2 573 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Minilastare, max släntlutning?
Har någon modig trädgårdsanläggare vågat köra en minilastare (med gummilarver) i en brant slänt?
Vår tomt har tre "etager" med en 45 gradig slänt upp till varje plan. Jag funderar på om en minilastare klarar så brant lutning. Givetvis går det alltid att testa, men det kanske finns andra här på forumet som vill delge värdefull erfarenhet...
45 grader är väl på gränsen vad den pallar med.....har själv en minigrävare o de brukar var problem med för kraftiga lutningar.........inte för att den välter men att få fäste....är inte slänte för lång så gårde nog.........o lassen inte är för stora
Hej,hyrde denna en helg.Hyrfirman varnade för att den kunde välta vid för brant lutning,dock använde vi den mest på plan mark.Men det ska sägas att det kändes lite "gungigt" att köra upp på kärran,hade dock skopan så långt fram som möjlig för att få lite motvikt,45 graders lutning skulle jag nog inte vilja testa iallafall.Dock kunde man "köra isär" banden genom att lyfta maskinen via schaktbladet och skopan,detta gjorde maskinen mkt stadigare.För övrigt fungerade Cat,en kanon 
Ps.om du tar vida svängar på gräs mosas inte gräsmattan så mkt.
Ps.om du tar vida svängar på gräs mosas inte gräsmattan så mkt.
Klicka här för att svara