187 486 läst ·
87 svar
187k läst
87 svar
Minipool/Badtunna - Hemmabygge
Jaha, en era är till ända. Poolen är nedstängd i viloläge med endast cirkulation nån gång per dygn.
Vi har haft bundet elpris på 17 öre fram till 2022-09-28. Men nu är vi tillbaka i verkligheten och poolen är inte prio just nu med rådande elpriser.
Vi får väl se till nästa vinter igen. Men byggde en cabana bredvid poolen i somras så man får väl vänta till nästa vår med bad igen
Vi har haft bundet elpris på 17 öre fram till 2022-09-28. Men nu är vi tillbaka i verkligheten och poolen är inte prio just nu med rådande elpriser.
Vi får väl se till nästa vinter igen. Men byggde en cabana bredvid poolen i somras så man får väl vänta till nästa vår med bad igen
Hur gick det med detta?S SabinaB skrev:Hej.
Vi planerar att göra en pool med måtten 3x2x1,5 m djup dvs då blir det 9kubik.
Väldigt roligt att följa ditt bygge och att se att de fortfarande håller.
En liten fundering, då vi skall bygga i slänt och så 3 av väggarna 2+3+2m kommer ligga ovan markyta och har därför inte något bärlager som håller emot trycket. Hur mycket av din pool är nedgrävd eller gjutning med leka orkar hålla vattentrycket?
Mvh/ Sabina
Hur gick det med detta?S SabinaB skrev:Hej.
Vi planerar att göra en pool med måtten 3x2x1,5 m djup dvs då blir det 9kubik.
Väldigt roligt att följa ditt bygge och att se att de fortfarande håller.
En liten fundering, då vi skall bygga i slänt och så 3 av väggarna 2+3+2m kommer ligga ovan markyta och har därför inte något bärlager som håller emot trycket. Hur mycket av din pool är nedgrävd eller gjutning med leka orkar hålla vattentrycket?
Mvh/ Sabina
@LeffeMejsel Otroligt fin pool. Bra jobbat!
Bottenventilen du satte in. Hur förde du it slangen för den. Det ser inte ut som att slangen var en del av bottenplattan på dina bilder. Ledde du ut slangen ovanpå och sen täckte golvet med mer material eller bilade du i bottenplattan?
Bottenventilen du satte in. Hur förde du it slangen för den. Det ser inte ut som att slangen var en del av bottenplattan på dina bilder. Ledde du ut slangen ovanpå och sen täckte golvet med mer material eller bilade du i bottenplattan?
Nu har det gått ytterligare något år sedan senaste uppdateringen. Hur fungerar det?
Jag har äntligen fått klartecken till ett liknande bygge och spaden sätts i jorden om någon vecka!
Min blir 2,5x2,5x0,8 .. men till skillnad från din kommer den att sticka upp bara ca 20 cm över jord. Tanken är att få overflow-effekt mot gräsmattan/havet.
Men skriv gärna hur det ser ut efter 10 år. Håller det fortfarande tätt? Kommit på något du skulle gjort annorlunda?
Jag har äntligen fått klartecken till ett liknande bygge och spaden sätts i jorden om någon vecka!
Min blir 2,5x2,5x0,8 .. men till skillnad från din kommer den att sticka upp bara ca 20 cm över jord. Tanken är att få overflow-effekt mot gräsmattan/havet.
Men skriv gärna hur det ser ut efter 10 år. Håller det fortfarande tätt? Kommit på något du skulle gjort annorlunda?
Kul! Låter som en bra plan!K Kallebo skrev:Nu har det gått ytterligare något år sedan senaste uppdateringen. Hur fungerar det?
Det fungerar fortfarande perfekt. Inga läckage. Allt håller ihop. Är väl locket som är lite svajigt efter 10 år så det ska jag bygga ett nytt i sommar.
Annars badade ungarna senast igår
Jah tänkte länge att jag ville ha ett bräddavlopp. Men ju längre tiden går så känna det skönt att inte ha ett. Slipper lite ljud från det och är inte supersnyggt
Vi har köpt ett hus till precis. Där finns det en 8x4m pool som jag ska bygga automatiserat trädäck som lock över. Men kommer också att bygga ett nytt spabad och kommer köra på exakt samma recept. Bara se till att köpa riktig armaflex att isolera slangarna till värmare/filter. I övrigt likadant
Sen hoppas jag att du menar minigrävare och inte spadeK Kallebo skrev:Nu har det gått ytterligare något år sedan senaste uppdateringen. Hur fungerar det?
Jag började handgräva men bytte till maskin ganska snabbt
Jag hade tänkt handgräva men en arbetskamrat har en minigrävare standby som jag kan få låna om det krisar. Annars har jag relativt mycket tid, så lite var dagL LeffeMejsel skrev:
Du har inga bilder på själva filter/pump-installationen? Har du lagt det en bit ifrån?
Du har ju rejäla bänkar som tar rätt mycket tryck, men har man det inte så djupt så ska väl ändå leca fixa trycket? Har haft en ovanmark pool på gräsmattan sedan förra helgen och tänker att det egentligen borde räcka med 60 cm baddjup..
Snyggt! Klarade kantstenarna vintern? Eller rättare sagt limmet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden