3 053 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Mini reningsverk.
Vi har haft ett minireningsverk från Baga i sju år (Baga Easy + BioTank).Perrolf skrev:
Det har tyvärr inte varit någon enkel resa för vår del då reningsverket än så länge inte lyckats nå upp till dom kvar kommunen ställer (s.k. hög skyddsnivå).
Det är ständigt nya "ursäkter" kring flockningsmedel, ventilation, vattenflöde som Baga hänvisar till.
Kanske inte svar på din fråga men jag tror tyvärr att man med ett enskilt avlopp måste vara beredd på att bli betydligt mer insatt än vad man önskar vara i sitt avlopp.
Tack för er uppriktighet för det är en dyr investeringar man gör .. och vi är ute efter ett utan tillsatser så enkel som möjligt.The Tor skrev:
Vi har haft ett minireningsverk från Baga i sju år (Baga Easy + BioTank).
Det har tyvärr inte varit någon enkel resa för vår del då reningsverket än så länge inte lyckats nå upp till dom kvar kommunen ställer (s.k. hög skyddsnivå).
Det är ständigt nya "ursäkter" kring flockningsmedel, ventilation, vattenflöde som Baga hänvisar till.
Kanske inte svar på din fråga men jag tror tyvärr att man med ett enskilt avlopp måste vara beredd på att bli betydligt mer insatt än vad man önskar vara i sitt avlopp.
Tydligen är det så .. För man vill inte ha en massa krångel..The Tor skrev:
Vi har haft ett minireningsverk från Baga i sju år (Baga Easy + BioTank).
Det har tyvärr inte varit någon enkel resa för vår del då reningsverket än så länge inte lyckats nå upp till dom kvar kommunen ställer (s.k. hög skyddsnivå).
Det är ständigt nya "ursäkter" kring flockningsmedel, ventilation, vattenflöde som Baga hänvisar till.
Kanske inte svar på din fråga men jag tror tyvärr att man med ett enskilt avlopp måste vara beredd på att bli betydligt mer insatt än vad man önskar vara i sitt avlopp.
Låter ju fantastiskt!wildeside skrev:
Kingspan eller kommunen kräver inte att det sker några egenkontroller eller att ni måste ha serviceavtal? Hur ofta har ni behövt mäta reningsgraden?
Byggde min eget avlopp som referensanläggning under min diplomutbildning som konsult för små avlopp.
Ville själv ha en problem fri anläggning så efter all utbildning och andras erfarenheter och grannars problem samt vad marknaden erbjöd så valde jag basic.
Satsade på en vanlig markbädd 2x10m per hushåll gjord på grus och sand samt spridarrör gjorda i PVC rör med borrade hål i och tät botten med hjälp av dammduk.
Läget gjorde att avloppet efter 3k brunn måste pumpas upp till den nivå bädden finns så en pumpbrunn fick införskaffas med vanlig länspump i. Fördelen är att placeringen av markbädd blir valfri då man styr både utsläppspunkt och höjden avgörs av pumpens kapacitet.
Kommunen ville ha fosforrening pga närhet till mälaren. Fick fixa en fosfofälla av polonite efter markbädden.
Några reflektioner så här 10 år senare
Tittar man ner i pumpbrunn så är det verkligen svartvatten o tittar man ner i fosforbrunnens inlopp så ser svartvattnet ut som källvatten åtminstone på utseendet.
Pumpen tysktillverkad inköpt på hornbach har inte strulat en enda gång. Har aldrig rengjort den heller.
Men foforfälla en stor besvikelse kort livslängd, mycket dyr och måste bytas med kranbil. Dessutom så måste vår kommun hämta den uttjänta säcken för deponi med stora avgifter som följd.
Så idag så hade jag gjort samma anläggning men med 4kbm slamtank (måste vara större pga fosforfällning) plus fosforfällningsutrustning under diskbänk i stället. Lade ner ca 80tkr men då för två hushåll dvs 8 Pers. Mesta för grävning och grustransporter.
Ville själv ha en problem fri anläggning så efter all utbildning och andras erfarenheter och grannars problem samt vad marknaden erbjöd så valde jag basic.
Satsade på en vanlig markbädd 2x10m per hushåll gjord på grus och sand samt spridarrör gjorda i PVC rör med borrade hål i och tät botten med hjälp av dammduk.
Läget gjorde att avloppet efter 3k brunn måste pumpas upp till den nivå bädden finns så en pumpbrunn fick införskaffas med vanlig länspump i. Fördelen är att placeringen av markbädd blir valfri då man styr både utsläppspunkt och höjden avgörs av pumpens kapacitet.
Kommunen ville ha fosforrening pga närhet till mälaren. Fick fixa en fosfofälla av polonite efter markbädden.
Några reflektioner så här 10 år senare
Tittar man ner i pumpbrunn så är det verkligen svartvatten o tittar man ner i fosforbrunnens inlopp så ser svartvattnet ut som källvatten åtminstone på utseendet.
Pumpen tysktillverkad inköpt på hornbach har inte strulat en enda gång. Har aldrig rengjort den heller.
Men foforfälla en stor besvikelse kort livslängd, mycket dyr och måste bytas med kranbil. Dessutom så måste vår kommun hämta den uttjänta säcken för deponi med stora avgifter som följd.
Så idag så hade jag gjort samma anläggning men med 4kbm slamtank (måste vara större pga fosforfällning) plus fosforfällningsutrustning under diskbänk i stället. Lade ner ca 80tkr men då för två hushåll dvs 8 Pers. Mesta för grävning och grustransporter.
Klicka här för att svara