Jag funderade då min dotter duschade som längst på att sätta en genpmströmningsberedare direkt efter den ordinarie och sedan ställa den några grader lägre så att den enbart används när tempen i VV börjar sjunka. VV skulle då räcka mycket längre utan att jag då skulle behöva en större beredare (min dotter dessutom i FLVP).

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
C carl16gustaf skrev:
Hej
Tack för alla bra svar. Jag har nu helt släppt tanken på en genomströmmningsvärmare och funderar mest på om jag ska gå för en 55l baserat på erfarenheter från @Gabbe1 och då få en nätt lösning i badrummet. Eller om jag ska satsa på 100l och då få en lite klumpigare lösning. Jag lutar år 55l. Tack för er input i frågan.
Det beror ju mest på dem som skall duscha om det räcker. Det är inga problem att duscha snabbt så att 55 liter räcker till tre personer. De kan alla om de vill. Men det är inte heller några problem att ensam tömma 55 liter varmvatten på en dusch. Det kan också alla om de vill.

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
ClasseClas
C carl16gustaf skrev:
Hej
Tack för alla bra svar. Jag har nu helt släppt tanken på en genomströmmningsvärmare och funderar mest på om jag ska gå för en 55l baserat på erfarenheter från @Gabbe1 och då få en nätt lösning i badrummet. Eller om jag ska satsa på 100l och då få en lite klumpigare lösning. Jag lutar år 55l. Tack för er input i frågan.
Sedan gör det stor skillnad vilket duschmunstycke som väljs. Kolla noga efter extra snålspolande munstycken. Det behövs inget som maxar 15 liter per minut. Man blir blöt även med mindre flöden.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Jag hade tidigare en Metro Therm Minett 35 E. 3600W och 35 liter.
Räckte till en 6-7 minuter lång dusch. Efter ca 25 minuter var den helt uppvärm igen.
Väldans smidigt format på den.
Min var från 1991 så det är möjligt termostaten gick att ställa varmare än de som säljs idag.
https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/metro-minett/metro-minett-35-e

Minetten byttes mot en Metro Therm Cabinet 60 R. 3000W
Räcker till en 8-9 minuter lång dusch. Fullt uppvärmd igen efter 35-40min
Den ser rätt stor och bulkig ut i mitt lilla badrum men klart snyggare än Nibe Eminent.
https://metrotherm.se/produkter/varmvattenberedare/metro-cabinet/metro-cabinet-60-r

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En sak till, jag ställde ned vattentrycket hemma genom att ställa ned max tryck som stänger av vattenpumpen (vi har egen brunn). Ingen har klagat på att det är dåligt tryck (annat än när man duschar i två badrum samtidigt). Men det gjorde enorm skillnad på vattenåtgången.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.