5 169 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Minerit VT
Bara att den INTE är godkänd som tätskikt.
Du måste alltså ha godkänt tätskikt på den.
Så då kan man lika gärna ha vanlig minerit....
Du måste alltså ha godkänt tätskikt på den.
Så då kan man lika gärna ha vanlig minerit....
Jag har pratat med tillverkaren om den skivan, du kan få den godkänd om du gör en fuktprojektering fick jag till svar när jag pratade med dem.
Anledningen till att ringde dem var att jag hade köpt hem skivan till mitt badrum för att slippa tätskiktet utan bara tätskikta skarvar. Sen läste jag vidare och fick då detta svar, vilket gjorde att jag lämnade tillbaka de dyra minerit VT skivorna och körde med glasroc skivor istället.
Ring o prata med dem...de kan ha ändrats .
Anledningen till att ringde dem var att jag hade köpt hem skivan till mitt badrum för att slippa tätskiktet utan bara tätskikta skarvar. Sen läste jag vidare och fick då detta svar, vilket gjorde att jag lämnade tillbaka de dyra minerit VT skivorna och körde med glasroc skivor istället.
Ring o prata med dem...de kan ha ändrats .
Tillverkaren Cembrit har gjort en fuktsäkerhetsprojektering som visar att Minerit VT behöver kompletteras med extra tätskikt bara om den sätts mot yttervägg:
Minerit® VT Nya rekommendationer för våtrum
Väggar med skivmaterial skall både vatten- och ångtätas. Ånggenomgångsmotståndet
hos det vattentäta skiktet bör vara större än 1 milj s/m om man inte vid fuktsäkerhetsprojektering påvisat att annat ånggenomgångsmotstånd
kan användas Citat Allmänna råd i BBR 6:533.
Minerit VT-skivans unikt goda fuktegenskaper finns dokumenterade via nya fuktsäkerhetsprojekteringar. Vi har anlitat Sverige främsta experter (AK-Konsult Indoor Air AB). Dessa verifierar att väggkonstruktioner med VT-skivan kan utföras med betydligt lägre ånggenomgångsmotstånd än 1 milj s/m.
Här kommer en kort beskrivning av nyheter med anledning av de nya branschreglerna
BBV från Byggkeramikrådet och kraven i BBR 2007.
Innerväggar
Innerväggar utan ångspärr med stål eller träreglar, med eller utan mineralull
och gipsskiva på den torra sidan av väggen
Det godkända Systemet
Minerit VT typ A (Ardex)
gäller och kan följas utan
ändring
Systemet Minerit VT typ
Lip kan användas om
fiberremsan byts ut till
den nya vattentäta remsan
Lip VT Fiberremsa.
Ytterväggar
Ytterväggar med 0,2 mm plastfolie, med ångtäthet upp till 3,5 milj s/m,
placerad omedelbart bakom skivan. Komplettera VT-skivans tätskikt på
väggen med:
Ardex Tricomduk limmad
med A8+9 enligt Ardex
metodanvisning
LIP VS 30 System 17,
rollat tätskikt.
Annan tätskiktskonstruktion
som har en ångtäthet
på ≥ 500 000 s/m vid
75-100% RF.
Minerit® VT Nya rekommendationer för våtrum
Väggar med skivmaterial skall både vatten- och ångtätas. Ånggenomgångsmotståndet
hos det vattentäta skiktet bör vara större än 1 milj s/m om man inte vid fuktsäkerhetsprojektering påvisat att annat ånggenomgångsmotstånd
kan användas Citat Allmänna råd i BBR 6:533.
Minerit VT-skivans unikt goda fuktegenskaper finns dokumenterade via nya fuktsäkerhetsprojekteringar. Vi har anlitat Sverige främsta experter (AK-Konsult Indoor Air AB). Dessa verifierar att väggkonstruktioner med VT-skivan kan utföras med betydligt lägre ånggenomgångsmotstånd än 1 milj s/m.
Här kommer en kort beskrivning av nyheter med anledning av de nya branschreglerna
BBV från Byggkeramikrådet och kraven i BBR 2007.
Innerväggar
Innerväggar utan ångspärr med stål eller träreglar, med eller utan mineralull
och gipsskiva på den torra sidan av väggen
Det godkända Systemet
Minerit VT typ A (Ardex)
gäller och kan följas utan
ändring
Systemet Minerit VT typ
Lip kan användas om
fiberremsan byts ut till
den nya vattentäta remsan
Lip VT Fiberremsa.
Ytterväggar
Ytterväggar med 0,2 mm plastfolie, med ångtäthet upp till 3,5 milj s/m,
placerad omedelbart bakom skivan. Komplettera VT-skivans tätskikt på
väggen med:
Ardex Tricomduk limmad
med A8+9 enligt Ardex
metodanvisning
LIP VS 30 System 17,
rollat tätskikt.
Annan tätskiktskonstruktion
som har en ångtäthet
på ≥ 500 000 s/m vid
75-100% RF.
Det var så jag förstod det.....specifikt för mitt badrum och ytterväggskonstruktion. Men jag kan ha missuppfattat det ???
Jag trodde jag skulle slippa tätskiktet ( i stora delar) genom att välja den skivan men nu hann jag inte skruva upp några skivor så jag bytte till glasroc efter det beskedet.
Jag trodde jag skulle slippa tätskiktet ( i stora delar) genom att välja den skivan men nu hann jag inte skruva upp några skivor så jag bytte till glasroc efter det beskedet.
Klicka här för att svara