1 499 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Avfuktare eller Mini-ftx
Jag har insett att jag måste göra något åt fukten i mitt garage.
Garaget är ca 70m2, isolerat med plast och gips på väggarna. Golvvärme i plattan.
Stor dubbelport på ca 5x2,5 meter.
Tanken är att hålla ca 12 -15 grader i garaget, vilket jag lyckas med ner till ca minus 15-17 grader därefter sjunker tempen sakta sakta för att plana ut runt 5-8 grader när det är kallt längre perioder.
Mitt problem är att det helt saknas ventilationsöppningar idag.
Hittills har jag inte upplevt något större problem, men efter att denna vinter börjat kört in en snöig / kall bil några ggr i veckan så märker jag att luftfuktigheten i garaget går upp och när det är kallt ute så går tempen ner till ca 5-8 grader.
Då vi bor i Östersund och läser -25 på termometern just nu är jag inte så sugen att bara köra öppna ventiler och och "elda för kråkorna".
Så nu funderar jag på vad bästa lösningen är:
1. Installera en avfuktare i garaget.
2. Installera en fuktstyrd pax-fläkt
3. Installera en miniventilation typ: Mitsubishi VL 100
https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/miniventilation/vl-100u5-e
Fördelen med en avfuktare är en enklare installation och att jag inte behöver behöver ta några hål i väggarna. Nackdelen är ju dock att jag då fortfarande inte har någon ventilation utan bara löst fuktproblemet.
En pax-fläkt känns ju som en enkel lösning men ned nackdelen att man då ventilerar ut varm luft.
Miniventilation känner jag att jag har lite för dålig koll på men känns kanske mest lockande just nu.
Prisskillnaden mellan en avfuktare och miniventilationen känns det som jag kan leva med.
Garaget är ca 70m2, isolerat med plast och gips på väggarna. Golvvärme i plattan.
Stor dubbelport på ca 5x2,5 meter.
Tanken är att hålla ca 12 -15 grader i garaget, vilket jag lyckas med ner till ca minus 15-17 grader därefter sjunker tempen sakta sakta för att plana ut runt 5-8 grader när det är kallt längre perioder.
Mitt problem är att det helt saknas ventilationsöppningar idag.
Hittills har jag inte upplevt något större problem, men efter att denna vinter börjat kört in en snöig / kall bil några ggr i veckan så märker jag att luftfuktigheten i garaget går upp och när det är kallt ute så går tempen ner till ca 5-8 grader.
Då vi bor i Östersund och läser -25 på termometern just nu är jag inte så sugen att bara köra öppna ventiler och och "elda för kråkorna".
Så nu funderar jag på vad bästa lösningen är:
1. Installera en avfuktare i garaget.
2. Installera en fuktstyrd pax-fläkt
3. Installera en miniventilation typ: Mitsubishi VL 100
https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/miniventilation/vl-100u5-e
Fördelen med en avfuktare är en enklare installation och att jag inte behöver behöver ta några hål i väggarna. Nackdelen är ju dock att jag då fortfarande inte har någon ventilation utan bara löst fuktproblemet.
En pax-fläkt känns ju som en enkel lösning men ned nackdelen att man då ventilerar ut varm luft.
Miniventilation känner jag att jag har lite för dålig koll på men känns kanske mest lockande just nu.
Prisskillnaden mellan en avfuktare och miniventilationen känns det som jag kan leva med.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Har du en luftfuktighets mätare i din ägo ?
Torkade blöt - snöig - isig ved i mitt garage .
Kommer inte ihåg exakta temp jag hade , kanske 16-18 gr .
Pluggade självdragsventilen för att spara på kw .
Slutade med att gångdörren fick bytas , fuktig luft drog genom dörrlåset och förstörde dörren .
Har idag -12 gr utanför , 18,5 inne med 26% RH . Kan jag kolla via min smartphone .
Självdrag ej pluggad och startar avfuktaren när ved skall torkas .
Slutade med att gångdörren fick bytas , fuktig luft drog genom dörrlåset och förstörde dörren .
Har idag -12 gr utanför , 18,5 inne med 26% RH . Kan jag kolla via min smartphone .
Redigerat:
Jo, jag har kontinuerlig mätning i garaget och RH är för högt nu under vintern när jag kör in bilen. Därför jag vill göra något åt det.Tomture61 skrev:
Har du en luftfuktighets mätare i din ägo ?
Ska jag förstå din post som att du rekommenderar att köpa en avfuktare och använda vid behov ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Har ej läst eller har ngn egen erfarenhet av miniventilation .
Själv värmer jag med en LLVP till mitt garage på 35 kvm , nästan 4 m högt på mitten .
Bestämmer du dig för en avfuktare så är ett avlopp smidigaste lösningen för att ta hand om kondensvatten .
Har själv en slang som går till utsidan av porten .
Själv värmer jag med en LLVP till mitt garage på 35 kvm , nästan 4 m högt på mitten .
Bestämmer du dig för en avfuktare så är ett avlopp smidigaste lösningen för att ta hand om kondensvatten .
Har själv en slang som går till utsidan av porten .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden