Man får vända på logiken i resonemanget.
Det förväntas att ett hus har fungerande och godkänt avloppssystem. Därför höjer det knappast värdet mer än marginellt om det är nytt.
Hade det saknats så skulle däremot en potentiell köpare prutat ungefär kostanden för att anlägga/uppgradera det.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P
M MagHam skrev:
Man får vända på logiken i resonemanget.
Det förväntas att ett hus har fungerande och godkänt avloppssystem. Därför höjer det knappast värdet mer än marginellt om det är nytt.
Hade det saknats så skulle däremot en potentiell köpare prutat ungefär kostanden för att anlägga/uppgradera det.
Att byta från ett äldre godkänt system till ett nyare, typ ett "Minireningsverk" ,är det nog inte så många spekulanter som plockar in i ekvationen, så de pengarna är det antagligen bortkastade, även om det gamla systemet kanske blir utdömt om 5 - 10 år.
Själv hade jag nog värderat ett minireningsverk ganska högt, men jag hänger ju på Byggahus...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
På en fritidsfastighet lär det bero en del på hur det ser ut i området; om det är ett område där alla hus håller permanentstandard så lär det knappast höja värdet för "alla" förväntar sig ett fungerande avlopp mot om det är utedass och knappt el i hela området så lär ett nytt, fungerande avlopp kunna höja värdet en del.
Mem sen tror jag som flera andra varit inne på att värdehöjningen lär ligga i att gå från ett ej fungerande/risk för föreläggande till ett nytt, fungerande avlopp och inte mellan olika fungerande lösningar. För egen del skulle jag värdera en fastighet med minireningsverk lägre än om den haft trekammarbrunn med infiltration för jag har sett hos grannarna hur mycket verken kan strula och de kostar både tid och pengar i underhåll samt kräver el

• Gilla
sin och 2 till
  • Laddar…
Varför är det relevant om det ökar värdet? Om det är för att öka på lån misstänker jag att det är en lite för liten investering. I övrigt är vad det är för område väldigt styrande. Vad har övriga fastigheter för avloppslösning?

• Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Kan man undvika minireningsverk, så ska man väl göra det. Underhåll, serviceavtal, kem, givare, pumpar.

Nej, kan man ha en lösning med trekammarbrunn och infiltrering, markbädd etc. så ska man väl välja det. Men inte alltid det är möjligt.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vad har det för betydelse för det totala värdet ?
Jag tänker att det i alla fall taxeringsmässigt är skillnad. Om det är en standardförhöjning (nyinstallation) så ökar väl taxeringsvärdet?

Farstatjej90
Om du föreställer dig att du själv är köpare av en fastighet med fungerande minireningsverk från 60-talet eller fungerande minireningsverk från 2026, hur mycket extra hade du kunnat betala?

N Nalleman64 skrev:
Verket övervakas 24/7 via 4G-nätet av Watersystems och skulle något fel uppstå ser de det och åtgärdar.
F fribygg skrev:
Vet du om det går att byta till 5G modul?
N Nalleman64 skrev:
I vårt satt en 2G-modul som de bytte till en 4G förra året (kostnadsfritt då vi har ett all inclusiveavtal).
Lyx, vi har ett Bagarengöringsverk med 2G.
De erbjöd fortsätta med samma serviceavtal, samma pris, inga SMS-larm längre.
Byta ut all elektronik till nyinstallationspris om ca 30k.

Nej tack...

• Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du föreställer dig att du själv är köpare av en fastighet med fungerande minireningsverk från 60-talet eller fungerande minireningsverk från 2026, hur mycket extra hade du kunnat betala?
Minireningsverk existerade inte på 60-talet, jämförelsen haltar.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
I Idyll skrev:
Hur mycket kan ett nytt minireningsverk höja värdet på en fritidsfastighet? Området saknar detaljplan.
vilken typ pratar vi om

D Dkvist skrev:
Lyx, vi har ett Bagarengöringsverk med 2G.
De erbjöd fortsätta med samma serviceavtal, samma pris, inga SMS-larm längre.
Byta ut all elektronik till nyinstallationspris om ca 30k.

Nej tack...
Har själv ett Baga som är ca 14 år i fritidshuset.
Många barnsjukdomar vad gäller dåliga komponenter och programlogik som dom girigt nog försöker cacha in pengar på genom att kalla det "uppgradering".

Farstatjej90
K Kapabel skrev:
Minireningsverk existerade inte på 60-talet, jämförelsen haltar.
Uppgiften är från TS.

P
E ErikFr skrev:
Jag tänker att det i alla fall taxeringsmässigt är skillnad. Om det är en standardförhöjning (nyinstallation) så ökar väl taxeringsvärdet?
Fast taxeringsvärdet har ju inte mycket med priset någon vill betala för fastigheten att göra.

K
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Uppgiften är från TS.
Fel igen, TS skriver ersätter gammalt, bör inte tydas annat än gammal avloppslösning ersätts med nytt minireningsverk. Enligt mig😀.

Farstatjej90
K Kapabel skrev:
Fel igen, TS skriver ersätter gammalt, bör inte tydas annat än gammal avloppslösning ersätts med nytt minireningsverk. Enligt mig😀.
Inlägg #4 kan tolkas på båda sätten. Mitt ursprungliga inläggs betydelse ändras inte oavsett vilket av dom du föredrar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.