Ja, det är väl den bästa beskrivningen jag kommer på.

Vi kommer få ta över ett spabad av några bekanta, specarna är 2000x2000x950mm med en vikt på ca 1700kg (säg 2000kg med folk i).

Vår altan är ca 900mm hög där vi vill placera badet så jag kommer att öppna ett hål i trallen och sänka ner badet så det står på marken under.

Nu måste ju badet stå plant och stabilt och normalt sett så brukar man tydligen gräva ur några dm och fylla med grus som paddas.
Den idén är inte så lockande direkt så min tanke är att bygga ett minideck under decket.

Planen ser u så här:
9st markskruv dras ner i marken i tre rader om tre skruv så det blir 1000mm mellan varje skruv.
3st tryckta reglar läggs på dessa skruvar. Kortlingar skruvas mellan så det blir en stabil ruta och sedan skruvas trall eller 45x45-reglar ovanpå för att ytterligare stabilisera och badet ställs ovanpå denna plattform.

Nu till frågan.
Enligt spec behöver underlaget klara 600kg/m2 och jag vill att badet sticker upp öber altanen så lite som möjligt, så hur tunna reglar kommer jag undan med?
45x70?
45x95?
45x120?

Ursäkta den långa utläggningen men det är ju alltid kul att veta bakgrunden till frågorna med :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.