Hej

Jag har en fundering hur jag skall lösa mina golvärme installationer i vårt 2-plans 50-talshus.

Toaletten 4m2 på övervåningen skall ha golvvärme samt på några år även en golvärmekrets till köket på övervåningen på 12m2.
Jag vill också styra krets till en hall på nedervåningen på 12m2 på samma shunt

Är det möjligt att montera en sk minishunt typ LK M60 som placeras på övervåningen och som även styr golvvärmen på nedervåningen? Kan jag få problem med luftningen mm?

Jag eldar med ved (vedex 3000) och har en manuell esbe shunt lite för lite acctankvolym 1000l skulle behöva det dubbla för ha nytta av att skaffa elshunt med innergivare alt yttergivare.

Dvs det är nödvändig att kunna styra framledningstempen på golvärme kretsarna för att inte riskera tätskikt eller få för hög temp i plast slangen i golvärme slingorna (tål 70grader kontinuerligt).

Ge mig gärna era synpunkter på detta eller om det är någon som har erfarenhet på någon liknande installation.

Mvh

Mikael

Med tanke på möjligheterna att lufta systemet på ett bra sätt om du servar undervåningen ovanifrån ser jag bara fördelar. Alternativet, att sätta shunten på nedervåningen och slingorna överst kommer ge luftningsproblem. Vet inte om den shuntgrupp du kikar på räcker, men det kan du nog räkna dig fram till via deras beräkningsprogram.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.