En fråga angående att gräva med elkabeln som ska gå mellan huset och utespat, hur djupt behöver det grävas?

Har sökt här på Byggahus lite och såg att det behöver grävas ned 65 cm, men sedan att om det inte går något tungt på den så räcker det med några dm. Och sedan en diskussion om någon kabel N1XV.

Så faktan för oss är följande, elektrikern gräver inte utan vi måste göra det själva. Tänkte lägga ut en fb-annons och vill ge tydliga och korrekta instruktioner. Jag ska såklart prata med elektrikern också men tänkte undersöka här lite om det är så att man kan köpa någonting "lite bättre" materialmässigt till honom för att sedan få en enklare nedgrävning för oss.

Första ca 2 meterna är gräsmatta, resterande ca 14 meter är grus mellan garage och hus. Det tyngsta som går där är cyklar och ev. en skottkärra lastad med brädor om vi ska till tippen. För att krångla till det lite så är den marken sluttande så det är lite svårt att gräva djupt, det rinner helt enkelt ned ny grus i eventuella hål man gör.

Några kloka synpunkter? Som ni kanske förstår av mina frågor så är min kunskap inom detta väldigt låg.

Lägg den i slang istället? Hyra en minigrävare så man får ner den lite behöver inte bli så blodigt dyrt. Kom dock ihåg att begära kabelutsättning innan man gräver av nåt annat..........

O
B byggankan skrev:
Har sökt här på Byggahus lite och såg att det behöver grävas ned 65 cm
Det stämmer inte. Standarden säger en fyllnadshöjd på minst 35cm i obearbetat mark och minst 55cm i bearbetad mark, och så länge du håller dig under 24 kV behövs inget kabelskydd.

I den här broschyren från Pipelife finns ett kort utdrag ur standarden "SS 4241437 – Kabelförläggning i mark, utgåva 6" på sidan 25:
https://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/El-Tele/Broschyr_Elinstallation_Kabelskydd.pdf

Redigerat:
O Steamboy skrev:
Det stämmer inte. Standarden säger en fyllnadshöjd på minst 35cm i obearbetat mark och minst 55cm i bearbetad mark, och så länge du håller dig under 24 kV behövs inget kabelskydd.

I den här broschyren från Pipelife finns ett kort utdrag ur standarden ""SS 4241437 – Kabelförläggning i mark, utgåva 6" på sidan 25:
[länk]
Nej men kringfyllnad erfordras. Lägg kabeln i ett markkabelrör. Ingen kabel får ligga direkt i grus.

O
J Johan456 skrev:
Ingen kabel får ligga direkt i grus.
Nu får du nog ta och förklara dig. Det finns åtskilliga kabeltyper som är godkända för förläggningssätt D2, dvs: förläggning direkt i mark. Den mest välkända är utan tvekan EKKJ, och pratar vi kringfyllnad så är naturgrus med fraktion 0-8 ett utmärkt val.

O Steamboy skrev:
Nu får du nog ta och förklara dig. Det finns åtskilliga kabeltyper som är godkända för förläggningssätt D2, dvs: förläggning direkt i mark. Den mest välkända är utan tvekan EKKJ, och pratar vi kringfyllnad så är naturgrus med fraktion 0-8 ett utmärkt val.
Jag menade att det erfordras kringfyllnad. Det ligger knappast 0-8 på en grusad parkeringsplats. Sen om 0-8 är ok som kringfyllnad vet jag inte. Det var ett tag sen jag kikade i EBR KJ 41:15 heter den va? Sen brukar jag inte bry mig om vad för kringfyllnad entreprenören använder så länge den uppfyller EBR KJ 41:15. För lekman är det enklare med rör, tycker du inte det?

Populärnamnet bland många gräventreprenörer, transportörer osv på 0-8 är ofta "kabelgrus" så nog borde det duga fint.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.