Garaget (1-bils-garage) har en luftfuktighet mellan 70-80% året om. I anslutning till garaget finns ett varmförråd som har lägre luftfuktighet, det är en vanlig dörr mellan dessa. Vi har elelement i garaget så det är aldrig under 10 grader, men temperaturen verkar inte påverka jättemycket eftersom fuktigheten är hög även på sommaren.
Det är "ventiler" längst ner på garageportarna (som självklart är rengjorda) och så finns det en väggventil (rengjord). Väggventilen sitter lite otillgängligt i ett hörn.
Provat med "torrbollen" men gav liten effekt.
Har listat ut att jag måste öka luftflödet men hur gör jag det på bästa sätt?

Helt ny på allt som har med hus/garage att göra så förklara gärna så enkelt och detaljerat som möjligt 😅

Hej

Om ventilationen är dålig med nuvarande öppningar så tror jag att det behövs fler, eller troligen bättre 1 eller 2 motoriserad fläktar. För betydligt lägre relativ luftfuktighet än 70% ska det vara nu.

På vintern är det en luftavfuktare som behövs för att få det torrare eftersom den parkerade bilen tillför en massa fukt när vatten och snö smälter.

Nu antar jag att det är ett tätt golv i garaget och inget som består av jord eller grus.

Avfuktningsaggregat kan behövas även på sommarhalvåret då luften innehåller mycket fukt då i absolut nivå sett. Kartonger blir alldeles mjuka etc och över RF 70% långvarigt är det risk för mögelbildning. Alternativt får man köra kraftig ventilation och rejäl uppvärmning över utomhustemperaturen vilket blir dyrt.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Om ventilationen är dålig med nuvarande öppningar så tror jag att det behövs fler, eller troligen bättre 1 eller 2 motoriserad fläktar. För betydligt lägre relativ luftfuktighet än 70% ska det vara nu.

På vintern är det en luftavfuktare som behövs för att få det torrare eftersom den parkerade bilen tillför en massa fukt när vatten och snö smälter.

Nu antar jag att det är ett tätt golv i garaget och inget som består av jord eller grus.
Går det att koppla in en fläkt i nuvarande ventilationshål? Eller måste jag öppna ett nytt?

Antar att man tar in nån för att göra det här? Vart vänderman sig då?

En ventilationsfirma kan sätta in fuktstyrda fläktar men det kostar en slant inkl el-installationen. Sedan får man höja temperaturen på radiatorn för att minska den relativa luftfuktigheten. En bra och robust kondensavfuktare från t.ex. Woods kostar typ 6000 kr som jämförelse. Kondensavfuktare fungerar helt okej vid en rumstemperatur på ca 10 grader och klarar ner till +2 grader.

S Skullealdrig skrev:
Går det att koppla in en fläkt i nuvarande ventilationshål? Eller måste jag öppna ett nytt?

Antar att man tar in nån för att göra det här? Vart vänderman sig då?
Du behöver inte ta in någon. Är det en rund ventil i väggen kan du sätta in billigaste badrumsfläkt och ansluta via stickpropp.

Tomture61
S Skullealdrig skrev:
Garaget (1-bils-garage) har en luftfuktighet mellan 70-80% året om. I anslutning till garaget finns ett varmförråd som har lägre luftfuktighet, det är en vanlig dörr mellan dessa. Vi har elelement i garaget så det är aldrig under 10 grader, men temperaturen verkar inte påverka jättemycket eftersom fuktigheten är hög även på sommaren.
Det är "ventiler" längst ner på garageportarna (som självklart är rengjorda) och så finns det en väggventil (rengjord). Väggventilen sitter lite otillgängligt i ett hörn.
Provat med "torrbollen" men gav liten effekt.
Har listat ut att jag måste öka luftflödet men hur gör jag det på bästa sätt?

Helt ny på allt som har med hus/garage att göra så förklara gärna så enkelt och detaljerat som möjligt 😅
Har ett relativt nytt garage , välisolerat på 35 kvm .
Värmer upp med en LLVP och håller 15 - 16 gr under uppvärmnings säsongen .
Kör med självdrag + håller koll på RH med en mätare (kopplad till mitt WiFi)
Är enbart på hösten som luftavfuktaren behövs , kan komma upp till 75% annars .
Har för ca 1v sedan stängt av LLVP och har nu 15,2 gr 54% RH i garaget , hade som kallast 4,2 gr i natt utanför huset .
En luftavfuktare är ngt som skulle behövas i ditt garage .
Tror inte du behöver förbättra din ventilation om du köper en luftavfuktare .
En luftavfuktare kan även bidra men lite värme .
Över 80% RH så börjar cellulosa att angripas av mögel .
Obehandlat stål / järn börjar rosta spontant vid 60% RH .

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.