Hej alla,
Önskar tips kring förbättring av ventilation av mitt hus byggt 1922. För närvarande är det självdrag som ventilation med bergvärme som uppvärmning. Har en kakelugn på botten våning som det eldas med några gånger i veckan under vinterhalvåret. Huset har två våningar plus källare. Har en relativt stor tillbyggnad som även den har två våningar och sitter ihop med det övriga. Orginalhuset är om ca 100kvm utan källaren, tillbyggnaden om ca 75 kvm. Endast orginalhuset har tilluftsdon, har dock installerat en fönsterventil i ett av sovrummen på andra våningen i tillbyggnaden och planerar att installera ett i det andra sovrummet där uppe. Den enda frånluften är egentligen via skorsten samt via badrumsfläktar (en på bottenplan och en på övervåningen), båda går dock enbart vid ökad luftfuktighet.
Mitt bekymmer är att vi har dålig luftkvalitet (vad oväntat utan ventilation), framförallt i sovrummen i tillbyggnaden som mina döttrar använder. Träfönsterna i tillbyggnaden har dock vädigt dåligt isoleringsvärde, även jämfört med mina orginalfönster i trä, och deras sovrum tenderar att kunna bli lite kalla under vinternätterna. Det upplevs som att golvvärmen inte riktigt orkar med. Jag har därför dragit mig lite för att sätta in ett vanligt tilluftsdon i deras rum.
Jag har funderat på två sätt att förbättra ventilationen. Det ena är att sätta mini-ftx eller liknande i flickornas sovrm eller i hallen utanför deras rum. Det borde ju ge en luftbörbättring utan att det ska upplevas ge kallare klimat. Det andra är att installera en kanalfläkt från badrummet på övervåningen. När vi köpte huset hade någon klant installerat en badrumsfläkt som genom en rörgenomföring sprutade upp den fuktiga luften rakt upp på vinden. Vi valde att dra vidare röret på vinden och ut genom väggen. Min fundering är därför att installera en kanalfläkt i denna kanal för att ha kontinuerlig frånluft och kunna motverka övertrycket på övervåningen. Kanske räcker det då med en fönsterventil i den andra dotterns rum för att förbättra luftkvaliteten?
Vad tror ni är klokast?

Min erfarenhet av självdrag är att det inte fungerar, förutom i vissa specifika fall. Någon mekanisk fläkt behövs. För att FTX ska fungerar bra krävs att huset är tätt. Frånluft vill du generellt sätt ha i badrummet och köket, tilluft i övriga rum. Har du tittat på kryddhyllefläkt? https://flaktbutiken.se/spiskapor/kryddhylleflakt/

Finns det möjlighet att dra rör från vinden ner till de rum med dålig ventilation? Att sätta in mini-ftx i sovrummen skulle förbättra ventilationen, men risken är att någon klagar på oljudet det skapar. Går det att placera fläktaggregatet på vinden ovanför sovrummen?

• Gilla
Andrzon
  • Laddar…
T teo77 skrev:
Min erfarenhet av självdrag är att det inte fungerar, förutom i vissa specifika fall. Någon mekanisk fläkt behövs. För att FTX ska fungerar bra krävs att huset är tätt. Frånluft vill du generellt sätt ha i badrummet och köket, tilluft i övriga rum. Har du tittat på kryddhyllefläkt? [länk]

Finns det möjlighet att dra rör från vinden ner till de rum med dålig ventilation? Att sätta in mini-ftx i sovrummen skulle förbättra ventilationen, men risken är att någon klagar på oljudet det skapar. Går det att placera fläktaggregatet på vinden ovanför sovrummen?
Tack för svar!
Tyvärr ha rjag ingen möjlighet att installera en kryddhyllefläkt. Min tanke med kanalfläkt från badrummet var dock att åstadkomma något liknande. Jag skulle få ett kontinuerligt sug som (tänker jag) mobiliserar ut luft från hela huset. Dessutom ventilerar det badrummet bättre.
Tyvärr är vinden på tillbyggnaden inte tillgänglig för ftx, och tillbyggnaden är byggd på ett sånt sätt att mitt hus snarast ser ut som två ihopkopplade hus, med vars ett tak. Det blir därför svårt sätta ftx på ett smidigt och inte för fult sätt med rördragning.

Hur har det gått? Finns det inte plats för FTX, så kanske mini-ftx hade varit något. Tänkte jag skulle sätta in två sådana i mitt garage (40 kvm varmgarage med toalett). Enkel installation och förhållandsvis rätt billig lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.