad (det är ju för farao en hel villatomt), inte en "mindre avvikelse"!

Vi har talat med mäklaren som meddelar att säljaren inte är villig att kompensera oss i priset utan föreslår i stället att vi skall få arrendera anslutande tomt gratis i 49 år. Detta känns som ett hån eftersom tomten han vill arrendera ut har ett fornminne och ingenting får göras på den av denna anledning.  :(
Sen är det fortfarande så att vi ser alla saker och ting på olika sätt. En fördel med detta och ett diskussionsforum är att LageoPetra uppmärksammar motargumenten och blir förberedda på ett annat sätt än om de som har en annan uppfattning satt tysta.

Återigen, lycka till! :) :) :)

Familjen_Bygg skrev:
Sen är det fortfarande så att vi ser alla saker och ting på olika sätt. En fördel med detta och ett diskussionsforum är att LageoPetra uppmärksammar motargumenten och blir förberedda på ett annat sätt än om de som har en annan uppfattning satt tysta.
Detta håller jag absolut med dig om :), dessutom tycker jag att argumenten från dig "Familjen_Bygg", är väl värda att både beakta och lägga på minnet, då dina inlägg alltid brukar andas juridisk kompetens :), till skillnad från bla. mig själv som helt saknar formell utbildning inom det skrået, utan får försöka begagna mig av det (förhoppningsvis ;)) "sunda bondförnuftet" istället.

MVH//Christina.

Herregud! Jag orkar inte säga mer om alla ICA-liknelser förutom att jag har då aldrig varit med om att ha fått mindre skinka än beställt och betalat för mer - vad jag vet så har ICA kilopris och använder sig även av decimalsystemet!

Lite svar på frågor:

Vi var medvetna om att vi var tvugna att tåla "mindre avvikelser". Sedan är ju frågan vad man anser vara just "mindre", vi tycker inte att 800 m2 är det och har än så länge inte träffat på någon som är av annan åsikt.

Säljaren hade kunnat undvika detta genom att mäta stamfastigheten mer noggrannt från början och genom att inte sätta ut antal metrar på varje tomtgräns på kartan som låg som underlag till köpekontraktet.

Vi har hittills pratat med tre av varandra och oss oberoende jurister för att försöka få än mer klarhet i frågan. Samtliga anser att 800 m2, eller nästan 15 %, är en alltför stor avvikelse för att inte kompenseras av säljaren.

Vad gäller att tro att "marginalkvadratmetrarna" är de samma som alla andra m2 så är det något som de jurister vi talat med berättat för oss. De säger att det inte spelar någon roll, vi borde få ersättning för samtliga bortfallna m2 men vara beredda att kompromissa nedåt för att kunna lösa tvisten utan process.

Vi har gentemot säljaren förklarat oss villiga att kompromissa för att komma fram till en lösning som känns bra för oss alla men hittills har han inte visat sig villig att förhandla.

Vi har inte velat stöta oss med säljaren och därför förhållit oss väldigt ödmjuka i kontakten med denne. Nu sitter vi och funderar på hur vi skall gå vidare med detta. Antingen gör vi ingenting på ett tag och ser om säljaren blir mer förhandlingsvillig (om vi inte godkänner gränsdragningarna kan inte avstyckningen förrättas hos lantmäteriet, tomterna får ej sin slutliga beteckning och säljaren får därmed inte slutbetalning från oss eller grannarna). Detta känns dock inte som ett trevligt alternativ eftersom det drabbar framtida grannar, något som vi absolut inte vill! Eller så får vi väl hota med att dra säljaren inför rätta och se om DET gör honom mer förhandlingsvillig. Det känns inte heller speciellt kul eftersom jag inte har lust med att processa eller att överhuvudtaget behöva hota med att processa.

Och slutligen, man får ABSOLUT ha olika åsikter i ärendet, det är ju som sagt därför forumet finns till. Det som är trist är när man börjar spekulera i andras intentioner, karaktär och ärlighet utan ha något som helst belägg för det.

Fridens liljor! 8)
Petra

Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i denna sträng; låter hellre andra fortsätta likt en dåres envishet.

Till byggimpert Christina vill jag bara berömma dina inlägg och säga att man kommer så mycket längre och har det så mycket trevligare med "vanligt sunt bondförnuft"; att använda sig av trixande och fixande för att komma i bättre position.

Till LageoPetra vill jag bara önska lycka till och samtidigt erinra om ordspråket "den som sa´det va´det...."

:) :) :)

Tackar FamiljenBygg för att ni lämnar tråden, eftersom ni inte kan hålla er till sakfrågan utan känner er tvugna att döma oss personligen.

Till er andra vill jag återigen tacka för kommentarer och vinklingar i ämnet, det hjälper när det gäller att föra ens eget resonemang framåt. ;)

Som sagt fortsätt gärna om ni känner att ni kommer på något vi borde tänka på.

Mvh Petra

*läser med stigande förvirring, skakar på huvudet, bestämmer sig för att INTE skriva, börjar leta fler trådar med byggarfamiljen, skrattar för sig själv...*

:D
/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.