Halloj!

Tänkte ta tillfället i akt att rådfråga er lite mer novisa medmänniskor angående köp av radhus/parhus.Eftersom vi, olyckligtvist, föddes i Stockholm och inte har en större lust att flytta till tjottahejti så får vi glatt acceptera att huspriserna här är rent utsagt läskiga.

Jag skulle behöva er hjälp att reda ut hur mycket man bör låna för inte hamna i ett helvete när räntorna stiger.

Nedan är vad vi har att jobba med.

Lön 1 (fast) + Lön 2 (fast) = Netto , 40 k
Lön1 + Mammaledig = Netto, 30 k
Vinst från föregående bostad = 475 000 (ej avdragen vinstskatt)
Sparande = 250 000
Tillbaka från försälning = 175 000

Både är med i a-kassan plus att jag själv har en inkomstförsäkring som täcker 6 k.

Övrigt = Ett barn att försörja.

Man kan tyckas att övanstående borde vara en bra grund att ha nu när vi letar parhus/radhus men samtidigt känner jag en enorm oro för att gå och ta ett för stort lån.

Summa sumarum. Hur mycket bör vi ta i lån för att inte hamna i rävsaxen?

Mvh / Jonas

Hur långt är ett snöre? :)

Det är nog bara ni som vet hur ni lever, vad ni prioriterar och hur mycket ni kan avstå om ni behöver eller måste. Och ingen kan säga hur räntorna ser ut i framtiden mer än att gissa sig fram.

Personligen ser jag inga problem att låna 4 miljoner med en nettolön på 40' . Det ger en ränteutgift vid 7% på strax över 16' i månaden efter avdrag. Det skulle åtminstone jag klara att leva efter. Någon annan säger säkert att 2 miljoner är deras gräns. Men så är det, alla har sina referenser.

Hur är inkomsterna fördelade och vad är det här för siffror?

Vinst från föregående bostad = 475 000 (ej avdragen vinstskatt)
Tillbaka från försälning = 175 000

PS. novis = nybörjare

Enklaste självtestet ser ut såhär:

1. Hur mycket kostar befintlig bostad? Bortsett från att kontantinsatsen ligger bunden i bostaden vet ni redan att hushållet klarar åtminstone månadsavgifter och skuldräntor till insatsen. Dessutom har ni sannolikt amorterat ner eventuella bostadslån. Dessa utbetalningar och kostnader kan ni kalkylera med för alternativt boende.

2. Hur mycket kan ni idag spara? Den som inte har ett regelbundet månadssparande kan besvara frågan genom att jämföra befintligt banksaldo med spartid, och på så vis få fram ett års- eller månadsbelopp. Med detta belopp kan ni i princip öka er bostadskonsumtion.

Med denna enkla beräkning får ni ett mycket enkelt grepp om hushållets kortsiktiga kapacitet, ifall ni byter bostad och givet allt annat oförändrat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.