Carisma skrev:
Känner några som har ett Uponor minireningsverk.

Där har du inga pumpar eller annat nere i tankarna. Allt styrs från ett skåp, så du behöver aldrig ner i skiten (bokstavligen) om nåt går sönder.

Tycker dock Uponor känns stora och dyra.... då tror jag både
evergreen, biorens, biovac och biotrap är billigare...

Vi har köpt ett Biorens reningsverk för två fastigheter som ska installeras denna veckan, pris 90 000kr exkl. installation. Biorens har både kemisk och biologisk rening och ca 10l slam per år som lätt töms vid den årliga servicen och kan komposteras. Återförsäljare i GBG området är Kollanda grus, men du kan säkert hitta kontakt info på Biorens hemsida för andra län.
Lycka till!

jjoneil skrev:
Vi har köpt ett Biorens reningsverk för två fastigheter som ska installeras denna veckan, pris 90 000kr exkl. installation. Biorens har både kemisk och biologisk rening och ca 10l slam per år som lätt töms vid den årliga servicen och kan komposteras. Återförsäljare i GBG området är Kollanda grus, men du kan säkert hitta kontakt info på Biorens hemsida för andra län.
Lycka till!

90 000 ex moms eller inkl moms ?
exl känns det dyrt för två hushåll.... :(

inkl. moms :0)

cim00of8 skrev:
De är möjligt att de verken är bra, men var också på din vakt mot att minireningsverk är lite av en lycksökarbransch just nu med flera mindre aktörer (jo, jag vet att biotrap är stora) som vill vara med och dela på kakan. Ungefär som när pelletsbrännare blev populära och det kom ut många usla konstruktioner på marknaden.

Det bästa är nog om du kan få din kommuns miljökontor att avslöja vilka verk dom föredrar. Dom lär nog inte säga det rent ut, men om dom under flera års tid har godkänt ett visst reningsverk kan du förmodligen utgå ifrån att det fungerar bra.

Själva valde vi finska WehoPuts som har tusentals installerade verk i hemlandet och nu har bortåt hundratalet i Sverige. Föredömligt enkel installation och verkar robust i konstruktionen. Den delen som sticker upp över marken är snudd på snygg också... nåja... nu tog jag kanske i ;-)

Krumeluren skrev:
De är möjligt att de verken är bra, men var också på din vakt mot att minireningsverk är lite av en lycksökarbransch just nu med flera mindre aktörer (jo, jag vet att biotrap är stora) som vill vara med och dela på kakan. Ungefär som när pelletsbrännare blev populära och det kom ut många usla konstruktioner på marknaden.

Själva valde vi finska WehoPuts som har tusentals installerade verk i hemlandet och nu har bortåt hundratalet i Sverige. Föredömligt enkel installation och verkar robust i konstruktionen. Den delen som sticker upp över marken är snudd på snygg också... nåja... nu tog jag kanske i ;-)
Tror den Svensk marknaden varit lite av en "skyddad verkstad", flera stora aktörer som säljer ute i Europa börjar visa sig här (inte minst med tanke på naturvårdsverkets nya riktlinjer) och jag tror att även om de är små i början så kan de nog sina saker, har de en väl beprövad teknik som bevisligen fungerar ser jag inga hinder att köpa av en mindre aktör, speciellt när priset kan vara mycket lägre... du har ju själv köpt från en aktör som är "liten" i Sverige men stor på hemma marknaden, så du förstår säker vad jag menar...!? dessutom så är jag för marknadsekonomi och ju mer spelare där finns ju bättre blir det för oss konsumenter, så det finns en poäng i att inte slänga sina pengar i onödan till de väletablerade större drakarna....

//FF

Håller helt med dig vad gäller konkurrens etc. Kruxet är väl att för ett enskilt hushåll är det en förhållandevis stor summa pengar man lägger på något man har liten chans att bedömma kvaliteten på före köpet. Men bara tillverkaren är "stor" någonstans i världen känns det lite tryggare.

Krumeluren skrev:
Håller helt med dig vad gäller konkurrens etc. Kruxet är väl att för ett enskilt hushåll är det en förhållandevis stor summa pengar man lägger på något man har liten chans att bedömma kvaliteten på före köpet. Men bara tillverkaren är "stor" någonstans i världen känns det lite tryggare.
Jo jag förstår vad du menar, jag tycker man skall ta tillfället och försöka hitta mindre spelare som är billigare och som då har "erfaranheten" dvs det finns en historia med deras produkter någonstans i Europa, Det kommer leda till pressade priser och bättre service till oss som kunder :)

cim00of8 skrev:
Uponor är inte dyrare än Biovac och Biotrap i alla fall. (De övriga kan jag inte uttala mig om). Men visst är det en smaksak.. :-)

Har ni varit med om att kommunen kräver med behandling av vattnet än ett minireningsverk? att man behöver använda sig utav infiltration efter minireningsverket...??

jag trodde att infiltration var ett alternativ till minireningsverk??

menar vad tänker dom, vattnet efter ett minireningsverk är ju fördigt att släppa ut i sjön/diket.....

någon som stött på patrull och löst det hur ??

tack på förhand

flearafiskar skrev:
sidan:AB Evergreen Solutions - Kompletta Minireningsverk & Reningsverk

de har ett minireningsverk Bio Cleaner
som jag tror inte kostade mer än 45 000 ex moms...

och det är tydligen luktfritt!
Tror du verkligen på det? Man får ju inte glömma vad som faktiskt ligger i burken!

Kan vara bra att ibland kolla upp profilerna och tidigare inlägg på folk på forumet. Man kan då tex se att vissa skribenter har ett fåtal inlägg som endast handlar om en och samma produkt... och kanske dra vissa slutsatser om detta... ;-)

Vad gäller huruvida kommunerna ställer krav på behandling efter ett minireningsverk så har vi tolkat inställningen hos vår kommun (Linköping) som att dom ännu betraktar minireningsverk som en ganska obeprövad teknik och därför vill ha lite av "hängslen och livrem" utifall reningsverket inte skulle funka som det ska. I vårt fall räckte det med att vi ledde utloppet till en ca 20-30 m2 damm som ligger på en skyddad plats. Dammen fungerar alltså som en slags buffert. Det väsentliga är nog att utloppet inte direkt leds någonstans där det kan orsaka sanitära olägenheter (brunnar, badsjöar etc) om reningsverket helt skulle paja ihop.

En extra infiltration efteråt känns däremot som att din kommun ställer alltför höga krav. Möjligen om det handlar om ett tättbebyggt område, men då är väl sällan minireningsverk något man behöver ta till ändå...

Södertälje kommunhar samma skeptiska inställning. Vi fick komplettera med infiltration som dom kallade efterpoleringsbädd

Samma här i Kungsbacka kommun.

cim00of8 skrev:
Har ni varit med om att kommunen kräver med behandling av vattnet än ett minireningsverk? att man behöver använda sig utav infiltration efter minireningsverket...??

jag trodde att infiltration var ett alternativ till minireningsverk??

menar vad tänker dom, vattnet efter ett minireningsverk är ju fördigt att släppa ut i sjön/diket.....

någon som stött på patrull och löst det hur ??

tack på förhand

Inte personligen. Men ja, det finns kommuner som kräver en sk. efterpolering efter reningsverket. T.ex. en mindre infiltration eller sandbädd. Det beror ju på lokala markförhållanden.
Kan det vara så att du har en vattentäkt eller skyddad område i närheten ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.