Fast kemikalier behöver du även på denna om du har förhöjda krav på avloppet och därmed max nivå på fosfornivå på utgående vattnet (max 1 mg/liter tot-P eller max 3 mg/l PO4), det är väldigt svårt att hålla dessa nivåer utan fällnings-kemikalier eller förankras i polonite-säck.

AS-monocomp fanns också i variant med 'P'-steg och med både P-steg och med UV-desinfektering på utgående vattnet vilket innebär en doserpump och styrning och för SBR-pincipen brukar det vara att en skvätt medel körs in i någon av arbetscyklerna när man har kraftig omrörning/cirkulation samtidigt när det droppas i då verkan av flockmedlet/fosforbindningsmedlet klingar av snabbt över tid av oönskade sidoreaktioner.

Fosforreducering ger också mer slam, man pratar om 50% mer än utan och det är en slamandel som knappast bryts ned då det är antingen aluminiumbaserat eller järnbaserad mineralisk slam.

jag själv har 3 steg - minireningsverket med P-steg, UV-desinfektering och sedan stor stenskista innan vattnet från reningsverket når diket och öppen vattenyta som kan nås av djur för att dricka - det var ett krav för avloppstillståndet...
 
X xxargs skrev:
Fast kemikalier behöver du även på denna om du har förhöjda krav på avloppet och därmed max nivå på fosfornivå på utgående vattnet (max 1 mg/liter tot-P eller max 3 mg/l PO4), det är väldigt svårt att hålla dessa nivåer utan fällnings-kemikalier eller förankras i polonite-säck.

AS-monocomp fanns också i variant med 'P'-steg och med både P-steg och med UV-desinfektering på utgående vattnet vilket innebär en doserpump och styrning och för SBR-pincipen brukar det vara att en skvätt medel körs in i någon av arbetscyklerna när man har kraftig omrörning/cirkulation samtidigt när det droppas i då verkan av flockmedlet/fosforbindningsmedlet klingar av snabbt över tid av oönskade sidoreaktioner.

Fosforreducering ger också mer slam, man pratar om 50% mer än utan och det är en slamandel som knappast bryts ned då det är antingen aluminiumbaserat eller järnbaserad mineralisk slam.

jag själv har 3 steg - minireningsverket med P-steg, UV-desinfektering och sedan stor stenskista innan vattnet från reningsverket når diket och öppen vattenyta som kan nås av djur för att dricka - det var ett krav för avloppstillståndet...
Tack för bra genomgång. Är du nöjd med din monocomp? Jag uppfattade i ditt tidigare inlägg att man helst skulle undvika SBR verk och hellre kika på ngt annat?

Jag har talat med kommunen och vi är överens om att det är normal skyddsnivå. Klarar ganska exakt 100 meter till havet. Så jag ska klara mig utan P-modul sam får släppa ut vattnet i princip hur jag vill.

Enligt instruktionerna ska man ställa verket på en gjuten platta (verkar gälla även för Aquatec/August). Jag är nere på berg så man undrar om det verkligen är nödvändigt...
 
Nej, mitt verk är TA-8 från www.billigtminireningsverk.se och den är inte SBR och kör med ältande slam/vattenlabyrint istället och är helt luktfri (OK, lite starkare jord/källardoft kan kännas just när man öppnar locket) , det var inte jag som köpte den utan av förra ägaren och sedd med några års drift tillbaka och massa lästa trådar både på BH och andra ställen så verkar det vara en av de bättre valet av verk när det gäller problemfrihet. - skulle jag installera ett nytt så skulle det bli en sådan igen.


Men det är som du själv noterat att det är en 3 m³-tunna, vilket verka vara minimumstorlek på verk som har P-steg just för att hantera den ökade slammängden av fällningen från tillsatta kemikalierna och ändå klara 1 års intervall på slamtömmning när det är belastat med 5 personer året runt.

Det som gör att just jag kanske inte väljer SBR-verk i första hand är den mer komplicerad styrlogik där sekvens skall köras och det blir snabbt problem om den inte stegar sekvensen som tänkt, därav vikten att fundera på när verket är +15 år gammal och det kanske inte längre fins reservdelar att köpa efter åsknedslag som bränt elektroniken - att man har en strategi klar för det och helst är redan köpt/byggd och provad 'box' med rätt intervall på sina styrutgångar för det, så är det egentligen inte ett problem.

För inte så länge sedan så hade en skribent på forumet fått problem med SBR-minireningsverk från IFÖ, problemet var att IFÖ hade ätits upp av BAGA för ett antal år sedan och hela den produktkedjan lagts ned och när de behövde hjälp så fans det ingen som hade vare sig reservdelar eller kunnande i hur verket fungerar och reningsverksägaren blev lämnade helt åt sitt öde att lösa problemet själv, det är den situationen man måste ha i bakhuvudet kan hända och att kunna lösa.

Bor man det minsta ute på landet så är det en reel risk för allvarligare åsknedslag med elutrustning som går sönder inom typ 10 år, men jag har fått saker sönderbrända av åska även boende i lägenhet mitt i en större stad och såg blixten slå ned dryga km bort, även om det är väldigt sällsynt inom tätorter med grävda ledningar

Det andra är att många SBR-verk har problem med illalukt som läcker ut i någon eller flera av sina processteg (en är naturlig när den påbörja luftningen när avloppsmassa som har varit i sin syrefria processteget för denitrifiering och luktar mysigt när det börjas bubblas igenom med luft) och har man inte avloppsventilation genom huset i samma klass som när man har 3-kammarbrunn och infiltrering (driven av rumsvärmen när det går igenom huset som ger skorstenseffekt) så kan det bli problem med luktslinga med avloppsdoft som passerar då och då tex. när man är på sina uteställen.
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Nej, mitt verk är TA-8 från www.billigtminireningsverk.se och den är inte SBR och kör med ältande slam/vattenlabyrint istället och är helt luktfri (OK, lite starkare jord/källardoft kan kännas just när man öppnar locket) , det var inte jag som köpte den utan av förra ägaren och sedd med några års drift tillbaka och massa lästa trådar både på BH och andra ställen så verkar det vara en av de bättre valet av verk när det gäller problemfrihet. - skulle jag installera ett nytt så skulle det bli en sådan igen.


Men det är som du själv noterat att det är en 3 m³-tunna, vilket verka vara minimumstorlek på verk som har P-steg just för att hantera den ökade slammängden av fällningen från tillsatta kemikalierna och ändå klara 1 års intervall på slamtömmning när det är belastat med 5 personer året runt.

Det som gör att just jag kanske inte väljer SBR-verk i första hand är den mer komplicerad styrlogik där sekvens skall köras och det blir snabbt problem om den inte stegar sekvensen som tänkt, därav vikten att fundera på när verket är +15 år gammal och det kanske inte längre fins reservdelar att köpa efter åsknedslag som bränt elektroniken - att man har en strategi klar för det och helst är redan köpt/byggd och provad 'box' med rätt intervall på sina styrutgångar för det, så är det egentligen inte ett problem.

För inte så länge sedan så hade en skribent på forumet fått problem med SBR-minireningsverk från IFÖ, problemet var att IFÖ hade ätits upp av BAGA för ett antal år sedan och hela den produktkedjan lagts ned och när de behövde hjälp så fans det ingen som hade vare sig reservdelar eller kunnande i hur verket fungerar och reningsverksägaren blev lämnade helt åt sitt öde att lösa problemet själv, det är den situationen man måste ha i bakhuvudet kan hända och att kunna lösa.

Bor man det minsta ute på landet så är det en reel risk för allvarligare åsknedslag med elutrustning som går sönder inom typ 10 år, men jag har fått saker sönderbrända av åska även boende i lägenhet mitt i en större stad och såg blixten slå ned dryga km bort, även om det är väldigt sällsynt inom tätorter med grävda ledningar

Det andra är att många SBR-verk har problem med illalukt som läcker ut i någon eller flera av sina processteg (en är naturlig när den påbörja luftningen när avloppsmassa som har varit i sin syrefria processteget för denitrifiering och luktar mysigt när det börjas bubblas igenom med luft) och har man inte avloppsventilation genom huset i samma klass som när man har 3-kammarbrunn och infiltrering (driven av rumsvärmen när det går igenom huset som ger skorstenseffekt) så kan det bli problem med luktslinga med avloppsdoft som passerar då och då tex. när man är på sina uteställen.
Håller med om att styrelektroniken blir mer komplicerad. Det blir en extra komponent, jämfört med endast en kompressor. Kollade specifikationerna för asio och där verkar det vara tredjepartstillverkare på styrlogiken så den verkar väldigt lätt att få tag i, om det skulle behövas.

https://technology.bibus.com/in-en/...hnology/wastewater-treatment/bonbloc-compact/

Det som tilltala mig med monocomp från Asio är att den är jämförelsevis mindre än andra verk och har inbyggd slamavvattnare. Det är ju trevligt att slippa kostnad för slamfärja till egen ö o skärgården. Väntar på lite mer info från tillverkaren och ser det bra ut så kanske det blir ett sådant. Håller redan på att gräva gropen, för ngt ska ju ner där förhoppningsvis till hösten.
 
Då har du hittat alternativ styrsystem, det du behöver säkra backup på är att också få inställningarna/programmet/processtiderna för ditt verk - helst också skrivet på ett pappersark så att det kan matas in från början för den nya styrsystemet.

inställningarna/programmet/processtiderna är det mest kostsamma att återskapa om man inte själv dokumenterat, kan få datat från annan med samma typ av verk eller från tillverkaren.

mjukvaran/programmet/inställningarna är A och O för att ditt verk skall fungerar som den är tänkt och därmed uppfylla för ditt avloppstillstånd.

Det är just denna typ av 'känslig data' som jag tycker är det obehagliga med SBR-verk...

Nu är jag i och för sig miljöskadad av underhåll av infrastruktur och att hålla armarna under en gammal utrustning i försök att få det att gå ett tag till - och då lär man sig att gilla robusthet och enkelhet, för efter garantitiden är slut och modellserien av produkten bytts till något nytt så har ingen längre någon kunskap i hur systemet fungerar på säljare eller tillverkarsidan och det kan sluta med att det måste bytas till jättestor kostnad eller innebär driftsstopp för enorma pengar.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.