Majoriteten av mäklarna ser en minskad efterfrågan på renoveringsobjekt.
Du kan läsa artikeln här: Minskad efterfrågan på renoveringsobjekt
470 läst · 6 svar
470 läst
6 svar
Minskad efterfrågan på renoveringsobjekt
-
På konsumentens sida · 3 241 inlägg 25 sep 2012 11:13
-
25 sep 2012 13:02 #2
Skrivet av: noone70
Lars Erik drar helt fel slutsatser. Det var samma nedgång 2008 på renoverings och nyrenoverade objekt i samband med den ekonomiska krisen vi hade då. Då fanns det massor av nyrenoverade lägenheter som inte gick att sälja + att renoveringsobjekten var inte alls lika attraktiva. Nu har vi en ännu större kris på ingång och det är detta som den minskade efterfrågan är ett symptom på. Skillnaden nu jämfört med 2008 är att den här krisen kommer bli mycket värre. -
25 sep 2012 19:31 #3
Skrivet av: Calle
Har den "kris" som började 2008 tagit slut?! Folk har väl helt enkelt listat ut att det lönar sig inte att betala överpriser på gamla 60, 70 & 80 tals hus som måste renoveras för 0,5 miljon för att bli beboeliga! -
25 sep 2012 15:49 #4
Skrivet av: Christoffer
Det har inget att göra med att mäklarna vill ha så stora arvoden som möjligt och att renoveringsobjekten inte resulterar i det?
Så var fallet för oss när vi anlitade Fastighetsbyrån för att sälja hus. Huset sattes ut för betydligt mer än genomsnittet i byn och det blev aldrig sålt. Anlitade istället en mer lokal mäklare (Boporten) som var mer engagerad och då såldes huset nästan direkt. -
25 sep 2012 19:45 #5
Skrivet av: Bergatorparen
Jag tror det är TVÅ saker som påverkar: Den första är att, som noone 70 skriver, vi har en mycket värre kris på ingång - och då är det väl läge att BETALA skulder hellre än stifta nya.
Det andra tror jag är Arga Snickaren på Kanal 5. Han tror jag har skrämt bort alla orealistiska renoveringsdrömmar hos många. De flesta inser inte vilket hästajobb det är att renovera hus samtidigt som jobb och familj skall skötas för att inte glömma allt oförutsett som sker lika säkert som ett brev på Posten - i synnerhet på tider då det passar som sämst.
De flesta idag tror jag fruktar en ny bostadsbubbla, och Ben Bernanke borta i USA frustar och blåser för att försöka återinflatera den som kollapsade 2008 - om vi skall tro Peter Schiff - och när USA nyser, bli vi alla förkylda. -
25 sep 2012 22:08 #6
Skrivet av: Jugend
Jag tror det bara är en effekt 85 %. Tidigare fick man låna hejvilt och sedan justerade man upp värdet. Så funkar det inte längre. Det ser man ju på hur svårt det är för småhustillverkarna där det är samma sak. -
26 sep 2012 10:28 #7
Skrivet av: Renovera mera
Eller så har folk tittat på Arga Snickaren och fuskbyggarna och insett vad som krävs, utöver pengar, att renovera i Sverige.
Liknande trådar
-
Hur dokumenterar jag mitt renoveringsobjekt här på byggahus.se
Information & Feedback -
Trimma Nibe 1145-12 för minskade kostnader
Värmepumpar -
Skippa värmen helt i renoveringsobjekt?
Stenhus -
Renoveringsobjekt DELUX - Går det att rädda?
Byggnadsvård -
Rejält renoveringsobjekt som första hus. Dina åsikter?
Köpa & Sälja hus